درحالی‌که ایام تعطیلات نزدیک بود شهر آرام آشافنبورگ واقع در ایالت بایرن آلمان یک رویداد عجیب و غیرمتعارف را پشت‌سر گذاشت؛ حکم جلب دیپلمات ایرانی که توسط دولت بلژیک در اتحادیه اروپا صادر شده بود، سرآغاز ماجراجویی جدید غربی‌ها علیه ایران بود. روند نفسگیری که بالاخره بعد از چهار سال دیروز به نقطه پایان رسید.
درحالی‌که ایام تعطیلات نزدیک بود شهر آرام آشافنبورگ واقع در ایالت بایرن آلمان یک رویداد عجیب و غیرمتعارف را پشت‌سر گذاشت؛ حکم جلب دیپلمات ایرانی که توسط دولت بلژیک در اتحادیه اروپا صادر شده بود، سرآغاز ماجراجویی جدید غربی‌ها علیه ایران بود. روند نفسگیری که بالاخره بعد از چهار سال دیروز به نقطه پایان رسید.
کد خبر: ۱۴۰۹۵۷۹
نویسنده مریم عاقلی - گروه سیاسی

حوالی ظهر وزیر خارجه با انتشار توییتی خبر داد که اسدا... اسدی، دیپلمات بی‌گناه کشورمان که برخلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی بیش از چهار سال در آلمان و بلژیک بازداشت بود، به وطن بازگشت. البته وزیر خارجه یک نکته دیگر هم گفت و تاکید کرد که از تلاش‌های مثبت سلطنت عمان در این مسیر تشکر می‌کنم. بعد از این توییت وزارت خارجه عمان هم این‌طور خبر داد: «عمان موفق به میانجیگری بین بلژیک و ایران برای حل مساله شهروندان زندانی شده و افرادی که از سوی تهران و بروکسل آزاد شدند، به مسقط منتقل خواهند شد.» این نقش‌آفرینی عمان درحالی‌است که قرار است سلطان عمان هم یکشنبه این هفته به تهران بیاید. یک وساطت مهم قبل از یک سفر حساس.

درست بعد از خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام یک اهرم دیپلماتیک دیگر هم علیه ایران فعال شد و اسدا... اسدی نهم تیر ۱۳۹۷ با طراحی رژیم‌صهیونیستی و نقش‌آفرینی برخی سرویس‌های امنیتی اروپایی، در آلمان به گروگان گرفته شد و سناریوی صهیونیستی ــ آمریکایی دروغ بزرگ با هدف بحران‌سازی در روابط ایران و اروپا روی پرده رفت. این برنامه‌ریزی آن‌قدر دقیق بود که برخی دولت‌های اروپایی تحت تأثیر القائات رژیم‌صهیونیستی و گروهک منافقین، با نقض تعهدات بین‌المللی پس از بازداشت خودسرانه دیپلمات ایرانی، او را در دادگاهی نمایشی و کاملا سیاسی و مدیریت‌شده به ۲۰ سال زندان محکوم کردند. بعد از این رویداد غیرحرفه‌ای از نظر مناسبات بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران با مواضع منطقی برای دفاع از حقوق ایرانیان، هم به این روند غیردیپلماتیک اعتراض و هم نقض مصونیت دیپلماتیک دیپلمات ایرانی را محکوم کرد و تمام تلاش خود را هم برای آزادی این شهروند ایرانی به کار بست تا این‌که نهایتا بعد از نشست‌های مشترک امنیتی و رایزنی وزرای خارجه ایران و بلژیک با یک توافق دوجانبه با دولت بلژیک، آزادی این دیپلمات به‌گروگان‌گرفته‌شده انجام شد و اسدا... اسدی به آغوش وطن بازگشت.

جزئیات یک عملیات پیچیده
اما اسدا... اسدی دقیقا چرا برای این بازی پیچیده انتخاب شد؟ او دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش بود که با طراحی رژیم‌صهیونیستی و بازیگری چهار کشور آلمان، فرانسه، بلژیک و اتریش به اتهام بمب‌گذاری به گروگان گرفته شد ‏و بیشتر از چهار سال و ۱۰ ماه در زندان‌های آلمان و بلژیک اسیر بود، دست‌نوشته‌های او که در صفحه مجازی همسرش منتشر شد، نشان می‌داد او در چه شرایط غیرانسانی‌ای زندانی بوده است آن‌هم در یکی از کشورهای مدعی حقوق بشر. به‌هرحال اسدی بعد از چندین ماه اسارت در اولین ملاقاتش با نمایندگان سفارت ایران نه‌تنها گلایه نکرده بود، بلکه تاکید کرده بود راضی نیستم جمهوری اسلامی امتیاز بدهد تا من آزاد شوم، درحالی‌که او می‌دانست اگر اتهامش را بپذیرد و علیه ایران در سطح بین‌المللی اظهارنظر کند، قطعا شرایط غیرانسانی سلول او تغییر می‌کند اما چنین نکرد. ماجرا از آنجا آغاز شد که تیرماه چهار سال پیش دادستانی کل آلمان مدعی شد که اسدا... اسدی به یک زوج ساکن در آنتورپ در بلژیک سفارش داده تا میتینگ سالانه منافقین را منفجر کنند. بعد از دستگیری این دیپلمات ایرانی دولت این کشور با لغو مصونیت دیپلماتیک موجب شد تا آلمان او را به بلژیک مسترد کند. این درحالی‌است که تبعه بلژیکی به نام الیویر وند کاستیل هم با جرم جاسوسی در ایران بازداشت و با چهار عنوان اتهامی در دادگاه محاکمه شد که در پایان دادگاه انقلاب اسلامی تهران در هر چهار عنوان اتهامی او را مستحق مجازات دانست اما اکنون بعد از این توافق این جاسوس بلژیکی هم مبادله شد و وزیر خارجه این کشور هم اعلام کرد الیویر وند کاستیل پس از ۴۵۵ روز حبس در ایران آزاد شد. حالا با این توافق و استرداد به نظر می‌رسد پرونده دیگر شهروند ایرانی یعنی حمید نوری هم باید به‌زودی بسته شود. حمید نوری شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضاییه که آبان‌ماه ۱۳۹۸به سوئد سفر کرد اما در زمان ورود به فرودگاه استکهلم توسط پلیس این کشور بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان انفرادی به سر می‌برد. روند دستگیری و دادگاه‌های او به نحوی است که کاملا نشان می‌دهد مساله حمید نوری نه امری قضایی بلکه یک موضوع سیاسی است که سوئد خود را درگیر آن کرده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها