«جام‌جم» اهداف و دستاوردهای اولین رویداد بین‌المللی تامین مالی نوآوری و فناوری فینوتکس را بررسی می‏‌کند

سکوی رشد اقتصاد فناورانه

در زیست‌‎بوم استارت‌آپی برای آن که ایده‌‎ای به ثمر بنشیند باید مسیری خاص را طی کند. مسیری که در آن فضایی برای ارتباط با صاحبان سرمایه که مشتاقند در کسب‎‌و‎کارهای نو و مبتنی بر فناوری سرمایه‌‎گذاری کنند، وجود داشته باشد.
در زیست‌‎بوم استارت‌آپی برای آن که ایده‌‎ای به ثمر بنشیند باید مسیری خاص را طی کند. مسیری که در آن فضایی برای ارتباط با صاحبان سرمایه که مشتاقند در کسب‎‌و‎کارهای نو و مبتنی بر فناوری سرمایه‌‎گذاری کنند، وجود داشته باشد.
کد خبر: ۱۴۰۸۱۹۳
نویسنده مریم ملی - گروه دانش و سلامت

نمایشگاه اینوتکس که هر سال با تمرکز بر مفاهیم کسب‌‎و‎کارهای فناورانه و نوآورانه برپا می‌‎شود امسال میزبان بخش جدیدی با عنوان رویداد بین‌‎المللی «تامین مالی نوآوری و فناوری فینوتکس» بود. ایده‌‎ای جدید برای تامین مالی کسب‌‎و‎کارها که در نمایشگاه فرصتی می‌‎یابند تا با سرمایه‎‌گذاران علاقه‌‎مند آشنا شوند. برگزاری این رویدادها در زیست‌بوم نوآوری ایران می‌‎تواند در رشد استارت‌آپ‎‌ها تاثیر زیادی داشته باشد زیرا نبود سرمایه و بی‌‎توجهی به ایده‎‌های دانش‌‎بنیان و فناوری پایه از مهم‌‎ترین علل ناشناخته ماندن کسب‎‌و‎کارهای نو در ایران بوده است. از آنجا که اینوتکس، الکامپ و رویدادهای حوزه بورس و بیمه می‌‎تواند زمینه خوبی برای رشد اقتصادی استارت‌آپ‌‎ها در کشور باشد سراغ اهمیت توجه به بخش‎‌های اقتصادی در حوزه‌‎های علم و فناوری رفتیم و به مناسبت برگزاری اولین رویداد فینوتکس در حاشیه نمایشگاه اینوتکس، با دکتر علیرضا دلیری، رئیس کارگروه علمی فینوتکس گفت‌‎و‎گو کرده‌ایم.
علم و فناوری بدون سرمایه مثل زنبور بدون عسل است به این دلیل که امکانی برای گسترش و کاربردی شدن پیدا نمی‌‎کند. از همین رو، از قدیمی‌‎ترین چالش‎‌ها در ایران متصل نبودن دانشگاه‌‎ها به صنایع و شرکت‎‌های تخصصی بوده که متاسفانه این چالش هنوز هم پابرجاست.

تکمیل زنجیره رشد کسب‌‎و‎کارهای فناورانه
خوشبختانه رشد شرکت‎‌های دانش‎‌بنیان و مراکز رشد در سال‌های اخیر توانسته بخشی از این مشکل را رفع و رجوع کند زیرا دانشجویان بعد از کسب دانش و مهارت‎‌های لازم و شاید چند ماه کارآموزی می‌‎توانند با مراکز رشد و به تدریج با شرکت‌‎های دانش‌‎بنیان وارد همکاری‎‌های موقت شوند و مسیر خود را پیدا کنند. از آنجا که برخی شرکت‌‎های دانش‌‎بنیان، بدنه چابک‌‎تری در قیاس با شرکت‌‎های دولتی و صنایع بزرگ دارند برای فارغ‌التحصیلان که جوان و کم‌تجربه‎ هستند اما انگیزه و نیروی بالایی برای کار دارند فرصت بهتری است. گرچه این سازوکار تا به حال در ایران مسیر خوبی را طی کرده اما هنوز ضعف‎‌های قابل‌توجهی دارد که شاید بتوان جدی‎ترین آن را نبود سرمایه دانست. دانشجویانی که فارغ‌‎التحصیل شده و در حوزه‎ای علمی یا فنی، تخصصی به دست آورده‌‎اند باید بتوانند به شرکت‌‎های مرتبط با حوزه رشته‌‎ای متصل شوند، اما این کافی نیست زیرا آن شرکت‎‌ها هم باید بتوانند برای توسعه کار خود، جذب نیروی متخصص بیشتر و افزایش محصول و خدمات، با سرمایه‎‌گذاران در ارتباط باشند. این ارتباطات هنوز در ایران نوپاست و رویدادهایی مثل فینوتکس می‌‎تواند برای انتقال تجربه، شکل‎‌گیری ارتباطات بین شرکت‎‌ها و سرمایه‎‌گذاران و مسیر ورود شرکت‌‎ها به بورس موثر باشد.

فینوتکس محدود به رویدادسالانه نیست
دکتر دلیری با اشاره به این‌که مهم‎ترین هدف و ایده‌ برگزاری فینوتکس، ایجاد فضایی برای متصل کردن صاحبان ایده‌ها و سرمایه‌گذاران است، می‎‌گوید:‌ «تا روز آخر رویداد فینوتکس حدود ۵۰۰ نشست برگزار شد که در آن ارتباطات گسترده‌‎ای برقرار شده است. این ارتباطات می‌‎تواند کسب‌و‌کارهای کشور را توسعه و رشد دهد و این برایمان بسیار مهم است.» با توجه به اهمیت ارتباطات مالی و شکل‎‌گیری فضایی دائمی برای این موضوع به نظر می‌رسد برگزاری سالانه فینوتکس برای اقتصاد شرکت‎‌های داخلی کافی نباشد.
دکتر دلیری در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‎‌ای برای تداوم این ارتباطات و رویدادهای مشابه فینوتکس از سوی معاونت علمی طرح‌ریزی شده یا خیر به‌«جام‌جم» می‎‌گوید: «معاونت در نظر دارد پلتفرمی طراحی کند تا کسب‌‎و‎کارها و سرمایه‎‌گذارها در آنجا بتوانند در طول سال با هم در ارتباط باشند و فضای اقتصادی را پایدار نگه‌دارند.»
و می‌‎افزاید: ‌«بحث‎‌های دو طرفه‎‌ای که در این رویدادها شکل می‎‌گیرد می‎‌تواند کمک کند تا هم متولیان بتوانند نقش خود را بهتر بشناسند هم سرمایه‌‎گذار بداند چه حقوقی دارد و چطور می‎‌تواند در حوزه کسب‌‎و‎کارهای نوین وارد شود.»

ورود به بازار بورس، امید و انگیزه‎ای برای دانش بنیان‌ها
دکتر روح‌ا... دهقانی در بازدید از نمایشگاه اینوتکس با اشاره به این‌که نمی‌توان این دو حوزه را از هم جدا کرد و اینوتکس و فینوتکس باید هم‌زمان با هم و در کنار هم برگزار شوند، گفت:‌ «سرمایه‌‎گذاری رکن اصلی فعالیت شرکت‎‌هاست و امیدوارم پیوند این دو بخش آنقدر جدی باشد که هرگز جدا نشود.»
از سوی دیگر مجید عشقی در آیین افتتاحیه رویداد تامین مالی فینوتکس، با ابراز امیدواری از این‌که این رویداد باعث شود تا اکوسیستم فناوری و دانش‌بنیان کشور نقش واقعی خود را در فضای اقتصادی پیدا کنند، تفاهم‌‎نامه‌ای را برای رفع چالش‌ پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس با معاونت علمی امضا کرد.
رئیس کارگروه علمی فینوتکس علت اهمیت ورود شرکت‎‌های دانش‌‎بنیان بزرگ به بورس را ماهیت این شرکت‌‎ها می‌‎داند و می‎‌گوید:‌«بهترین نوع تامین مالی برای دانش‌‎بنیان‎ها عرضه سهام است چون این شرکت‎‌ها تفاوت‌‎های عمده‌‎ای با شرکت‎‌های سنتی دارند و اگر شرکتی باشد که محصولش در طول زمان رشد داشته باشد، می‌‎تواند شاخص رشد خوبی در بورس داشته باشد. در واقع آ‎نها بخش تحقیق و توسعه دارند و می‌‎توانند هر روز ارتقا پیدا کنند.» با این رویکرد به نظر می‌‎رسد آینده شرکت‌‎های دانش‌‎بنیان روشن است و ارتباط با صاحبان سرمایه می ‎تواند برای آنها بازار پررونق‌‎تری را رقم بزند.

کافه سرمایه و پنل‎‌ها جایی برای انتقال تجربه
جامعه دانش‌‎بنیان‎‌ها و شرکت‌‎های خلاق و نوآور جامعه‌‎ای بسیار پرتکاپوست. معمولا همه کسانی که برای کار وارد این حوزه‎‌ها می‌‎شوند خودشان را برای شرکت در رویدادهای مختلف آماده می‎‌کنند. باعث تاسف است که بسیاری از کارگاه‌‎ها و رویدادهای نوآورانه که می‎ تواند نیروی کار آینده جامعه را برای ورود به کسب‌‎و‎کارها آماده کند در دانشگاه‎‌های ایران به‌صورت محدود برگزار می‌شود. در حالی که این رویدادها می‎‌تواند حلقه اتصال خوبی برای افراد تازه‌‎کار و باتجربه‌‎ها باشد. در همین راستا نمایشگاه فناوری و نوآوری که امسال وارد دوازدهمین دوره خود شد فرصت مناسبی برای صاحبان کسب‌‎و‎کارهاست. می‌‎توان امیدوار بود که با برگزاری اولین رویداد تامین مالی نوآوری و فناوری(فینوتکس)، فضای ارتباطی بهتری در سال‌های آینده برای اقتصاد دانش‌‎بنیان و خلاق و نوآور اتفاق بیفتد. دکتر علیرضا دلیری، رئیس کارگروه علمی فینوتکس درباره بخش‌های مختلف رویداد و اهداف آن می‎‌گوید: «از مهم‌ترین اهداف ما فرهنگ‎سازی در حوزه ارتباطات مالی بین شرکت‎‌ها و صاحبان سرمایه بود، تلاش کردیم برای رسیدن به این هدف، بخش‌‎های متنوعی مثل پنل بازار سرمایه، پنل بازار بیمه و بخش نحوه استفاده از قانون جهش تولید دانش‌بنیان را داشته باشیم. در این پنل‎‌ها افراد متخصص و مجرب در حوزه کاری خود از نحوه جذب سرمایه، بیمه و فعالیت دانش‌‎بنیان گفتند تا جوان‌ترها بتوانند ایده بگیرند و مسیر فعالیت اقتصادی خود را بهبود بخشند.»
او با اشاره به کارگاه‌‎هایی که در همین زمینه‌ها در رویداد فینوتکس برگزار شد، می‌گوید:‌ «این کارگاه‌ها برای علاقه‌‎مندانی بود که هنوز تجربه‎‌ای نداشتند و مایل بودند آموزش ببینند و اطلاعات کسب کنند. کافه سرمایه هم از دیگر بخش‌‎های رویداد بود که فرصتی به سرمایه‎‌گذارها و سرمایه‌‎پذیرها می‎‌داد تا به صورت نشست‎‌های B۲B با هم آشنا شوند.»

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها