وضعیت امروز ایران و سوریه گواه حقانیت مقاومت دوکشور مقابل فشارها است
رئیس جمهور کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای سوری:

وضعیت امروز ایران و سوریه گواه حقانیت مقاومت دوکشور مقابل فشارها است

يك كارشناس حوزه روابط بين‌الملل در گفت و گو با جام‌جم آنلاين

ايران نقش آفرين هندسه جديد قدرت در منطقه

سفر رئيس جمهور به سوريه حاوي اين پيام روشن به نظام سلطه و رژيم صهونيستي بود كه اين منطقه مي‌تواند با محوريت همه كشورهاي اسلامي از دخالت نيروهاي فرامنطقه‌اي جلوگيري كند.
کد خبر: ۱۴۰۶۵۴۱
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

ايران نقش آفرين هندسه جديد قدرت در منطقه

سيدرضا صدرالحسيني كارشناس غرب آسيا در گفت و گو با جام‌جم آنلاين درباره پيام سفر رئيس جمهور به سوريه در ابعاد منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي خاطرنشان كرد: به نظر مي‌رسد كه يكي از مهم‌ترين پيام‌هاي اين سفر موضوع جايگاه جمهوري اسلامي و نقش آفريني ايران در حفظ امنيت و ثبات منطقه است.

وي ادامه داد: در طول 12 سال گذشته خاك سوريه محل جولان تروريست‌هايي بود كه تلاش مي‌كردند امنيت و صلح منطقه را به نفع امنيت رژيم صهيونيستي به هم بزنند و اين كشور را وهله اول تجزيه و در گام بعدي از خاك اين كشور به ديگر كشورهاي مجاور نيز تهاجم نظامي كنند.

اين كارشناس حوزه سياست خارجي با بيان اين‌كه جمهوري اسلامي در كنار ملت سوريه تمام تلاش خود را معطوف به حفظ نظام و خاك این کشور كرده است گفت: ايران از توان خود استفاده كرد تا نيات پليد نظام سلطه و رژيم صهيونيستي تحقق پيدا نكند.

صدرالحسيني اضافه كرد: استقبال مردمي از رئيس جمهور كشورمان كه همزمان با برگزاري جشن پيروزي مقاومت در مقابل تروريست‌ها صورت گرفت نشاندهنده قدرشناسي مردم سوريه از تلاش‌هاي مدافعان حرم با هدایت ابرفرمانده محور مقاومت حاج قاسم سليماني بود.

وي با بيان اين‌كه حضور آقاي رئيسي در سوريه پيام روشني هم براي نيروهاي فرامنطقه‌اي داشت تصريح كرد: غرب و نظام سلطه بايد بدانند كه اين منطقه مي‌تواند با محوريت همه كشورهاي اسلامي از دخالت‌هاي كشورهاي ديگر جلوگيري كند ضمن اين‌كه اين توان را دارد كه در هندسه قدرت جديد نقش آفرين باشد.

اين كارشناس غرب آسيا ديدار مقامات جمهوري اسلامي ايران و سوريه را زمينه ساز انعقاد قراردادها و توافقات در حوزه‌هاي مختلف دانست و گفت: يقينا در شرايط جديد دو كشور مي‌توانند در عرصه‌هاي اقتصادي و همكاري‌هاي منطقه‌اي تاثيرگذار باشند.

صدرالحسيني با بيان اين‌كه در شرايط پساجنگ سوريه برخي از كشورهايي كه قبلا جزو مخالفان بشار اسد بودند اكنون در پي تجديد روابط سياسي با دمشق برآمدند گفت: اين نكته را نبايد از نظر دور داشت كه در موقعيت فعلي سوريه در پي بازسازي است و از مدتها پيش مقامات ارشد سوري بويژه رئيس جمهور اين كشور چندین بار تاكيد كردند كه اولويت براي بازسازي سوريه از آن كساني است كه در زمينه مقابله با تروريستم مورد حمايت نظام سلطه در كنار مردم سوريه قرار گرفتند بنابراين به نظر مي‌رسد كه اين فرصت براي جمهوري اسلامي ايران بيش از هر كشور ديگري مهيا است.

اين كارشناس حوزه روابط بين‌الملل تاكيد كرد: تجربه جمهوري اسلامي در حوزه بازسازي در داخل كشور و همچنين مقابله با بحران‌هاي مختلفي كه در طول 45 سال گذشته چه در ايران و چه در منطقه بوجود آمده اين امكان را فراهم آورده تا مقامات سوري بيش از هر زمان ديگري با كشورمان وارد تعامل و تفاهم شوند.

وي در عين حال خاطرنشان كرد مجموعه كشورهاي منطقه در قالب توسعه يافتگي و پيشرفت مي‌توانند مكمل يكديگر براي صلح و امنيت منطقه باشند و بنابراين بايد از رويه جديدي كه كشورهاي پيراموني سوريه براي همكاري با اين كشور در پيش گرفتند استقبال كرد.

صدرالحسيني در پايان خاطرنشان كرد: بدون ترديد جمهوري اسلامي ايران در عرصه بازسازي سوريه اولويت اول را دارد و حضور تيم اقتصادي دولتي و بخش خصوصي همراه هيات دولت در سفر آقاي رئيسي به دمشق نشان دهنده اين است كه مقامات سوري همچنان بر اعلام قبلي خود وفادارند و در اين رابطه قطعا كشورمان مي‌تواند به صورت فعال نقش آفريني موثري را در حوزه بازسازي و سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي مختلف كشاورزي، صنعتي، تجاري، بندري، فني و مهندسي و مسائل و موضوعات مختلف ديگر داشته باشد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها