جدال در جاده مخصوص
پیکان و پرسپولیس؛ دیداری سرنوشت‌ساز در اوج جنجال و درگیری

جدال در جاده مخصوص

دو فرستاده قلعه‌نویی در بیشکک و شایعه مرخصی دوباره چند لژیونر!

چالش‌های امیر

یکی از مهمترین ماموریت‌‌های زندگی امیر قلعه‌نویی از راه رسیده است. او به عنوان سرمربی تیم‌ملی خوب می‌داند این نیمکت برای ادامه زندگی‌ فوتبالی‌اش دو سناریو بیشتر تعریف نکرده است؛ احیای دوباره یا پایان غم انگیز روزهای خوش.
یکی از مهمترین ماموریت‌‌های زندگی امیر قلعه‌نویی از راه رسیده است. او به عنوان سرمربی تیم‌ملی خوب می‌داند این نیمکت برای ادامه زندگی‌ فوتبالی‌اش دو سناریو بیشتر تعریف نکرده است؛ احیای دوباره یا پایان غم انگیز روزهای خوش.
کد خبر: ۱۴۰۶۳۸۳
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش

امیر قلعه‌نویی که شروع درخشانی در لیگ‌برتر داشت، دهه ۸۰ را دهه طلایی خود می‌داند اما در دهه ۹۰ رفته رفته قدرت او افول کرد و دست آخر وقتی به تیم‌ملی ایران رسید که یک دهه بدون جام را در فوتبال تجربه کرده بود. قلعه‌نویی که همیشه تصور می‌کرد فدراسیون فوتبال یک نیمکت ملی دیگر به او بدهکار است، با انتخاب دوباره این بار با‌تجربه‌تر از گذشته نشان داد و تلاش کرد از پوسته قبلی خود خارج شود، هر چند بعضی‌ها اعتقاد دارند مصاحبه‌های اخیر امیر را به حالت کارخانه بازگردانده است؛ این‌که می‌گوید در عرض سه روز فوتبال ایرانی را به تیم‌ملی تزریق کرد یا فهرست تیم‌ملی موجب پرگل شدن لیگ برتر شد. قلعه‌نویی شاید به واسطه فشارهای موجود تلاش می‌کند دست فرمان گذشته را انتخاب کند، فرمولی که معمولا در تیم‌های باشگاهی جواب می‌داد یا اگر جواب نمی‌داد، خداحافظی تلخی را برایش رقم می‌زد. او انتخاب شده تا ایران را به جام‌ملت‌های ۲۰۲۳ ببرد؛ جامی وحشتناک بعد از عملکرد درخشان آسیایی‌ها در جام‌جهانی قطر. قلعه‌نویی خوب می‌داند حالا به لحاظ قدرت فوتبالی، ایران نهایتا چهارمین قدرت فوتبال آسیاست و با علم به همین موضوع پذیرفت روی نیمکت بنشیند، در حالی که می‌دانست همه از او توقع جام خواهند داشت.

مرخصی دوباره لژیونرها!
فدراسیون فوتبال دوران خوبی را سپری نمی‌کند. نبود اسپانسر، اوجگیری مشکلات مالی، بسته بودن راه دریافت پول‌های بین‌المللی، همه و همه وضعیت سخت مالی را برای تاج و همکارانش رقم زده است. در فرصت کوتاه تا شروع جام‌ملت‌ها اما توقع افکار عمومی و رسانه‌ها این است که تیم‌ملی اردوها و بازی‌های مناسبی داشته باشد اما در عمل، این اتفاق رخ نداده است. بعد از بازی دوستانه با روسیه و کنیا، خردادماه تیم‌ملی مه‌آلود ترسیم شده. هفته‌هاست می‌گویند ایران قرار است به تورنمنت کافا برود و در مرحله گروهی با افغانستان و قرقیزستان بازی کند. ابتدا خبر رسید تیم‌ملی به این مسابقات می‌رود، بعد گفتند کنسل شده تیم امید می‌رود. بعد حرف از حضور تیم منتخب لیگ شد و حالا آخرین خبر شفاف این است؛ امیر قلعه‌نویی، حمید مطهری دستیار و مهدی خراطی مدیر تیم‌های ملی را به بیشکک قرقیزستان می‌فرستد تا امکانات و شرایط را بررسی کنند. در صورتی که آنها تائید کردند امکانات مناسب است، تیم‌ملی با کلیه نفرات عازم این مسابقات می‌شود اگرنه شاید در فهرست تغییری به وجود بیاید. قلعه‌نویی البته در موقعیت سختی قرار گرفته است. او استدلال خودش را دارد و می‌گوید: «وظیفه ما این است در هر شرایطی، بیشترین تلاش خود را به کار گیریم و بهترین‌مان را ارائه دهیم. بقیه چیزها دیگر از دست ما خارج است.»
قلعه‌نویی هم مثل هر فوتبالدوست دیگری راضی به حضور در این تورنمنت نیست ولی وقتی تیم‌ملی فرصت دیگری نداشته باشد، برای او چه چاره‌ای باقی می‌ماند؟ قلعه‌نویی هم می‌گوید دوست دارد ایران با برزیل بازی کند ولی وقتی فدراسیون نمی‌تواند شرایط را مهیا سازد، کاچی به از هیچی. اتفاق تازه‌ای که رخ داده احتمال مرخصی چند بازیکن از اردوی تیم‌ملی است. در اردوی اول سامان قدوس و سردار آزمون نیامدند. به نظر می‌رسد در اواخر خردادماه هم چند بازیکن لژیونر به دلیل جابه‌جایی نقل و انتقالاتی از قلعه‌نویی مرخصی بگیرند. از الان بعضی‌ها اقدام کرده‌اند.

دو خواسته قلعه‌نویی
لیگ آینده با رقابت‌های جام ملت‌ها تداخل پیدا کرده و این یعنی ممکن است گاهی کلاه امیر قلعه‌نویی و مربیان لیگ‌برتری تو هم برود. به طور مثال همین اردوی خردادماه با شروع تمرینات پیش فصل باشگاهی مصادف شده و این یعنی ممکن است بعضی از مربیان لیگی معترض شوند. دعوای کی‌روش و برانکو دقیقا به دلیل یکی از همین اردوها آغاز شد و پایانی شبیه فیلم‌های آخرالزمانی داشت. قلعه‌نویی اخیرا با مسئولان سازمان لیگ جلسه‌ای برگزار کرد تا تکلیف را در این باره بداند. او در این جلسه روی سه محور تاکید داشت که دو مورد آن تاکید روی «منافع تیم امید» و «منافع باشگاه‌ها» بود. او گفت: «من خودم سال‌ها سرمربی باشگاهی بودم و منافع باشگاه‌هایم را خواستم. الان هم که مربی تیم‌ملی شده‌ام می‌گویم باید منافع باشگاه‌ها را در نظر گرفت.»
یکی از راهکارهای امیر قلعه‌نویی مرخصی به بازیکنانی است که تیم‌شان در لیگ قهرمانان بازی دارند چون معمولا مشکل این مسابقات و خواسته باشگاه‌هاست. قلعه‌نویی گفت: «زمانی که ما در فیفادی هستیم و بعد مسابقات لیگ قهرمانان را داریم، اشکالی ندارد. بعضی بازیکنان را زودتر مرخص می‌کنیم.»

آخرین وضعیت تیم امید
فشردگی تقویم فوتبالی زمانی بیشتر می‌شود که یادتان بیفتد تیم‌ملی امید هم برای بازی‌های آسیایی آماده خواهد شد. این یعنی باید به آنها هم فرصت داد. البته بعضی اردوهای امیدها با بزرگسالان به لحاظ زمانی یکی است. درباره انتخاب سرمربی تیم ملی امید با قلعه‌نویی مشورت شد ولی ظاهرا تصمیم نهایی را حبیب کاشانی مدیر جدید این تیم می‌گیرد. هر چند تاج ترجیح می‌دهد فدراسیون در این باره تصمیم گیرنده باشد ولی به دلیل محدودیت‌های مالی برای امیدها، فعلا گوی و میدان به دست کاشانی است. می گویند تارتار با امیدها تمام کرده ولی هنوز هیچ چیز مشخص نیست.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها