راهبرد صهیونیستی؛ ترور خاموش اندیشمندان
نگاهی به سابقه طولانی ترور خاموش اندیشمندان توسط جریان انگلیسی‌-صهیونیستی

راهبرد صهیونیستی؛ ترور خاموش اندیشمندان

۴۵سال بعد از حادثه مرگبار، رای دادگاه صادر شد

پایان خوش تراژدی بیمارستان سینا برای دانشگاه تهران

دادگاه تجدیدنظر تهران ۴۵سال بعد از حادثه ریزش بیمارستان سینا و مرگ ۱۱بیمار، دانشگاه تهران را از اتهام تسبیب در مرگ بیماران تبرئه کرد. خانواده‌های قربانیان به این رای اعتراض کرده و خواستار ورود قاضی‌القضات به ماجرا شدند.
دادگاه تجدیدنظر تهران ۴۵سال بعد از حادثه ریزش بیمارستان سینا و مرگ ۱۱بیمار، دانشگاه تهران را از اتهام تسبیب در مرگ بیماران تبرئه کرد. خانواده‌های قربانیان به این رای اعتراض کرده و خواستار ورود قاضی‌القضات به ماجرا شدند.
کد خبر: ۱۴۰۵۸۷۵
نویسنده معصومه ملکی - گروه حوادث

به گزارش خبرنگار جام‌جم، چهارم مرداد‌ سال۵۷ آتش‌نشانان در تماس مسئولان بیمارستان سینای تهران در جریان حادثه ریزش آوار در دو بخش بیمارستان قرار گرفتند. در این حادثه ده‌ها نفر مصدوم و ۱۱نفر فوت شدند. بررسی‌ها نشان داد، ریزش در بخش جراحی و داخلی بیمارستان به‌دلیل گودبرداری در ساختمان مجاور برای توسعه بیمارستان رخ داده است. ۳۹ سال از این حادثه مرگبار گذشته بود که خانواده شش قربانی حادثه با حضور در شعبه ششم بازپرسی دادسرای جنایی تهران با طرح شکایتی خواستار رسیدگی به پرونده مرگ پدران خود در حادثه ریزش بیمارستان شدند تا مقصران حادثه شناسایی و با آنها برخورد قانونی شود. با دستور بازپرس دادسرای جنایی وقت تهران، تحقیقات پلیسی ادامه پیدا کرد و مشخص شد ماجرا صحت داشته و قربانیان برای عمل‌های جراحی مختلف در آنجا بستری بودند.
در تحقیقات بعدی معلوم شد که مسئولان پزشکی قانونی تهران پرونده‌هایی درباره مرگ این افراد تشکیل داده‌اند. بررسی این پرونده‌ها نشان داد، هنگام احداث بخشی از ساختمان بیمارستان نظامات دولتی رعایت نشده است. در ادامه پرونده دی ماه سال ۹۸ با صدور جلب به دادرسی پرونده از شعبه ششم دادسرای جنایی تهران برای محاکمه و صدور رای به شعبه ۱۱۵۹ دادگاه بعثت تهران ارسال شد. خانواده‌های افراد فوت شده و طرف دیگر پرونده که دانشگاه تهران بود در دادگاه حاضر شدند. اتهام دانشگاه تهران دایر بر تسبیب در قتل شبه‌عمد سه مرد و سه زن ناشی از نبود رعایت نظامات دولتی است. دادگاه بعد از شنیدن اظهارات طرفین پرونده و بررسی دلایل موجود در پرونده، مقصر بودن دانشگاه تهران را محرز دانسته و حکم به پرداخت دیه کامل در حق اولیای‌دم و ورثه قانونی افراد فوت شده صادر کرد. اما دانشگاه تهران به این حکم اعتراض کرد و پرونده به شعبه ۷۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارسال شد. قضات دادگاه تجدیدنظر بعد از بررسی حکم، آن را نقض و دانشگاه تهران را تبرئه کرد.این رای با اعتراض خانواده‌های قربانیان همراه شد. زنی که پدرش در این حادثه فوت شده بود به خبرنگار جام‌جم گفت: ۴۵سال قبل که حادثه رخ داد، پدرم به دلیل بیماری سنگ کلیه از روستا به تهران آمده و خانه خاله‌ام بود. از آنجا برای درمان به بیمارستان سینای تهران رفت‌. جراحی کرده و بستری بود و روز حادثه قرار بود مرخص شود که حادثه آوار باعث مرگ او و افراد دیگری شد‌. آن زمان مادرم شکایت کرد، پیگیر پرونده بود اما پرونده به بایگانی رفت و بی‌نتیجه ماند. چند سال پیش متوجه شدیم برخی خانواده‌ها شکایت کرده و دوباره پرونده در دادسرای جنایی تهران به جریان افتاده است که ما هم آمدیم و شکایت کردیم. اما در این ۴۵ سال با کش‌و‌قوس‌های قضایی هنوز خانواده من و بقیه قربانیان نتوانسته‌ایم به حق قانونی خود برسیم و مقصر یا مقصران حادثه مجازات شوند. من و خانواده‌های دیگر به رای تجدید‌نظر اعتراض داریم‌. از رئیس قوه قضاییه می‌خواهیم به داد ما برسند و تکلیف این پرونده را مشخص کنند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها