آنلاین‌شاپ‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی یکی از روش‌های مورد استفاده کلاهبرداران مجازی است.
آنلاین‌شاپ‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی یکی از روش‌های مورد استفاده کلاهبرداران مجازی است.
کد خبر: ۱۴۰۴۷۴۲
نویسنده سرهنگ رامین پاشایی - معاون فرهنگی ــ اجتماعی پلیس فتا

یک فرق عمده بین فروشگاه‌های اینترنتی، سایت‌ها، پیج‌ها و کانال‌های فروش وجود دارد. وقتی ما در مورد سایت‌های خرید و فروش آنلاین یا استارت‌اپ صحبت می‌کنیم، اینها کسانی هستند که سایت و درگاه بانکی دارند. از طریق درگاه‌های بانکی پول به حساب‌شان واریز می‌شود. حساب شخصی معمولا اعلام نمی‌کنند و اینماد دارند.
اینماد می‌گوید که افراد در چه حوزه‌ای و در کجا می‌توانند فعالیت کنند. همچنین فرد دارنده‌ هویت واقعی که دارنده این سایت و این فعالیت بوده، مشخص است. با اینها کاری نداریم هرچند که یک‌سری جرایم در درون سایت‌ها اتفاق می‌افتد ولی قابل پیشگیری و قابل رسیدگی است.
متاسفانه می‌بینیم که داخل شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام و در تلگرام کانال فروش وجود دارد که ریسک خیلی بالایی دارد. تا این لحظه مشاغل درون اینستاگرام ساماندهی نشده‌اند.
اینستاگرام در تمام دنیا برای معرفی کالاست نه فروشگاه؛ شما می‌توانید از آن برای تبلیغ استفاده کنید اما این‌که فروشگاه باشد، خیر.
فروشگاه حتما باید در بستر سایتی که اطلاعات صاحب آن مشخص است وجود داشته باشد. وقتی شما از پیج‌های اینستاگرامی خرید می‌کنید، ۶۰درصد می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد و باید ۴۰درصد ریسک را بپذیرید.
اگر پول را واریز کنید سه حالت اتفاق می‌افتد؛ اول این که بیشتر اینها فروشنده‌نما هستند و آن جنس را ندارند. پول را از شما می‌گیرند ولی جنسی به شما تحویل نمی‌دهند. در حالت دوم پول را از شما می‌گیرند و درحالی که جنس اصلی و اورجینال برای شما تبلیغ کرده‌اند، ولی جنس کپی و تقلبی برای شما ارسال می‌کنند. در حال سوم هم شما را به درگاه‌های جعلی هدایت می‌کنند. بر‌اساس تجربه ما در تلگرام بیشتر فروش موارد غیر‌قانونی اعم از دارو، قرص و مواد مخدر انجام می‌شود. البته باید در نظر داشت که همه اینها تبلیغات است و هیچ‌کدام این اجناس را ندارند. ۹۵درصد پی‌جویی‌ها درخصوص تبلیغات اجناس غیرمجاز یا فروش پایان‌نامه و تقلب در آزمون‌ها دروغ است. اینها فقط پول را از شما می‌گیرند و زمانی که شما می‌خواهید شکایت کنید به شما می‌گویند از چه چیزی می‌خواهی شکایت کنی؟ شما پول به من دادید که من یک وسیله غیرقانونی به شما بدهم یا برای شما تقلب و دزدی کنم. این است که کانال‌های تلگرامی و تبلیغات‌شان به‌مراتب خطرناک‌تر است و باید مراقب بود در دام این افراد نیفتاد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها