سفر دوره‌ای وزیر خارجه روسیه به چهار کشور آمریکای لاتین دیروز آغاز شد تا در میانه تنش‌ها بر سر اوکراین، گام جدیدی از قطب‌ بندی‌ های بین‌المللی رقم‌ بخورد.
کد خبر: ۱۴۰۴۵۲۴
نویسنده ​​​​​​​سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

سرگئی لاوروف در این تور دیپلماتیک قرار است با مقام‌های برزیل، ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در پایتخت این کشورها دیدار کند.

آن‌طور که وزارت‌خارجه روسیه اعلام کرده قرار است مذاکرات لاوروف در این سفر بر موضوعات مرتبط با تقویت چارچوب حقوقی جهان کنونی مبتنی بر منشور سازمان ملل متمرکز شود.

وزارت‌خارجه روسیه اعلام کرده آمریکای لاتین یک منطقه دوست و یکی از مراکز شکل‌گیری یک جهان چندقطبی است و روسیه قصد دارد گفت‌وگوی پویا را با آن حفظ کند و فارغ از هرگونه دیکته‌کردن مسائل از بیرون، همکاری سازنده با آن را توسعه دهد.

سفر لاوروف به این منطقه در شرایطی انجام می‌شود که آمریکای لاتین از گذشته‌های دور حیاط‌خلوت آمریکا محسوب می‌شده اما طی دهه‌های اخیر برخی کشورها از قبیل کوبا و ونزوئلا مسیر خود را از آمریکا جدا کرده‌اند و روابط خوبی با روسیه دارند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند نزدیکی بیشتر دو کشور روسیه و چین به آمریکای لاتین، نقش مهمی در ایجاد یک بلوک قدرتمند متشکل از قوای سیاسی و اقتصادی در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا دارد. چنین ائتلافی، همان چیزی است که مسکو و پکن بارها درباره آن صحبت کرده‌اند و تحولات اخیر نشان می‌دهد کشورهای آمریکای لاتین هم بیش از گذشته برای تشکیل این ائتلاف مصمم هستند.

در همین چارچوب می‌توان به سفر اخیر رئیس‌جمهور برزیل به چین اشاره کرد که با امضای قراردادهای مختلف میان این دو کشور همراه بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها