گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده ویژه‌برنامه‌های اذان‌گاهی رادیو جوان

طنین ملکوتی در گلدسته‌های «آبی فیروزه‌ای»

این روزها و در ایام ماه مبارک رمضان، قاریان قرآن نوجوان، لحظات معنوی روزه‌داران هنگام اذان ظهر را پرنور کرده‌اند و جان تازه‌ای به ویژه‌برنامه‌های اذان‌گاهی رادیو بخشیده‌اند.
کد خبر: ۱۴۰۴۴۹۶
نویسنده فاطمه اسماعیلی - گروه رسانه

با معصومه ملالو، تهیه‌کننده برنامه «آبی فیروزه‌ ای» که ظهرها روی آنتن شبکه رادیویی جوان می‌رود در این باره به گفت‌وگو نشستیم.

معصومه ملالو با بیان این‌که برنامه آبی فیروزه‌ای، ویژه‌برنامه اذان ظهر شبکه رادیویی جوان در ایام ماه مبارک رمضان است، اظهار می‌کند: این برنامه از ۳فروردین ۱۴۰۲ آغاز شده و هر روز به مدت ۴۵دقیقه روی آنتن شبکه رادیویی جوان می‌رود.

وی می‌افزاید: این ویژه‌برنامه تا عید فطر ادامه دارد و از بخش‌های متنوعی تشکیل شده که مهم‌ترین بخش آن حضور قاریان نوجوان در برنامه است.

تهیه کننده برنامه آبی فیروزه‌ای با بیان این‌که گفت‌وگو با قاریان نوجوان و تلاوت آیات قرآن توسط آنها شاخص‌ترین بخش برنامه است می‌گوید: در گفت‌وگوها سعی شده به ابعاد مختلف زندگی ایشان پرداخته شود. هدف ما از این اقدام این است که به مخاطبان بگوییم اشخاصی که به‌صورت حرفه‌ای وارد مسیر قرآن می‌شوند در زمینه‌های دیگر نیز موفق و کوشا هستند.

ملالو ادامه می‌دهد: در واقع به‌دنبال تبیین الگوهای عینی از سبک زندگی دینی نیز هستیم که این نوجوانان مصادیق آن هستند.

وی با بیان این‌که از دیگر بخش‌های این برنامه می‌توان به آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در ایران و کشورهای اسلامی، روزه اولی‌ها (با ایجاد فضای فان و طنزگونه از کسانی که برای اولین بار روزه می‌گیرند)، یک کار خوب گزارشی از کارهای خیر و نیک، پخش دعای هر روز ماه مبارک رمضان و بیان احکام، اشاره کرد به معرفی عوامل برنامه آبی فیروزه‌ای پرداخته و می‌گوید: بنده تهیه‌کنندگی این کار را به‌عهده دارم. رامتین چیت‌سازان گوینده و مجری، شیرین بغدادی نویسنده و سجاد سیدپور سردبیر برنامه ما هستند. همچنین ‌بیتا احمدی، محمدعرفان محسنی و ملیکا شرافتی آیتم‌سازان برنامه، مهدیه پهلوانی گزارشگر و حجت الاسلام مهدی دربانی کارشناس مذهبی برنامه هستند.

این تهیه‌کننده و سردبیر رادیو جوان اضافه می‌کند که مجری ما از مجریان توانمند و باسابقه شبکه امید است و یک اجرای خوب و پر انرژی را توسط ایشان در این برنامه شاهد هستیم. خوشبختانه همزمانی ماه رمضان و نوروز سبب شد در طراحی آیتم‌ها، نوع اجرا، پرداخت و گفت‌وگوهای برنامه از طراوت و نشاطی که متناسب با سن جوان و نوجوان هست در برنامه بهره ببریم.

ملالو نحوه انتخاب قاریان قرآن نوجوان این برنامه را نیز تشریح می‌کند و می‌گوید: قاریان نوجوان ما در سنین ۹ تا ۱۸ سال هستند و در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند، به عنوان مثال در حوزه ورزش و رشته‌هایی چون کشتی و رزمی موفقیت‌هایی داشته‌اند و وضعیت درسی‌شان هم خوب بود. وی می‌افزاید: در واقع به‌دنبال قاریانی بودیم که به ثباتی از حیث تعلیم و تربیت و سایر وجوه زندگی رسیده باشند و تک بعدی نباشند. برخی برای تقویت و تسلط به زبان دوم تلاش می‌کردند و همه آنها می‌کوشیدند در کنار قرائت قرآن، آشنایی ضمنی با فضای موسیقایی نیز داشته باشند، زیرا در قرائت کمک‌شان می‌کند. همه قاریان ما به‌صورت متمرکز از تهران مهمان ما نبودند و نوجوانانی از استان‌های همجوار (البرز و قزوین) هم داشتیم.تهیه‌کننده برنامه آبی فیروزه‌ای درباره بازخوردهایی که از برنامه دریافت کرده، می‌گوید: برنامه ما تولیدی بوده و پخش زنده نداشت اما به گوش‌مان رسید اغلب آنها که اتفاقی برنامه را شنیده‌اند، مشتاق شدند در روزهای دیگر نیز آن را بشنوند و راضی بوده‌اند. در سطح حرفه‌ای و از بازخوردهایی که می‌گیرم نیز مشخص بود کار در حد استانداردهای رادیو بوده است.

ملالو ادامه می‌دهد: ضمن آن‌که بخش اعظم برنامه، یک کار نو و تجربه نشده‌ای است، دعوت از قاریان نوجوان، گنجاندن تلاوت‌ها و مصاحبه‌های‌شان در دل برنامه‌ای در سطح شبکه جوان کمتر سابقه داشته است. وی به کشف استعدادهای نوجوانان در دل خانواده‌ها نیز اشاره و عنوان می‌کند: یکی از قاریان ما تعریف می‌کرد پدربزرگش علاقه داشته نوه‌اش با قرآن مأنوس باشد و او این کار را شروع کرده اما حالا که پدربزرگش دیگر نیست تلاوت قرآن را به صورت حرفه‌ای ادامه داده است. یا برخی اشاره می‌کردند مادرشان مشوق‌شان‌ بوده و یک نکته جالب این‌که تعدادی عنوان می‌کردند قرائت قرآن توسط نوجوانان همسن و سال‌شان در شبکه‌های پویا و امید، توجه‌شان را جلب کرده و ترغیب شده‌اند به‌صورت حرفه‌ای آن را دنبال کنند یا قاری ۹ساله‌ای داشتیم که در کنار پدرش و در مجالس قرآنی پدر، تربیت قرآنی یافته بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها