«موساد» و «نتانیاهو» به جان هم افتاده‌اند

خودزنی شیاطین

درحالی‌که تظاهرات هفتگی علیه دولت رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی همچنان ادامه دارد و شنبه‌شب برای چهاردهمین هفته متوالی، معترضان به طرح اصلاحات قضایی به خیابان‌ها آمدند، گزارش روزنامه ‌آمریکایی نیویورک‌تایمز درباره نقش موساد در این اعتراضات، برگ دیگری از اختلافات داخلی در رژیم‌صهیونیستی را رو کرده است.
درحالی‌که تظاهرات هفتگی علیه دولت رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی همچنان ادامه دارد و شنبه‌شب برای چهاردهمین هفته متوالی، معترضان به طرح اصلاحات قضایی به خیابان‌ها آمدند، گزارش روزنامه ‌آمریکایی نیویورک‌تایمز درباره نقش موساد در این اعتراضات، برگ دیگری از اختلافات داخلی در رژیم‌صهیونیستی را رو کرده است.
کد خبر: ۱۴۰۳۵۲۵
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، اسناد محرمانه‌ای که از پنتاگون درز پیدا کرده شامل پرونده‌هایی است که نشان می‌دهد مقامات بلندپایه موساد، مشارکت در اعتراضات علیه کابینه اسرائیل را تشویق کردند.

براساس این اسناد، موساد خواستار اعتراض علیه لایحه تغییر قوانین قضایی و نیز اتخاذ تدابیری علیه کابینه نتانیاهو شد. طبق گزارش شبکه صهیونیستی آی ۲۴، گزارش‌های آمریکایی حاکی است که موساد کارمندان خود و شهروندان صهیونیست را تشویق به اعتراض علیه کابینه نتانیاهو کرده؛ اعتراضاتی که برخی آن را به «بهار اسرائیل» و اعتراضات موسوم به بهار عربی در کشورهای اسلامی طی سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ تشبیه کرده‌اند. براساس گزارش‌های رسانه‌ای، حمایت احتمالی موساد از اعتراضات بزرگ و پرسروصدای شهرک‌نشینان صهیونیست علیه طرح اصلاحات قضایی پیشنهادشده توسط نتانیاهو، از طریق فراخوان‌ها و دعوت‌های صریح رهبران این نهاد اطلاعاتی به اعتراض صورت گرفته است. این اطلاعات، جزئی از دومین بخش اسناد محرمانه پنتاگون بود؛ اسنادی که علاوه بر نقش موساد در تظاهرات سرزمین‌های اشغالی، جزئیات اسرار آمریکا درباره جنگ اوکراین، چین و غرب‌آسیا را هم فاش کرده است.

جاسوسی واشنگتن از تل‌آویو

پس از گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، بسیاری از رسانه‌ها و محافل سیاسی به این مساله پرداختند و از نقش موساد در اعتراضات به «رستاخیز مخفیانه» یاد شد. در این میان روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: ظاهرا به‌دست‌آوردن این اطلاعات نشان‌دهنده جاسوسی آمریکا از نزدیک‌ترین متحد خود در خاورمیانه است؛ امری که می‌تواند روابط آنها را بیشتر سرد کند.اشاره واشنگتن‌پست به تنش‌هایی است که میان آمریکا و رژیم‌صهیونیستی به‌دلیل سیاست‌های افراط‌گرایانه کابینه نتانیاهو به‌وجود آمده است. در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، مقامات آمریکایی به‌ویژه رئیس‌جمهور و وزیرخارجه با انتقاد از اقدام نتانیاهو در طرح اصلاحات قضایی، خواستار توقف این طرح شده‌اند که این مساله واکنش صهیونیست‌ها را به همراه داشته و روابط پرتنشی در میان دو متحد قدیمی حاکم بوده است. چندی قبل بود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به فلسطین‌اشغالی در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، از نتانیاهو خواست تا از اقدامات یکجانبه در چارچوب طرح اصلاحات قضایی مورد نظر خود خودداری کند.پس از این اظهارات بود که نتانیاهو در گفت‌وگو با اعضای حزب لیکود، این مواضع بلینکن را «دخالت آشکار، واضح، غیرضروری و احمقانه» آمریکا توصیف کرد.

تکذیب گزارش آمریکایی از سوی تل‌آویو

چند ساعت پس از انتشار این گزارش از سوی روزنامه نیویورک‌تایمز، دفتر نخست‌وزیری رژیم‌صهیونیستی ضمن تکذیب گزارش‌های آمریکایی از نقش‌داشتن موساد در تظاهرات علیه کابینه، این گزارش‌های را دروغ و پوچ خواند. در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده است که رهبران و کارکنان فعلی موساد به‌هیچ‌عنوان با تظاهرات همراهی نکرده و به ارزش‌های خود به‌عنوان رهبران این نهاد اطلاعاتی وفادار مانده‌اند. اگرچه دولت رژیم‌صهیونیستی، نقش‌آفرینی موساد در اعتراضات اخیر را تکذیب کرده است اما با توجه به اختلافات داخلی در رژیم‌صهیونیستی که هر روز گسترده‌تر می‌شود موثر بودن نیروهای موساد در گسترش اعتراضات به‌هیچ‌وجه دور از ذهن نیست. در هفته‌ها و ماه‌‌های گذشته بسیاری از مقامات گذشته و فعلی رژیم‌صهیونیستی علیه اقدامات کابینه نتانیاهو صحبت کرده‌ و نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی را متهم به کودتا کرده‌اند. یکی از بارزترین این موضعگیری‌ها که مدت زیادی هم از آن نمی‌گذرد مخالفت یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی با طرح اصلاحات قضایی بود که به برکناری او از سوی نتانیاهو منجر شد. اگرچه دفتر بنیامین نتانیاهو بعدا اعلام کرد برکناری یوآو گالانت را به‌دلیل تنش‌های امنیتی مداوم به تاخیر انداخته است اما این مساله چیزی از اختلافات داخلی که صهیونیست‌ها گرفتار آن هستند کم نمی‌کند.

ادامه اعتراضات ضدحکومتی در فلسطین‌اشغالی

در چنین شرایطی شنبه‌شب برای چهاردهمین هفته متوالی اعتراضات ضدحکومتی در تل‌آویو، حیفا و دیگر مناطق فلسطین‌اشغالی ادامه یافت. به گزارش الحدث، معترضان با سردادن شعار‌هایی در مخالفت با برنامه اصلاحات قضایی، خواستار لغو این برنامه شدند و با تعلیق آن مخالفت کردند. پلیس هم از معترضان خواست جاده‌ها و مسیر‌های اصلی را به دلایل امنیتی مسدود نکنند.این تظاهرات در پی تنش امنیتی و استقرار تجهیزات نظامی پس از دو حمله‌ای برگزار شد که سه کشته برجای گذاشت. با وجود تشدید اوضاع امنیتی در سرزمین‌های اشغالی، ۱۳۰هزار نفر شنبه‌شب در تل‌آویو علیه طرح اصلاحات قضایی نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی تظاهرات کردند.سازمان‌دهندگان تظاهرات تل‌آویو در انتقاد از سیاست‌های مقامات صهیونیست تصریح کردند: وزرای کابینه به‌جای این‌که صفوف مردم را متحد کنند و با تهدیدات امنیتی مواجه شوند، مشغول اصلاحاتی هستند که قوه قضاییه و فضای دموکراتیک را تضعیف کرده و قدرت را به انحصار دولت درمی‌آورد. معترضان نسبت به عملکرد دولت رژیم‌صهیونیستی نیز انتقاد دارند. با وجود وعده‌های متعدد کابینه راستگرای بنیامین نتانیاهو، با گذشت صد روز از تشکیل دولت، هیچ‌یک از این وعده‌ها محقق نشده است. برخی از کارشناسان می‌گویند تنها دستاورد این کابینه ایجاد شکاف عمیق میان موافقان و مخالفان اصلاحات قضایی است. وعده‌های پیش از انتخابات نتانیاهو در حوزه آموزش، کاهش مالیات بر درآمد، تعلیق یک‌ساله مالیات بر املاک و بهبود در قیمت مسکن، در عمل هیچ بود تا راستگرا‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل با انتقادات تند مخالفان و حتی مخالفت برخی از وزیران کابینه مواجه شود.مخالفان، کابینه را به سهل‌انگاری در برابر چالش‌های امنیتی متهم می‌کنند و می‌گویند موشک‌های شلیک‌شده از جنوب لبنان و نوار غزه آخرین موشک‌ها نبوده‌اند. در حوزه خارجی نیز شرایط کابینه نتانیاهو بهتر نیست، زیرا پس از آغاز اعتراضات گسترده علیه اصلاحات قضایی در داخل، با انتقادات تند هم‌پیمانان غربی به‌ویژه آمریکا مواجه شده است.اظهارات ضدعربی برخی از وزیران این کابینه نیز بحران‌های کابینه را بیبشتر کرد تا جایی که خطر فروپاشی ائتلاف حاکم، خطری است که در صورت شکست گفت‌وگو با مخالفان شدیدتر می‌شود به‌ویژه این‌که طرح اصلاحات قضایی تعلیق شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها