ماه رمضان در بین مردمان سرزمین ما همواره از قداست و احترامی خاصی برخوردار بوده است، رمضان ماهی است که طبق توصیه‌های قرآن کریم و ائمه اطهار در آن انسان به ترک گناه و دینداری و احسان و نیکوکاری دعوت شده است.
ماه رمضان در بین مردمان سرزمین ما همواره از قداست و احترامی خاصی برخوردار بوده است، رمضان ماهی است که طبق توصیه‌های قرآن کریم و ائمه اطهار در آن انسان به ترک گناه و دینداری و احسان و نیکوکاری دعوت شده است.
کد خبر: ۱۴۰۳۳۶۲
نویسنده ​​​​​​​فاطمه چشمی | گروه رسانه

در سال‌های دور بنا به سیاست‌های وقت سازمان صداوسیما برنامه‌های ماه رمضان شامل پخش ادعیه و ختم قرآن و سریال‌های مناسبتی بود. با گسترش شبکه‌های تلویزیونی و صلاحدید مدیران از اوایل دهه ۷۰ سریال‌ها و برنامه‌های شاد در جدول پخش برنامه‌های رمضان قرار گرفت، سریال‌های مناسبتی با درونمایه طنز و برنامه‌هایی با اجرای زنده مجریان مطرح. شاید بتوان مبدع این طرح را بهروز مفید، مدیر وقت شبکه تازه تاسیس پنج سیما با برنامه جشن رمضان در سال ۷۵ دانست. این برنامه از ابتدا با درخشش مجریان تازه‌کار و محبوب شروع به کار کرده و با گنجاندن آیتم‌های طنز با حضور هنروران اصفهانی توانست در بین خانواده‌های ایرانی جای خود را باز کند.
در بین برنامه‌های مناسبتی شبکه‌های مختلف جشن رمضان از همان سال‌های ابتدایی هدف و چشم‌انداز خود را کمک و جذب نیروهای مردمی خیر معرفی کرد. گلریزان سنت زیبایی است که سمبل و نماد نوعدوستی در بین انسان‌هاست و تقویت آن می‌تواند در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی اثر گذارد. تاثیر اقتصادی گلریزان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این حرکت انسانی است که کمک‌های مردم در فعالیتی به کار گرفته می‌شود که هم دستاورد معنوی دارد و هم مشکلی را از کسی برطرف می‌سازد.
آیین گلریزان در ایران کهن همیشه مورد توجه بوده است و همگان و در زمانی حتی سلاطین نیز در اجرای آن می‌کوشیدند تا جایی که بودجه ساخت بنای سی‌و‌سه پل اصفهان نیز به دستور شاه عباس و با استمداد از مردم در مراسم گلریزان جمع‌آوری شده است و این سنت دیرینه و زیبا در غالب برنامه‌هایی مانند جشن رمضان دوباره احیا شد.
جشن رمضان که عنوان قدیمی‌ترین ویژه‌برنامه مناسبتی در تلویزیون را دارد با الگو گرفتن از این سنت حسنه و نیکو توانسته در این سال‌ها انسان‌های زیادی را دوباره امیدوار و با دستگیری از آنان و کشف فرصت‌های شغلی برای مددجویان نیازمند فرهنگ نوعدوستی و ایثار را در جامعه نهادینه کند.این برنامه با دعوت از چهره‌های شناخته‌شده در زمینه‌های سینما، ورزش، هنر و... و استفاده از مجریان جوان و توانمند توانسته نگاه مخاطب را جذب و هر ساله به میزان کمک‌های مردمی اضافه کند. آزادی زندانیان با جرایم غیرعمد، اجرای مراسم ضیافت افطاری افراد تحت پوشش کمیته امداد، پرداخت بدهی بدهکاران مالی دارای چک برگشتی و... از دستاوردهای مهم این جشن بوده است.
جشن رمضان برنامه‌ای است با اهداف والای انسانی که تا به امروز اثرات خوبی به جای گذاشته است، احسانی بی‌چشمداشت که ماندگار شده و حتما ادامه خواهد داشت!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها