آمریکایی‌ها که ید طولایی در دخالت در امور داخلی سایر کشورها دارند این روزها در آستانه انتخابات سراسری ترکیه، به دنبال طراحی‌های خود در این کشور هستند و سفیر آمریکا در آنکارا عهده‌دار این مسئولیت است.
کد خبر: ۱۴۰۲۷۹۲
نویسنده سعید سبحانی  - گروه بین‌الملل

اما رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که یکی از کاندیداهای انتخابات آتی نیز هست به آمریکا هشدار داده این‌گونه اقدامات خود را متوقف کند. انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه قرار است ۱۴می (۲۴اردیبهشت) برگزار شود و کمال قلیچداراوغلو که از سوی ائتلاف شش حزب مخالف نامزد شده، اصلی‌ترین رقیب اردوغان در نظر گرفته می‌شود.

فهرست نامزدها همچنین شامل محرم‌ اینجه از حزب میهن و سینان اوگان است که تحت حمایت اتحاد آتا قرار دارد. در چنین شرایطی، دیدار سفیر آمریکا در آنکارا با قلیچداراوغلو، خشم رجب طیب اردوغان را برانگیخته است.

رئیس‌جمهور ترکیه که به‌شدت از دیدارهای اخیر جفری فلیک، سفیر آمریکا خشمگین است درخواست او برای دیدار را رد کرده و به او هشدار داده که جایگاه خود را بداند.

روزنامه استار ترکیه به نقل از اردوغان گزارش داد: باید به آمریکا در این انتخابات درسی بدهیم. سفیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با کمال دیدار می‌کند. شرم بر شما، کمی فکر کنید. شما سفیر هستید. طرف صحبت شما اینجا رئیس‌جمهور است.

چطور بعد از این درخواست ملاقات با رئیس‌جمهور می‌کنید؟ درهای ما به روی او بسته است، دیگر نمی‌تواند وارد شود. چرا؟ باید جایگاه خود را بداند. در نظرسنجی‌ای مرکز تحقیقات افکارعمومی MetroPOLL که بین ۱۳ژانویه تا ۱۴مارس در ۲۸استان ترکیه با حضور ۲۰۴۶نفر انجام شد، ۴۴.۶درصد پاسخ‌دهندگان از قلیچداراوغلو حمایت کردند، درحالی‌که اردوغان ۴۲درصد آرا را کسب کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها