بازپس‌گیری جام‌جهانی فوتبال از اندونزی به دلیل حمایت از مقاومت فلسطین

جاکارتا علیه اشغالگر

مقامات و مسئولان رژیم صهیونیستی طی سال‌های اخیر سعی کرده‌اند با حضور در میادین مختلف، از آن به عنوان سرپوشی بر جنایت‌های خود علیه مردم فلسطین استفاده کنند.
مقامات و مسئولان رژیم صهیونیستی طی سال‌های اخیر سعی کرده‌اند با حضور در میادین مختلف، از آن به عنوان سرپوشی بر جنایت‌های خود علیه مردم فلسطین استفاده کنند.
کد خبر: ۱۴۰۲۵۸۵

یکی از آن حوزه‌ها، ورزش است که صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند حضوری فعال در آن داشته باشند. در این میان، هر از چند گاهی حرکاتی علیه صهیونیست‌ها در این عرصه انجام می‌شود که تاکیدی دوباره و تازه بر لزوم ایستادگی مقابل ظلم آنها و حمایت از مقاومت مردم فلسطین است. این بار نوبت اندونزی بود که با وجود تمام فشارهای بین‌المللی از مواضع ضد اسرائیلی خود کوتاه نیامد.
ماجرا از این قرار است که اندونزی از چند سال پیش به عنوان میزبان جام‌جهانی زیر ۲۰سال فیفا انتخاب شد و قرار بود قرعه‌کشی این بازی‌ها چند روز پیش در جاکارتا برگزار شود. اما دولت اندونزی به دنبال درخواست گسترده مردم این کشور، اعلام کرد که ورود تیم فوتبال رژیم صهیونیستی به این کشور ممنوع است.
این برای اولین‌بار بود که تیم فوتبال وابسته به این رژیم توانسته بود به مسابقات نهایی فیفا راه یابد. به دنبال اعلام این تصمیم از سوی اندونزی، فیفا این بازی‌ها را به تعویق انداخت و در حال حاضر به دنبال یافتن جانشینی برای میزبانی این بازی‌هاست. گفته می‌شود آرژانتین و پرو محتمل‌ترین گزینه‌ها برای میزبانی از این بازی‌ها هستند. در واقع این تصمیم دولت اندونزی به دنبال اعتراضاتی بود که ماه گذشته در شهرهای مختلف این کشور برگزار شد.
جنبش دوم دسامبر اندونزی از جمله گروه‌هایی بود که با ساماندهی تظاهرات گسترده علیه حضور اسرائیل در مسابقات جام‌جهانی این کشور، تهدید کرده بود که مانع ورود این تیم به فرودگاه اندونزی می‌شود.
اولین تظاهرات نیز توسط نیروهای مردمی و دانشجویی در شهر سولو در مرکز جزیره جاوه اندونزی ساماندهی شده بود. حزب مبارزه برای دموکراسی، از احزاب حاکم بر اندونزی نیز به فدراسیون بین‌المللی فوتبال فیفا ابلاغ کرد که حضور صهیونیست‌ها با مواضع سیاسی و مردمی اندونزی مغایرت دارد.
شخصیت‌های مختلف سیاسی در اندونزی نیز مخالفت خود را با حضور رژیم صهیونیستی در این مسابقات اعلام کرده بودند. یان کوستر، فرماندار جزیره توریستی بالی که به عنوان مقر قرعه‌کشی این مسابقات برگزیده شده بود، تاکید کرد که موضع این جزیره در حمایت از آرمان فلسطین است؛ زیرا این آرمان فقط مختص مسلمانان و مسیحیان نیست، بلکه مساله مرتبط با آزادی‌خواهان صرف‌نظر از ادیانی است که پیرو آن هستند.
در همین راستا، هدایت نور، نایب رئیس پارلمان اندونزی گفت که مخالفت با حضور رژیم صهیونیستی در اندونزی یک مساله مبتنی بر قانون اساسی این کشور است.
وی با تاکید بر این‌ که کشورش همه اشکال عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را تحریم کرده است، گفت: اندونزی با اسرائیل که رژیم اشغالگر فلسطین شمرده می‌شود، هیچ رابطه‌ای ندارد و از همین رو اجازه هیچ گفتمان رسمی بین دو طرف داده نمی‌شود و اندونزی به هیچ وجه و در هیچ مکان رسمی نمی‌تواند میزبان هیچ هیات اسرائیلی باشد و همچنین اجازه برافراشته شدن پرچم اسرائیل یا سر دادن هر شعاری در خصوص آن و همچنین اجازه اجرای سرود رژیم اشغالگر اسرائیل در اندونزی داده نمی‌شود.



یک دشمنی دیرینه


البته سابقه دشمنی و خصومت اندونزی با رژیم صهیونیستی موضوع تازه‌ای نیست و به دهه‌ها قبل باز می‌گردد. اولین اقدام اندونزی علیه ورزشکاران این رژیم به بازی‌های آسیایی ۱۹۶۲ جاکارتا بر می‌گردد. مقامات اندونزی در آن سال اعلام کردند که به نشانه همبستگی با مردم فلسطین، اجازه حضور هیچ گروهی از اسرائیلی‌ها را در اندونزی نمی‌دهند. آن بازی‌ها در غیاب ورزشکاران اسرائیلی برگزار شد و در مقابل، کمیته بین‌المللی المپیک هم مانع از حضور ورزشکاران اندونزیایی در المپیک تابستانی ۱۹۶۴ شد.

 

حمایت بانوی ورزشکار ایرانی


عشرت کردستانی، بانوی پرچم‌دار پارالمپیک ریو و دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، در حمایت از اقدام مردم و دولت اندونزی در حمایت از مردم فلسطین، مدال طلای بازی‌های آسیایی را تقدیم مردم این کشور کرد. خانم کردستانی در این باره گفت: این اقدام دولت و مردم اندونزی باعث شد روحیه‌ای بسیار مضاعف و یک امید و انگیزه‌ای به جبهه مقاومت ان شاءا... و مخصوصا مردم عزیز و دوست داشتنی فلسطین و جبهه حماس منتقل شود و بدانند که همه دنیا پشت فلسطین هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها