سازمان شانگهای و ایران عقب‌ماندگی‌ها درباره همکاری‌های طرفین را جبران کنند
رئیس‌جمهور در دیدار دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی شانگهای:

سازمان شانگهای و ایران عقب‌ماندگی‌ها درباره همکاری‌های طرفین را جبران کنند

سفیر پیشین ایران در چین در گفت‌و‌گو با «جام‌جم»:

سفر رئیس‌جمهور به چین یک ضرورت بود

جواد منصوری، کارشناس ارشد حوزه روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به نقش پکن در کاهش فشارهای تحریمی غرب علیه جمهوری اسلامی تصریح کرد: چینی‌ها به خصوص در سال‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی سیاست‌های یکجانبه‌گرایی و تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران را نادیده گرفتند و به همین دلیل هم بارها مورد اعتراض غربی‌ها واقع شدند. اما به طور کلی چینی‌ها توجه چندانی به این اعتراض‌ها ندارند و تلاش می‌کنند به روابط راهبردی خود با جمهوری اسلامی ادامه بدهند.
کد خبر: ۱۳۹۸۱۶۸

منصوری درباره زمینه‌های همکاری‌ ایران و چین در عرصه‌های مختلف گفت: هر دو کشور در نظر دارند در حوزه زیرساخت‌ها، انتقال فناوری و انرژی، مباحث مربوط به ‌های‌تک به تفاهم برسند و همچنین هماهنگی در حوزه بین‌المللی با توجه به رویکرد جدید غرب و آمریکا به ویژه درباره بحران اوکراین، سیاست‌های تحریمی اروپا و آمریکا در خصوص ایران و چین از دیگر محورهای مهم گفت‌وگو‌های پیش رو میان مقامات تهران و پکن خواهدبود.

سفیر پیشین ایران در چین اضافه کرد: ما در عرصه همکاری‌های منطقه‌ای اشتراکات زیادی داریم به خصوص این‌که ایران و چین هر دو جزو اعضای موثر پیمان شانگهای هستند و در این حوزه می‌توانند تعاملات زیادی با هم داشته‌باشند. علاوه بر این، موضع مشترک دو کشور در قبال تهاجمات یکجانبه‌ گرایانه آمریکا در منطقه هم می‌تواند به عنوان یکی از زمینه‌ها برای اتخاذ رویکرد مشترک میان ایران و چین باشد.

وی درباره سیاست‌های چین در حوزه غرب آسیا گفت: واقعیت آن است که چین همواره برای ایران اهمیتی ویژه‌ قائل بوده‌است و اگرچه شاید در برخی عرصه‌ها به لحاظ تاکتیکی و مقطعی مواضعی را اعلام کند که ظاهرا با سیاست‌های ایران در این حوزه متقاوت است اما پکن هیچ‌گاه از نقش مهم ایران در غرب آسیا غافل نبوده‌است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها