شانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران با حضور استان‌های مختلف کشور در نمایشگاه بین المللی تهران (سئول) برگزار شد و خوزستان در سالنِ خلیج فارس غرفه‌ای برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری‌اش دایر کرد.
کد خبر: ۱۳۹۷۸۵۱

 

 

به گزارش جام جم آنلاین؛ بازدید کنندگان، کارشناسان گردشگری و غیره هر کدام اظهاراتی متفاوت نسبت به شیوه‌ی حضورِ خوزستان را ارائه کردند.

در این بین راهنمایان گردشگری مختلفی نیز به غرفه‌ی خوزستان سر زدند و در این گزارش، غرفه‌ی خوزستان را از نگاهِ راهنمایان گردشگری بررسی می‌کنیم.


الهام ضمدی، رهنمای گردشگری استان خوزستان و مدیر انجمن گردشگری زیگورات شوش در غرفه‌ی خوزستان به خبرنگار جام جم آنلاین توضیح داد: طبق وظیفه هر سال شرکت می‌کنیم و در تلاش هستیم ظرفیت‌های استانمان را به خوبی معرفی کنیم. اما فقط راهنما نمی‌تواند در جذب گردشگر موثر باشد و باید سازمان‌های دیگر نیز در این امر کمک کنند.

ضمدی افزود: بعضی مخاطبان می‌گفتند انتظار می‌رفت غرفه‌ی خوزستان حضور قدرتمندی داشته و امیدواریم در سال‌های آینده این موارد مورد توجه قرار گیرد. مثلا نماد خاص و ویژه‌ای از خوزستان لازم بود در غرفه باشد.

فوزیه محمد رضایی، راهنمای گردشگری استان خوزستان و عضو انجمن گردشگری میراثداران پرند شوشتر در غرفه‌ی خوزستان گفت: ما هم مثل باقی راهنمایان در تلاشیم تا ظرفیت‌های خوزستان و خصوصا شوشتر را به مخاطبان معرفی کنیم.

رضایی همچنین افزود: البته جا دارد از شورای شهر شوشتر و شهرداری این شهر برای حمایتشان تجلیل و قدردانی کنم.

وی یاداور شد: بنظرم غرفه‌ی خوزستان قوی‌تر هم می‌توانست حضور داشته باشد.

رضایی افزود: کانترمان با کمک طلافروشی محمود نقشه‌ی جاذبه‌هاب گردشگری، صنایع دستی، هتل‌ها و صنایع دستی را معرفی کند.

کودک و گردشگری

مهدیس مکوندی، راهنمای تخصصی گردشگری کودک و راهنمای فرهنگی در این باره: غرفه خوزستان به نسبت پارسال بزرگتر و بهتر بود اما باز هم انتظار ما بیشتر است.

مکوندی توضیح داد: شرایط کرونا و شرایط اقتصادی بدی که وجود داشت، این جشنواره شروع خوبی بود که کسب و کارها دوباره مسیر خود را طی کنند.

وی گفت: غرفه‌ی خوزستان بلحاظ کیفی لازم بود بهتر باشد همچنین اقوام را نباید از غرفه جدا می کردند. خوزستان ظرفیت‌های بسیاری دارد، اگر هماهنگی بین بخش های مختلف گردشگری استان بود می‌توانستند با انسجام بیشتری بود.


راهنمای تخصصی گردشگری کودک و راهنمای فرهنگی افزود: نقطه قوت غرفه خوزستان این بود که بخش‌های تخصصی ازجمله گردشگری نابینایان و کودک اضافه شده بود اما بخش کودک لازم بود بهتر حوزه‌ی کودک را معرفی کند. استقبال از غرفه خوزستان خیلی خوب بود و این نشان دهنده‌ی علاقمندی مردم است.

گردشگری و نابینایان

اعظم موسوی، راهنمای گردشگری اهواز نیز که در بخش معرفی گردشگری نابینایان و ناشنوایان فعالیت دارد، گفت: تور نابینایان برای مردم جالب بود و اینکه توانستیم نابینایان را از حاشیه به وسط جمع بکشانیم فکر می‌کنم اتفاق مثبتی بود و بازخورد مثبتی را از مردم برداشت کردیم. پیشنهادات خوب و جالبی را از مخاطبان دریافت کردیم و اگر این پیشنهادات را عملی کنیم حتما اتفاقات خوبی در این حوزه در آینده رخ می‌دهد. درنظر داریم در زمینه ناشنوایان نیز ورود کنیم.

علی خرازی، تورلیدر بخش گردشگری نابینایان نیز توضیح داد: برای اولین بار است که غرفه‌ی خوزستان بخش گردشگری نابینایان را به غرفه اضافه می‌کند.

خرازی افزود: توانستیم بعد از چهار اجرای پاراتور نابینایان در خوزستان این کار به حد موفقی برسید که اکنون آن را در نمایشگاه بین المللی معرفی کنیم.

وی یاداور شد: نشستی با موضوع گردشگری نابینایان را نیز برگزار کردیم‌. همچنین پاراتور ویژه‌ی نابینابان از غرفه‌ی خوزستان را نیز اجرا کردیم. این بخش بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین چشم‌بندی برای مخاطبانِ بینا قرار می‌دادیدم تا هماهنند نابیناها اجسام را لمس کنند. این بخش بسیار مورد توجه مهمانان و مسئولان قرار گرفت و چندین وزیر و معاونینِ بخش‌های مختلف از آن بازدید و به عنوان یکی از بخش‌های موفق غرفه خوزستان از آن یاد کردند‌.

این راهنمای گردشگری گفت: همچنین خانم موسوی درکنارم در بخش گردشکری نابینابان به ارایه اطلاعات پرداختند. ایشان در هر ۴ اجرای پاراتور، همکاری داشتند.

مهران سلیمانی، دیگر راهنمای گردشگریِ حاضر در نمایشگاه بین المللی گردشگری در تهران گفت: امسال از طرف میراث فرهنگی برای اولین بار در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنم. حضورمان بنظرم خیلی موثر بود.

سلیمانی افزود: امیدوارم سال آینده یک نقشه گردشگری جامع داشته باشیم که آن را در نمایشگاه ارائه دهیم. در این چند روز نزدیک به ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر با فضاهای گردشگری خوزستان بواسطه‌ی گفت‌وگوی چهره به چهره، آشنا شدند.

علی حیدری، از دیگر راهنمایان گردشگری در غرفه‌ی خوزستان گفت: قبلا انجمن‌ها حضور داشتند ولی چند سالی است که فعالانِ گردشگری دو قسمت شدند. یک عده زیر نظر انجمن صنفی و عده‌ای زیر نظر جامعه‌ی راهنمایان شدند. اینها به موازات هم کار می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود برای راهنمایان کشور خروجی مناسبی نباشد.

حیدری توضیح داد: حضورمان در غرفه‌ی خوزستان پیامدهای خوبی داشت و چندین نفر مقصدشان را به خوزستان خصوصا برای فصلِ نوروز انتخاب کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها