برگزاری دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری رویداد ملی سلامت محیط زیست و پایداری موسوم به رویداد سمپ در 10 بهمن محلی برای گفتمان و هم‌اندیشی میان صاحبان صنایع، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان وزارتخانه‌هایی نظیر وزارت جهاد، نیرو، صمت، سازمان محیط‌زیست و سازمان پدافند غیرعامل بود.
برگزاری دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری رویداد ملی سلامت محیط زیست و پایداری موسوم به رویداد سمپ در 10 بهمن محلی برای گفتمان و هم‌اندیشی میان صاحبان صنایع، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان وزارتخانه‌هایی نظیر وزارت جهاد، نیرو، صمت، سازمان محیط‌زیست و سازمان پدافند غیرعامل بود.
کد خبر: ۱۳۹۷۵۸۱

مدت‌هاست که سرفصل‌هایی نظیر تغییر اقلیم، بحران کم آبی، امنیت غذایی و تهدیدات زیست محیطی علیه سلامت بشری نقل محافل و از دغدغه‌های قانون‌گذاران است. رویداد ملی سلامت، محیط زیست و پایداری با رویکردی همه جانبه به حوزه سلامت، ارتقای سلامت خاک، ارتقای سلامت آب، ارتقای سلامت هوا، مدیریت پسماندها، مدیریت مصرف انرژی، احترام به زیست جانوری و ارتقای سلامت از طریق کشاورزی را مقدمه ای برای ارتقای سلامت جامعه می‌داند. این رویکرد قابل تقدیر بهانه‌ای برای تجمیع نظرات بخش‌های مختلف و شکل‌گیری اتاق گفتمان سلامت در اتاق بازرگانی ایران بود.

فرهنگ سازی، حلقه گمشده احترام به محیط و سلامت

دکتر محمود اولیایی رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی، به عنوان یکی از میزبانان این جلسه بر لزوم توجه بنگاه‌های اقتصادی به مسئولیت پذیری در قبال سلامت اشاره داشت. اولیایی در باب مسئولیت اجتماعی و سلامت بیان کرد: «فعالان اقتصادی باید تولید مسئولانه را یاد بگیرند و به آن پایبند باشند و بدانند توسعه پایدار از مسیر تولید مسئولانه می‌گذرد.»

بدون هوا، خاک، آب، جانور و گیاه سالم صحبت از سلامت شوخی است

دکتر نسترن کشاورز محمدی دبیر اجرایی کرسی آموزش و سلامت یونسکو و نماینده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ارتباط با یکپارچه‌سازی سیاست‌گذاری سلامت عنوان کرد:  «بدون هوا، خاک، آب، جانور و گیاه سالم همچنین بدون مدیریت پسماند صحبت از سلامت شوخی است. سمپ ترکیبی از سلامت، محیط زیست و پایداری است. هدف آگاهی‌افزایی درباره ارتباط متقابل بین عناصر سمپ و حساس‌سازی ذی‌نفعان اعم از مردم، مسئولان، اصحاب رسانه و ... است.»

وی با اشاره به تاثیرات غیر قابل انکار محیط بر سلامت عمومی، برنامه های رویداد را در 7 محور ارتقای سلامت جامعه و سلامت هوا و اقلیم، ارتقای سلامت جامعه و دسترسی و سلامت آب، ارتقای سلامت جامعه و حفاظت و سلامت خاک، ارتقای سلامت جامعه و مصرف بهینه و پایدار انرژی، ارتقای سلامت جامعه و تنوع زیستی و سلامت گیاهان، ارتقای سلامت جامعه و تنوع زیستی و سلامت جانوران و ارتقای سلامت جامعه و مدیریت بهینه پسماند و پساب‌ها معرفی کرد و افزود: «عملکرد شرکت‌ها در 7 حیطه بهبود و ارتقای محیط‌زیست، حفاظت و پیشگیری از آسیب به محیط‌زیست و تهدیدات زیست‌محیطی، پایش، کنترل و به حداقل رساندن آسیب به محیط‌زیست، کاهش مواجهه با تهدیدات ناشی از آسیب به محیط‌زیست، جبران آسیب به محیط‌زیست و بازتوانی، سازگاری با تغییرات اقلیم و تاب‌آوری و در نهایت جلب مشارکت حداکثری و پایدار مردمی و همکاری بین بخشی، در جریان این رویداد ارزیابی و بررسی خواهد شد.»

رویداد سمپ برای صنایع، برای مردم

دبیر رویداد ملی سلامت محیط زیست و پایداری معتقد است که علاوه بر مردم، صنایع نیز می‌توانند از منافع رویداد سمپ بهره‌مند شوند. سینا حاجی اسحاق، رویداد سمپ را مقدمه‌ای برای مطرح کردن سلامت، مسئولیت‌پذیری به عنوان دو عامل موثر در توسعه عنوان کرد. وی ادامه داد: «رویداد سلامت، محیط زیست و پایداری قصد دارد تا با یک فرآیند سالم علمی، فعالیت های ارزش‌آفرین و شایسته تقدیر را شناسایی کند و با رسانه‌ای‌سازی آن‌ها توجه مردم، مسئولین، مدیران و سایر فعالان صنعت را به این دستاوردها معطوف نماید. ایجاد ارزش و امتیاز از نوع برندینگ و ارزش اجتماعی برای صاحبان صنایع منافعی بلند مدت را به همراه خواهد داشت که با مشهود شدن این منافع به مرور شاهد تعهد عینی و عملی سایر صنایع به حوزه سلامت و احترام آن ها به زیست انسانی و جانوری خواهیم بود.»

 او اضافه کرد: «فرآیند تغییر فرهنگ و نگرش، طولانی و زمان بر خواهد بود ولی در صورت تلاش خستگی ناپذیر، حمایت همه‌جانبه و هم راستایی سیاست‌گذاری شاهد این خواهیم بود که بنگاه های اقتصادی رفته رفته به سرمایه‌های اجتماعی تبدیل خواهند شد.»

 

اصلاح نگاه به سلامت

دکتر فرشید رضایی که ریاست دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت را عهده دار است، با اشاره به لزوم نگاه عمیق‌تر به حوزه سلامت، تصریح کرد: «سلامت موضوعی فانتزی نیست، وقتی صحبت از سلامت می‌شود، بهترین حالت با شنیدن کلمه سلامت، سلامت انسان مورد توجه قرار می‌گیرد اما سلامت حیوانات و سایر ارکان جامعه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تلاش ما این است که رویداد سمپ، صرفا رویداد نمادینی نباشد و شرط اول وزارت بهداشت هم برای ورود و برگزاری این رویداد سلامت فرآیند اجرایی آن بوده است.»

دکتر فرشید رضایی ضمن استقبال از تجمیع نظرات و تفاوت دیدگاه ها، بر لزوم به کارگیری دیدگاه های مختلف در گفتمان سلامت کشور تاکید کرد.

رویداد سلامت، محیط زیست و پایداری علاوه بر معرفی سازمان های متعهد و دوست دار سلامت جامعه، سبب شکل گیری گفتمان سلامت در سطح کشور خواهد بود، اتفاقی که استمرار آن قطعا به نفع عموم مردم و مقدمه ای برای دستیابی به بالا ترین حد سلامت در کشور می‌باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها