مسیری که بدون حجاب طی شد(بخش ۱۴)

فاجعه گسترش تعرضات جنسی در غرب

کد خبر: ۱۳۹۵۷۹۱

برای آن‌که بتوان نوجوان را به حجاب تشویق کرد باید ویژگی‌های او را بشناسیم. تشخص و برتری‌طلبی از جمله خصوصیاتی است که در سن نوجوانی بسیار پر رنگ است، نوجوان از این طریق می‌خواهد برای خود هویت کسب کند. در واقع والدین باید آگاه باشند که نوجوان طالب ارزش قائل‌شدن برای خودش است. نوجوانان دوست دارند برتر از دیگران به چشم بیایند و به یک ویژگی خوب شناخته شوند. اگر خانواده‌ها تصمیم دارند بچه‌ها را به حجاب دعوت کنند به نوعی باید با او حرف بزنند که هویت آنها جلوی دوستان یا دیگران زیرسؤال نرود یا این‌که مثلا او را کوچک نشمارند، وگرنه نتیجه دلخواه عایدشان نمی‌شود.در این سنین سوالات اصلی و کلیدی زندگی نوجوان در ذهنش شکل می‌گیرد. مسلما مسأله حجاب و عفاف ضرورت چرایی زندگی است. نوجوانی که پاسخ اساسی به این سؤالاتش داده باشد، راحت‌تر با حجاب کنار می‌آید تا نوجوانی که سؤالات اصلی زندگی‌اش بی‌پاسخ مانده است.

در واقع نوجوان با واقعیت‌ها مواجه می‌شود و اطلاعاتش را بالا می‌برد تا با عالم خارج ارتباط برقرار کند و به نوعی از خود خارج شده و به سمت کسب اطلاعات اجتماعی کشیده می‌شود. الگوگیری از دیگر خصوصیات افراد در دوران نوجوانی است. نوجوان الگوپذیر است به همین دلیل می‌توانید با گفتار مستقیم با خودش و رعایت حجاب و عفاف از سوی خودتان با او گرم و صمیمی صحبت کنید. همین رعایت عفت و حجاب از سوی والدین باعث می‌شود که بچه‌ها گرایش به حجاب پیدا کنند.

در هر حال ارزشمند بودن حجاب قطعه‌ای از پازلی است که پس از شکل‌گیری پایه‌های اصلی عقیدتی در نوجوان شکل می‌گیرد، اگر آن پایه‌ها درست شکل گرفته باشد، حجاب هم جای خود را پیدا خواهد کرد. اگر نوجوان در محیط خانواده که اصلی‌ترین محیط زندگی و رشد اوست، دارای ارزش باشد، یعنی در خانه مورد تشویق قرار بگیرد و مورد توجه و محبت اعضای خانواده باشد، هیچ‌گاه از طرق دیگر منفی مثل بی‌حجابی یا بدحجابی خود را در اجتماع برای جلب توجه و محبت دیگران عرضه نمی‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها