همه ما بارها شنیده‌ایم که ساده‌ترین راه برای این‌که اثر کربنی کمتری از خود در طبیعت به جا بگذارید این است که گیاهخوار شوید. پرورش گوشت گاو ۱۰۰برابر زمین بیشتری نسبت به نخودفرنگی یا سویا برای تولید همان مقدار پروتئین نیاز دارد.
کد خبر: ۱۳۹۳۳۹۵
نویسنده سمانه نوروزی - گروه دانش و سلامت

پژوهشگری به نام تیم اسپکتور معتقد است اولویت‌بندی درست غذاهایی که مصرف می‌کنیم، از قوی‌ترین ابزارهایی است که ما برای کمک به نجات سیاره زمین در دسترس داریم. او مصرف گوشت خود را به استفاده از مقداری گوشت قرمز محلی و ارگانیک یا یک مرغ برشته به عنوان یک وعده گاه به گاه، به اندازه یک یا دو بار در ماه کاهش داده‌است. این کار باعث می‌شود تا از گوشت به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود در سطحی سازگارتر با محیط زیست لذت ببرد. دیدگاهی که او بر اساس یافته‌های علمی مطرح می‌کند، می‌تواند نقش موثری در ادامه روند تغییرات اقلیم این کره خاکی داشته باشد.

پژوهش‌ها در زمینه سلامت روده، هیچ تفاوتی بین وگان‌ها، گیاهخواران و گوشتخواران مقطعی نشان نداده‌است. مهم‌ترین عامل غذایی برای سلامت بیشتر دستگاه گوارش، تعداد گیاهان مختلفی است که هر هفته مصرف می‌کنیم. به این صورت که تعداد ۳۰ گیاه در هفته بهترین میزان است. شاید در نگاه اول این عدد زیاد به نظر برسد تا این که متوجه شوید این عدد شامل قارچ‌ها، ادویه‌جات، آجیل، دانه‌ها، گیاهان و حبوبات نیز می‌شود. استفاده از سس‌های حاوی سبزیجات و ترکیبات با پایه گیاهی مانند پیاز، سیر، روغن زیتون و هویج پخته شده، و افزودن لوبیا یا عدس به سس پاستا یا مخلوط ادویه در پخت و پز یا پاشیدن آجیل و دانه‌ها روی ماست، می‌تواند این کمیت را تقویت کند.

جایگزین‌های گوشت فوق فرآوری شده را کنار بگذارید

متاسفانه بسیاری از وگان‌ها بیش از حد به غذاهای فوق فرآوری شده‌ پر نمک و چرب کارخانه‌ای متکی‌اند که برای ما و محیط زیست مضر هستند. روش‌های جدیدتر تولید جایگزین‌های گوشت و محصولات دامی، مانند کشت سلولی گوشت، ماهی و حتی پنیر در راه است و احتمالا سازگارتر با محیط زیست هستند.برخی برندهای موادغذایی بین‌المللی از خمره‌های بزرگ برای تخمیر سبزیجات ارگانیک بدون افزودنی‌های مصنوعی استفاده می‌کنند و کوفته‌های گوشتی و برگرهایی درست می‌کنند که با ضایعات نزدیک به صفر، برای میکروبیوم روده مفید است.

حبوبات جایگزین پروتئین حیوانی

در برخی فرهنگ‌ها مصرف حبوبات، لوبیا و عدس باعث می‌شود مردم بیش از صد سال عمر کنند. حبوبات سرشار از فیبر، پروتئین، مواد معدنی و پلی‌فنل هستند (پلی‌فنل‌ها موادشیمیایی گیاهی‌اند که برای میکروب‌های روده مفید هستند). ما برای سلامت بودن به آهن، ید، روی و ویتامین B۱۲ نیاز داریم. ما می‌توانیم هفته‌ای یک‌بار این مواد را از تخم‌مرغ، انواع صدف و مرغ (سازگارترین محصولات دامی پرورشی با محیط‌زیست) به‌دست‌آوریم.در سال ۱۳۹۶/۲۰۱۷، تیم اسپکتور از مردم هادزا (Hadza) در تانزانیا دیدن کرد و تنوع میکروبیوم دستگاه گوارشش را فقط در عرض سه روز با خوردن همه گیاهان و دانه‌ها، میوه‌ها و آجیل‌هایی که آنها طی یک هفته می‌خوردند، به همراه مصرف نوعی خارپشت عجیب بهبود بخشید.

ارگانیک شو

به طور کلی قبل از این که ما به اهمیت میکروب‌ها برای خاک و روده و سیستم ایمنی خود پی ببریم، علف‌کش‌ها بی‌خطر در نظر گرفته می‌شدند. داده‌های پژوهشی اهمیت رژیم غذایی سالم و میکروبیوم را برای محافظت در برابر بیماری‌های سخت نشان داده‌است. آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها برای مختل کردن زیست‌بوم‌های طبیعی، کاهش تنوع زیستی و تاثیر بر حیات آبی و بقای حشرات طراحی شده‌اند. ما هر روز این مواد شیمیایی را به مقدار کم مصرف می‌کنیم و اجتناب از آنها به ویژه با رژیم‌های گیاهی دشوار است.خرید غذاهای ارگانیک مفید است، اما سطح کنونی کشاورزی ارگانیک اجازه‌ تولید غذای کافی برای همه ما را نمی‌دهد. این به معنای تفاوت قیمت نیست. مواد محلی و فصلی بخرید که برای مدت طولانی‌تری تازه می‌مانند. بهتر است مصرف برخی غذاهای ارگانیک را اولویت‌بندی کنیم.

هوشمندانه‌تر آشپزی کنید

ما می‌توانیم با تحت کنترل درآوردن قدرت میکروب‌ها برای تخمیر و نگهداری باقیمانده سبزیجات، مصرف سوخت پخت‌و‌پز را کاهش دهیم و مواد شیمیایی مفید موجود در غذا را حفظ کنیم.برای مثال، کیمچی (نوعی غذای کره‌ای) حاوی کلم، سبزیجات سبز، سیر و فلفل است که پختن آن در مایکروویو نه تنها باعث صرفه‌جویی در انرژی بلکه سبب حفظ محتوای مواد مغذی آن نیز می‌شود. یک سیب‌زمینی کامل را به جای پختن به وسیله گاز، در مایکروویو بپزید یا حتی اسفناج را در مایکروویو بخارپز کنید. وقتی سوپ سبزیجات درست می‌کنید، با باقیمانده سبزیجات (مانند کلم یا چغندر) ترشی درست کنید و میوه‌های نرم را فریز کنید تا بعدا از آنها اسموتی‌های دلچسبی درست کنید.

معضل لبنیات

لبنیات عامل بزرگ گرمایش جهانی است و مزایای سلامت بودن آن، مانند تقویت استخوان‌ها، بیش از حد مورد توجه قرار گرفته‌است. منابع کلسیم زیادی به جز لبنیات وجود دارد؛ برای مثال، کنجد و ارده، سبزیجات با برگ سبز تیره و کره سویا. اگرچه جایگزین‌های لبنی به طور کلی برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای مفید هستند، اما می‌توانند مشکلات دیگری از جمله مصرف آب بیش از اندازه برای تولید شیر بادام و آسیب زدن به زنبورها ایجاد کنند. دیگر محصولات، مانند شیر سویا و شیر جو می‌توانند بسیار فرآوری شوند.

رژیم غذایی را شخصی کنید

واقعیت این است که هیچ رژیم‌غذایی مناسب همه ما وجود ندارد. اما حوزه در حال ظهور «تغذیه شخصی‌سازی شده» نشان می‌دهد که با پیش‌بینی این که کدام غذاها برای بدن ما مناسب‌تر است، می‌توانیم حداکثر قند و چربی خون خود را کاهش دهیم و سلامت روده خود را بهبود ببخشیم. ما می‌توانیم احساس بهتر و انرژی بیشتری داشته باشیم و کمتر احساس گرسنگی کنیم، همه این‌ موارد بدون بحث در مورد کالری است.اما همان‌طور که منتظر فناوری‌هایی از جمله برنامه‌ها، آزمایش‌های خانگی و دستگاه‌های تنظیم کننده مداوم گلوکز هستیم تا به ما کمک کنند سالم‌تر غذا بخوریم، می‌توانیم با پیروی از رویکردهای وسیعی که در اینجا توضیح داده شده‌است، تغییرات مثبتی ایجاد کنیم. به صدای بدن خود گوش دهید و چیزهایی را که باعث احساس بهتر در شما می‌شوند، بیشتر مصرف کنید.

در نهایت هیچ کس کامل نیست و لذت بردن از غذا و تعامل اجتماعی ناشی از آن، می‌تواند به اندازه ملاحظات زیست‌محیطی و سلامت مهم باشد. حتی ایجاد تغییرات مثبت کوچک نیز راه زیادی در پیش دارد.

بزرگ‌نمایی ماهی

نظر علم در مورد ماهی تغییر کرده و اکنون مشخص شده‌است که فواید سلامت ماهی و چربی‌های امگا۳ بیش از اندازه برآورد شده‌است. مطالعات روی مکمل‌های امگا۳ هیچ گونه مزیت بالینی نشان نمی‌دهد مگر این‌که باردار باشید یا اخیرا دچار حمله قلبی شده باشید؛ ماهی کمتر از آنچه تصور می‌کردیم برای قلب مفید است. علاوه بر این، بیشتر ماهی‌هایی که مصرف می‌کنیم از جمله ماهی آزاد و قزل‌آلا، از مزارع پرورش ماهی ناسازگار با محیط‌زیست می‌آیند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها