انقلاب اسلامی به انسان‌ها معنا و هویت داد
آدم سبیالا، رهبر شیعیان اوگاندا در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» مطرح کرد

انقلاب اسلامی به انسان‌ها معنا و هویت داد

۱۹خرداد۱۳۸۴ زمانی که در تایلند بودم، انجمن آزاد بودایی‌های آسیا، موسوم به بودایی‌های چپ با برگزاری یک همایش بین‌المللی با حضور اندیشمندان بودایی از تایلند، نپال، بوتان، سریلانکا، چین، تایوان، کامبوج، لائوس، ویتنام و میانمار، چگونگی ایجاد تحول در جهان بودیسم را بررسی می‌کردند.
کد خبر: ۱۳۹۲۹۲۳
نویسنده محسن پاک‌ آیین - تحلیلگر بین‌الملل

این انجمن طرفدار حضور بودیسم در سیاست است و در این سمینار تحلیل چهار انقلاب جهان یعنی انقلاب‌های فرانسه، روسیه، کوبا و ایران در دستور کار قرار‌داشت.

به همین منظور از من به‌عنوان سفیر ایران دعوت کردند تا در مورد ویژگی‌های انقلاب اسلامی ایران صحبت کنم. شرکت‌کنندگان در نشست، دارای تحصیلات عالیه و آشنا به مسائل بین‌المللی و به‌خصوص انقلاب‌های جهان بودند.

سمینار در حومه بانکوک برگزار می‌شد و محل نشست، یک اتاق بزرگ ولی ساده در یک خانه تایلندی بود. در این اتاق حدود ۲۰ اندیشمند بودایی با لباس‌های زرد خود روی زمین نشسته و یک میزتحریر در مقابل‌شان قرار داشت.

تصورم این بود که باید کلیاتی از چگونگی وقوع انقلاب اسلامی و تداوم آن را بیان کنم و لذا حدود نیم ساعت در این زمینه صحبت کردم اما در بخش پرسش و پاسخ متوجه شدم این افراد در مورد انقلاب اسلامی ایران مطالعات گسترده‌ای داشته و با مفاد مهم قانون اساسی ایران ازجمله اختیارات ولی‌فقیه، وظایف قوای سه‌گانه، جایگاه مجلس خبرگان و شورای نگهبان و... آشنا هستند.

سئوالات آنان کاملا تخصصی و کارشناسانه بود تا حدی که برای پاسخگویی در مضیقه قرار گرفتم اما نکته جالب این‌که مدیر جلسه در بخش جمع‌بندی گفت: طی روزهای اخیر ما انقلاب‌های کوبا، فرانسه، شوروی و ایران را موردمطالعه قرارداده‌ایم تا به‌عنوان یک کار پژوهشی، نظام سیاسی مطلوب برای مردم را صرف‌نظر از رویکردهای مذهبی و ایدئولوژیک آنها مشخص کنیم. جمع‌بندی ما این است که نظام حکومتی در ایران از دیگر نظام‌های پدیدآمده از طریق انقلاب در کشورهای مذکور، مناسب‌تر است، چراکه گذشته از مفاد مترقی در قانون اساسی در رأس این نظام، یک فرد قرار‌دارد که باوجود داشتن قدرت و اختیارات سیاسی، دیکتاتور نمی‌شود و به‌رغم داشتن قدرت مالی، فاسد نمی‌گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها