دومین دور کنفرانس بغداد دیروز با مشارکت مسئولان بلندپایه ۱۲کشور از جمله حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و سخنرانی عبدا... دوم، شاه اردن در سواحل بحرالمیت این کشور آغاز به‌کار کرد. هدف از این کنفرانس‌ ــ که اولین دور آن در شهریور سال قبل در بغداد برگزار شده بود ــ حمایت از حاکمیت، امنیت و ثبات عراق و توسعه مکانیسم‌های همکاری با این موضوع به گونه‌ای است که امنیت، ثبات و روند توسعه منطقه را افزایش دهد.
کد خبر: ۱۳۹۱۶۵۷
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

در اولین دور این کنفرانس، ۹ کشور عربی و غیرعربی و همچنین نمایندگان چند سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی حضور داشتند و مشارکت مقامات ۱۲کشور در دومین دور کنفرانس بغداد حکایت از روند رو به گسترش مشارکت‌ها در این زمینه دارد. با این‌حال انتقاداتی نیز نسبت به کنفرانس بغداد وجود دارد و برخی تحلیلگران، حضور و نقش‌آفرینی رئیس‌جمهور فرانسه را در این کنفرانس مغایر با اهداف آن می‌دانند و از یک‌سو دعوت نشدن مقامات سوریه را که کشورشان همسایه عراق است، نقطه ضعفی برای این کنفرانس معرفی می‌کنند.
در کنفرانس بغداد۲ که به دعوت عبدا... دوم و با هماهنگی شیاع السودانی، نخست وزیر عراق برگزار شده است، سران و مقامات کشورهای ایران، مصر، عربستان، امارات، قطر، بحرین، کویت، عمان، ترکیه، همراه با دبیر کل سازمان همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه کشورهای عربی و نمایندگان سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه اروپا و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه حضور دارند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها