گوشت مرغ آزمایشگاهی محصول شرکت آپساید فودز (upside foods) برای اولین بار از سازمان غذا و داروی آمریکا چراغ سبز گرفت. نزدیک به یک دهه، شرکت‌ها برای عرضه اولین گوشت آزمایشگاهی به بازار با هم رقابت می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۸۸۵۲۴
نویسنده سمیرا کیان‌ پور - گروه دانش و سلامت

این شرکت امیدوار است، بتواند سال آینده محصولاتش را در فروشگاه‌ها و رستوارن‌ها برای مصرف عموم به فروش برساند. به این ترتیب آمریکا بعد از سنگاپور، دومین کشوری است که به طور قانونی، محصولات گوشتی آزمایشگاهی را به فروش می‌رساند.

گوشت پرورشی که به عنوان گوشت آزمایشگاهی نیز شناخته می‌شود، با کشت مستقیم سلول‌های جدا شده از یک حیوان در آزمایشگاه تولید می‌شود. این گوشت از همان انواع سلولی ساخته می‌شود که در ساختار بافت‌های حیوانی وجود دارد، بنابراین از نظر مزه و خواص تغذیه‌ای، مشابه گوشت‌های معمولی است ولی هیچ حیوانی در فرآیند تولید آن کشته نمی‌شود.

گوشت آزمایشگاهی راهی برای مقابله با گازهای گلخانه‌ای

این فناوری نه تنها امکان تولید و مصرف گوشت دام و طیور و ماهی را بدون نیاز به ذبح حیوانات امکان‌پذیر می‌کند بلکه به عنوان جایگزینی سازگار با محیط‌زیست برای روش‌های دامداری سنتی در نظر گرفته می‌شود. بر اساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی آمریکا، ضایعات حاصل از تولیدات دامی حدود ۵/۱۴ درصد کل انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان را تشکیل می‌دهد. عامل اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای، تولید و پردازش موادغذایی و گاز حاصل از تخمیر در روده‌ نشخوارکنندگان است که به ترتیب ۴۵ و ۳۹ درصد کل انتشار را شامل می‌شود. این فناوری نه تنها می‌تواند به محیط‌زیست کمک کند بلکه حتی می‌تواند در برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ فضایی مثل سفر به مریخ نقش‌آفرینی داشته‌باشد. دانشمندان امیدوارند بتوانند از گوشت‌های آزمایشگاهی به عنوان راهی برای تامین غذای فضانوردان در سفرهای طولانی مدت بین سیاره‌ای در آینده استفاده کنند.
 
نحوه پرورش گوشت در آزمایشگاه

گوشت آزمایشگاهی در یک محیط کنترل شده که شبیه محیط بدن حیوان است، کشت می‌شود. در فرآیند کشت علاوه بر نمونه سلولی، که از یک حیوان گرفته می‌شود به محیط کشت سلولی و رآکتور زیستی نیاز است. معمولا نمونه سلولی یا از بافت بدن جانور یا در موارد خاص از پر یا فولیکول موی آن به دست آید. این سلول‌ها سپس در ظروف خاصی، در محیط کشت سلولی غنی از مواد مغذی قرار می‌گیرند. این محیط کشت سلولی، حاوی بسیاری از اجزای حیاتی، از جمله اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، گلوکز، نمک‌های معدنی و فاکتورهای رشد است. فاکتورهای رشد، پیچیده‌ترین و گران‌ترین جزو برای محیط کشت سلولی هستند. سلول‌ها پس از قرار گرفتن در رآکتور زیستی تکثیر می‌شوند و تمایز می‌یابند. این که چگونه این اتفاق می‌افتد به محیط‌کشت سلولی، نوع طراحی رآکتور زیستی و برخی مواقع به ساختار حمایتی که برای چسبیدن سلول‌ها به هم استفاده می‌شود، بستگی دارد.
 
برای خرید گوشت آزمایشگاهی از فروشگاه‌ها زود است

براساس اطلاعیه سازمان بهداشت عمومی آمریکا، مصرف گوشت آزمایشگاهی محصول این شرکت، بر اساس بررسی‌های پیش از فروش، که سازمان غذا و داروی آمریکا انجام داده، ایمن است. سازمان غذا و دارو، محصول این شرکت را از نظر فرآیند تولید، مواد سلولی کشت شده، بانک‌سلولی بررسی کرده‌است. اما باید به این نکته توجه کرد که مشاوره داوطلبانه با سازمان غذا و دارو، قبل از ورود محصول به بازار به معنی تاییدیه استفاده از محصول و صدور مجوز تولید انبوه نیست. در پایان این اطلاعیه آمده‌است: «هدف ما حمایت از نوآوری در فناوری‌های غذایی است ولی همیشه اولویت خود را تولید موادغذایی ایمن نگه می‌داریم. غذای انسانی ساخته شده با سلول‌های حیوانی کشت شده نیز باید همانند سایر مواد غذایی، دارای پروتکل‌های سختگیرانه از جمله الزامات ایمنی باشد.»

 منابع: IFL Science، NewYork Times

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها