هر چه دنیا به سمت فناوری‌های نوین و دیجیتالی شدن پیش می‌رود، انجام کارها با توجه به اینترنتی شدن بخش زیادی از آنها با سرعت بیشتری انجام می‌شود و به دنبال آن فعالیت بدنی افراد کاهش می‌یابد.
هر چه دنیا به سمت فناوری‌های نوین و دیجیتالی شدن پیش می‌رود، انجام کارها با توجه به اینترنتی شدن بخش زیادی از آنها با سرعت بیشتری انجام می‌شود و به دنبال آن فعالیت بدنی افراد کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۱۳۸۸۲۱۶
نویسنده ندا اظهری - گروه دانش و سلامت

تا همین چند سال گذشته، بسیاری از افراد برای خریدهای دم‌دستی منزل یا حتی خرید پوشاک حتما باید از خانه خارج می‌شدند و از مغازه خرید می‌کردند اما با ظهور شبکه‌های مختلف مجازی و فروشگاه‌های آنلاینی که هر روز در فضاهای اینترنتی سبز می‌شوند و به‌ویژه با همه‌گیری کرونا که از سه سال پیش آغاز شد، بسیاری ترجیح می‌دهند خریدهای خود را به‌صورت اینترنتی انجام داده و کمترین زمان را برای خروج از منزل اختصاص دهند. همین امر آمار بی‌تحرکی و چاقی را در همه افراد به‌طور چشمگیری افزایش داده است.

پزشکان و محققان بارها اشاره کرده‌اند بی‌تحرکی و زیاد نشستن در طول روز یکی از عوامل بروز انواع بیماری‌ها از جمله چاقی و دیابت در افراد به شمار می‌رود. درست است که فعالیت بدنی از جمله پیاده‌روی از اقدامات لازم است که افراد باید به‌طور روزانه در دستور کار خود قرار دهند تا سالم بمانند اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که بخشی از فعالیت بدنی روزانه هم برای برگرداندن و خنثی کردن اثرات منفی نشستن‌های طولانی مدت انجام شود از این رو، هرگز نمی‌توان انجام ورزش، پیاده‌روی و هرگونه فعالیت بدنی را با قصد ورزش در طول روز نادیده گرفت.

۴۰ دقیقه فعالیت روزانه را فراموش نکنید

محققان دانشگاه سیدنی استرالیا به‌تازگی اعلام کرده‌اند افرادی که در طول روز مدت زمان طولانی را صرف نشستن پشت میز می‌کنند باید روزانه ۳۰ تا ۴۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند تا بدن دچار تعریق شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴۰دقیقه فعالیت بدنی روزانه متوسط تا شدید می‌تواند ۱۰ساعت بی‌تحرک نشستن در طول روز را خنثی کرده و اثرات منفی آن را از بین ببرد.

این در حالی است که هرگونه ورزش یا حتی ایستادن تنها تا حدی می‌تواند این اثرات را کاهش دهد. محققان با مطالعه روی بیش از ۴۴هزار نفر از چهار کشور دنیا دریافتند که خطر مرگ‌و‌میر در میان افرادی که سبک زندگی بی‌تحرکی دارند در مقایسه با افرادی که فعالیت بدنی متوسط تا شدیدی را در طول روز انجام می‌دهند به مراتب بالاتر است.

با هر روشی کم‌تحرک نباشید

انجام فعالیت‌های نسبتا فشرده مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی سریع و باغبانی می‌تواند خطر مرگ زودرس را در افراد تا حدی کم‌ تحرک کاهش دهد. البته محققان بر این باورند که انجام هرگونه فعالیت بدنی بهتر از انجام ندادن آن است و توصیه می‌کنند افراد صرف داشتن فعالیت بدنی می‌توانند هرگونه فعالیتی را در طول روز انجام دهند تا میزان بی‌تحرکی را کاهش دهد. بر اساس دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی، افراد بهتر است هر هفته ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی شدید داشته باشند تا کم‌تحرکی در آنها جبران شود.

منبع: sciencealert.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها