گفت و گوی «جام جم»با وزیر خارجه سابق لبنان درباره نتایج نشست لیتوانی

اوکراین‌؛ فریب‌خورده‌ و رها‌شده

این روزها تمرکز اخبار جنگ اوکراین بر درگیری‌های مستقیمی است که میان نیروهای روسیه و اوکراین در جریان است و با توجه به این‌که این جنگ وارد نهمین ماه خود شده، رسانه‌های غربی در حال برجسته کردن نقاط ضعف نیروهای روسیه در این نبرد هستند اما در این میان آنچه کمتر به آن می‌پردازند، مشکلات و کمبودهایی است که ناتو با آن روبه‌رو شده و کشورهای عضو این ائتلاف را با اختلافات زیادی مواجه کرده‌است.
کد خبر: ۱۳۸۵۸۸۰
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین الملل

پیش از این هرگاه نام ناتو به میان می‌آمد، صحبت از قدرتی بود که حضورش در یک میدان، پیروزی فوری را رقم خواهد زد اما تجربه این ماه‌ها روی دیگر سکه را نشان داده است.

اگرچه در جنگ اوکراین، کشورهای ناتو برای پرهیز از رویارویی با روسیه، مستقیما به جنگ ورود نکرده‌اند اما هرچه در توان داشته‌اند در حمایت از اوکراین گذاشته‌اند با این‌حال نه‌تنها توفیق چندانی نیافته‌اند بلکه این روزها صحبت از ناتوانی در ادامه حمایت‌ها از اوکراین مطرح می‌شود.

چند روز قبل بود که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با تغییر صحبت‌های قبلی خود درباره ارسال سیستم‌های دفاعی هوایی برای اوکراین، اظهار کرد که غرب به دلیل کمبود ذخایر سلاح نمی‌تواند به سرعت سیستم‌های دفاعی هوایی را در اختیار اوکراین قرار دهد.

چند روز پس از آن نیز با وجود وعده‌های اعلام شده از سوی جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا برای کمک‌های نظامی به اوکراین، منابع نزدیک به دولت از قطع این کمک‌ها خبر دادند و به گفته مقامات ارشد دولت ایتالیا این کشور به دلایل متعددی فعلا از ارسال سلاح به اوکراین منصرف شده است.

گفته می‌شود اوکراین از ایتالیا سیستم‌های موشکی سامپ را درخواست کرده که ظاهرا به دلیل گران بودن این سامانه رم فعلا از ارسال سلاح به اوکراین خودداری کرده است.

به گفته وزارت دفاع ایتالیا، این کشور تنها تعداد کمی از این سامانه‌ها را در اختیار دارد و اگر تعدادی از آنها را به کی‌یف تحویل دهد، خودش با تضعیف دفاع هوایی مواجه خواهد شد.

این مواضع در کنار مواضع مقامات برخی دیگر از کشورهای اروپایی از جمله آلمان درباره ناتوانی برای تداوم حمایت‌های نظامی از اوکراین، باعث اختلافاتی میان کشورهای اروپایی شده و آن‌طور که بلومبرگ گزارش کرده، برخی کشورهای اروپایی که از کی‌یف حمایت تسلیحاتی کرده‌اند با کمبود سلاح مواجه شده‌اند و رفع کمبودها در این زمینه برای پیمانکاران دفاعی ممکن است چندین سال به طول بینجامد.

شرکت‌های تجهیزات دفاعی در اروپا و آمریکا اکنون شاهد افزایش تقاضا برای پدافندهای هوایی و سلاح‌های ضدتانک و تجهیزات دیگر هستند.

این در حالی است که دولت‌های غربی پیش‌بینی می‌کنند که اوکراین احتمالا طی سال‌های آینده به حمایت نظامی مستمر نیاز خواهد داشت اما افزایش میزان تولید بعد از چندین دهه که میزان سفارش‌ها محدود بوده، برای این شرکت‌ها دشوار خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها