بازار داغ پیش‌بینی صعود ایران از گروه خود در جام جهانی

آماده برای درخشیدن در قطر

چند روز قبل مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران در مصاحبه‌ای اعلام کرد که حالا باید همه توجه خود را روی جام‌جهانی بگذاریم و به مسائل دیگر فکر نکنیم. اتفاقی مشابه دیگر کشور‌های جهان، چرا که تا آغاز جام‌جهانی ۲۰۲۲ زمان زیادی نمانده است و از حدود دو هفته دیگر این رقابت‌ها رسما در قطر آغاز خواهد شد. آنچه حائز اهمیت است، گمانه‌زنی‌های این روز‌ها درباره صعود تیم کی‌روش است.
کد خبر: ۱۳۸۵۷۱۴
نویسنده یگانه عصاری - گروه ورزش
روز‌هایی که بازار پیش‌بینی نتایج تیم‌ها در جام‌جهانی داغ است و پیش‌بینی‌های جالبی در خصوص صعود تیم‌ملی ایران به گوش می‌رسد. از حدود ده هزار شبیه‌ساز و ابرسازه در کشور‌های مختلف تا پیشکسوتان و سرمربیان دیگر کشور‌ها که همگی معتقد به صعود تیم‌ملی از گروهش هستند. از زنگا، دروازه‌بان سابق تیم‌ملی ایتالیا گرفته تا هروه رنار، سرمربی تیم ملی عربستان.

رای شبیه ساز‌ها به صعود ایران!

اواخر مهر ماه بود که پیش‌بینی سایت «فوتبال رنکینگ» بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. براساس پیش‌بینی این سایت و طبق داده‌های بیش از ۱۰ هزار شبیه‌ساز؛ انگلیس در گروه B شانس اول صعود است و تیم‌ملی فوتبال ایران بالاتر از تیم‌های آمریکا و ولز مرحله گروهی را به پایان خواهد برد. این سایت بر اساس گل‌های زده و درصد احتمال برد تیم‌های حاضر در جام‌جهانی قطر، شاگردان کارلوس کی‌روش را تنها تیم آسیایی دانست که به دور دوم جام‌جهانی صعود خواهد کرد، اتفاقی که در صورت عملی شدن برای اولین‌بار در تاریخ فوتبال ایران رخ خواهد داد. طبق این پیش‌بینی، تیم‌های آرژانتین، برزیل، هلند، پرتغال، فرانسه، اسپانیا، بلژیک، دانمارک، اروگوئه، انگلیس، آلمان، کرواسی، سوئیس، اکوادور، ایران و لهستان، ۱۶ تیم صعود کننده به مرحله یک‌هشتم نهایی خواهند بود. در همین باره سایت «گلوبو» برزیل پیش‌بینی کرد که تیم‌ملی فوتبال ایران به عنوان تیم دوم از گروه خود در جام‌جهانی صعود می‌کند و در دور دوم با شکست برابر هلند حذف می‌شود.

از زنگا تا رنار

در میان پیش‌بینی‌کنندگان صعود ایران به مرحله بعد، نام هروه رنار، سرمربی تیم‌ملی عربستان به چشم می‌خورد. او با حضور در شبکه الکاس قطر پیش‌بینی کرد که انگلیس و ایران به عنوان تیم‌های اول و دوم به مرحله یک هشتم نهایی صعود می‌کنند و ایران در مرحله بعد با سنگال روبه‌رو خواهد شد. پس از رنار، نوبت به والتر زنگا، سنگربان سابق تیم‌ملی فوتبال ایتالیا رسید تا صعود ایران را پیش‌بینی کند. او پیش‌بینی کرد که ایران و انگلیس از گروه خود صعود کنند و ایران با هلند در مرحله حذفی دیدار کند که البته به عقیده او هلند به پیروزی می‌رسد. از نگاه والتر زنگا، آرژانتین جام قهرمانی را بالای سر می‌برد. یاسین براهیمی، ستاره تیم‌ملی فوتبال الجزایر هم یکی دیگر از افرادی است که پیش‌بینی کرد ایران راهی مرحله بعد شود و در این مرحله با سنگال بازی کند.

نظر موافق پیشکسوتان

چند روز قبل ناصر ابراهیمی، پیشکسوت فوتبال ایران با بیان این‌که به احتمال ۷۰ درصد از گروه خود در جام‌جهانی صعود می‌کنیم، گفت: «ما حتی ممکن است با سه مساوی هم صعود کنیم و فوتبال همین است. از همین الان می‌گویم ۷۰ درصد از گروه‌مان بالا می‌آییم و شرایط خوبی در این گروه داریم. البته باید روی خط هافبک‌مان کار کنیم و در جام‌جهانی مشکلات میانه میدان را حل کنیم.» ابراهیم تهامی، بازیکن پیشین تیم‌ملی فوتبال ایران نیز نظر مشابهی دارد. «بعد از آمدن کی‌روش شرایط تغییر و او به خوبی تیم را جمع کرد. معتقدم با کی‌روش شانس موفقیت در جام‌جهانی را داریم و پیش‌بینی من این است که به مرحله حذفی صعود می‌کنیم.» مهدی محمدنبی، نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال نیز یکی از پیش‌بینی‌کنندگان صعود یوزهاست. او در این باره گفت: «به اعتقاد من صعود از گروه خودمان امکان‌پذیر است و یک‌یک فوتبالیست‌های ما این قابلیت و توانایی را دارند که در قطر تمام معادلات را به هم بریزند.»

نظر کی روش و دستیاران

سرمربی پرتغالی تیم‌ملی هرگز به صراحت درباره صعود تیمش به دور دوم صحبت نکرده است، اما همیشه با آرامش همیشگی‌اش اعتماد به نفس بازیکنان را بالا برده تا بتوانند با اطمینان به خود به زمین بروند. او البته ایران و ژاپن را محتمل‌ترین گزینه‌های آسیایی برای عبور از مرحله گروهی دانسته و این یعنی تیمی یکدست و با اعتماد به نفس را تحویل جام‌جهانی قطر خواهد داد. از سوی دیگر، صحبت‌های روژه دسا، دستیار کی‌روش نیز نشان از این اعتماد به نفس است. دِسا در مصاحبه‌ای با «ساندی تایمز» گفت: وقت ما تا جام‌جهانی کم است. ولی اطمینان داریم که به مراحل حذفی جام‌جهانی صعود می‌کنیم. صعودی که تاریخ‌ساز خواهد بود. چون ایران برای اولین‌بار به چنین موفقیتی خواهد رسید. ایرانی‌ها در دو جام‌جهانی قبلی به صعود از گروه‌شان خیلی نزدیک شدند. کاری که از دست ما برمی‌آید تلاش دوباره برای محقق کردن این آرزوست. ولی در تیم‌ملی روحیه جنگندگی فوق‌العاده‌ای وجود دارد. ذهنیت و روحیه بچه‌ها عالی است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها