امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، چهارشنبه گذشته به امید پرکردن شکاف‌ها بین این دو کشور که دو‌همسایه و متحد کلیدی در اروپا محسوب می‌شوند در پاریس با یکدیگر دیدار کردند و به مدت سه ساعت بر سر مسائلی، چون انرژی، اقتصاد و مسائل دفاعی با هم گفتگو کردند. مسائل اختلافی، محور موضوعاتی بود که مکرون و شولتس در ناهار کاری خود در کاخ ریاست جمهوری الیزه، به بحث درباره آن‌ها پرداختند و شولتس در توییتی گفتگو‌ها در مورد تامین انرژی اروپا، افزایش قیمت‌ها و پروژه‌های دفاعی مشترک را بسیار خوب و مهم خواند.
کد خبر: ۱۳۸۵۱۹۲
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین الملل
این دیدار پس از آن صورت گرفت که آلمانی‌ها در هفته‌های اخیر در اتحادیه اروپا مورد انتقاد شدیدی قرار گرفته‌اند، چرا که این کشور تعیین سقف قیمت گاز اروپا را که اکثر کشور‌های اتحادیه اروپا خواستار آن هستند، رد می‌کند.

مسائل دفاعی از دیگر موضوعاتی است که باعث شده آلمانی‌ها مورد انتقاد سایر کشور‌های اروپایی قرار بگیرند چرا که فرانسه و سایر کشور‌های اروپایی معتقدند آلمان حاضر نیست سهم خود را در مسائل دفاعی اروپا و به ویژه مسائل مرتبط با جنگ اوکراین‌بپردازد. علاوه بر این، دولت فدرال آلمان به دلیل بسته کمکی ۲۰۰میلیارد یورویی مورد انتقاد قرار گرفته است، زیرا سایر کشور‌ها نمی‌توانند چنین اقداماتی را انجام‌دهند. بر همین اساس برخی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر از آلمان انتقاد کرده‌اند، چرا که به اعتقاد آنها، آلمانی‌ها با تکروی خود وحدت کشور‌های اروپایی را به هم می‌زنند. بسیاری از جمله فرانسه و ایتالیا به عدم هماهنگی با آلمان در مورد طرح یارانه ۲۰۰ میلیارد یورویی (۱۹۹میلیارد دلاری) آن برای کمک به خانوار‌ها و مشاغل برای مقابله با قیمت‌های بالای انرژی اشاره کردند. برخی کشور‌های اروپای شرقی، برلین را به دلیل کندی بیش از حد در ارائه تسلیحات به اوکراین سرزنش کردند. لهستان و کشور‌های بالتیک زمانی که آلمان در اعطای وضعیت نامزدی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا تردید داشت، ابراز نگرانی کردند. به هر حال سران کشور‌های اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که روی طرح تعیین سقف قیمت گاز برای مهار قیمت‌های بالا کار کنند.
در عین حال اولاف شولتس، صدراعظم گفت: هنوز تردید‌های زیادی در مورد این مساله وجود دارد که آیا امکان تعیین سقف بالای قیمت گاز در اروپا همان طور که در اسپانیا و پرتغال شکل گرفته است، وجود دارد. کشور‌هایی مانند آلمان و دانمارک با این موضوع مخالفت کرده و از جمله استدلال کردند که این امر می‌تواند امنیت عرضه را به خطر بیندازد.

در نشست سران اتحادیه اروپا همچنین شولتز و همکارانش اصولا از آخرین پیشنهاد قانونی کمیسیون اتحادیه اروپا برای ایجاد امکان خرید مشترک گاز حمایت کردند. در اصل، بیش از نیمی از کشور‌های اتحادیه اروپا از سقف قیمت گاز اروپا حمایت می‌کنند. مکرون در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: فکر می‌کنم نه برای آلمان و نه برای اروپا خوب نیست که خودشان را منزوی کنند. ما باید کاملا وحدت خود را حفظ کنیم.

وی تاکید کرد که همراه با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان با هم روی یک راه حل کار می‌کنند. شولتس نیز پس از دیداری که با مکرون در الیزه داشت افزود: آلمان و فرانسه به هم نزدیک هستند و با هم برای چالش‌ها راه‌حل می‌یابند. فرانسه و آلمان تأکید کردند که رهبران دو کشور توافق گسترده‌ای را در مورد مسیر پیشرفت تحولات ایجاد کرده‌اند. ریاست جمهوری فرانسه این گفتگو‌ها را سازنده خواند و افزود که مکرون و شولتس بر ایجاد روابط کاری نزدیک در مورد مسائل میان‌مدت و بلندمدت تمرکز کردند. ریاست جمهوری فرانسه گفت که رهبران با تشکیل گروه‌های کاری در مورد سه موضوع کلیدی انرژی، دفاع و نوآوری موافقت کردند.

در ابتدا قرار بود روز چهارشنبه گذشته، جلسه مشترک کابینه فرانسه و آلمان نیز برگزار شود، اما این نشست به ژانویه موکول شد. دولت‌های پاریس و برلین هر دو گفتند که به زمان بیشتری برای دستیابی به اجماع در مورد برخی مسائل دوجانبه نیاز دارند. جلسات دولت فرانسه و آلمان معمولا حداقل سالی یکبار برای هماهنگ‌کردن سیاست‌ها برگزار می‌شود. آخرین مورد در ماه می ۲۰۲۱ به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد.

سخنگوی دولت فرانسه، اولیویه وران گفت که سفر شولتس به فرانسه نشان‌دهنده این است که با وجود این‌که گاهی اولویت‌های یک کشور با کشور دیگری یکی نیست، اما برای غلبه بر مشکلات نیاز به همکاری‌است. وی افزود: قدرت آلمان و فرانسه این است که همیشه بتوانند با هم کنار بیایند و اروپا را به جلو ببرند. اختلافات فرانسه و آلمان غیرعادی نیست. کشور‌هایی که بزرگ‌ترین اقتصاد‌های منطقه یورو را در خود جای داده‌اند، عادت دارند موضعگیری‌های متفاوتی در زمینه دفاع، انرژی و سایر موضوعات داشته باشند. فرانسه و آلمان به عنوان موتور اتحادیه اروپا توصیف شده‌اند. آن‌ها از زمانی که در سال ۱۹۵۷ با چهار کشور دیگر، پیشرو اتحادیه اروپا را تأسیس کردند، همیشه حتی در مسائل دشوار به مصالحه دست یافته‌اند. آن‌ها در ژانویه ۲۰۲۳، شصتمین سالگرد معاهده الیزه را جشن خواهند گرفت که لحن روابط دو کشور را پس از قرن‌ها رقابت شدید و درگیری خونین تعیین می‌کند. برلین و پاریس تاریخچه‌ای طولانی از عوامل تحریک‌کننده دوجانبه و اختلافات اروپایی دارند که با دوستی و همکاری این کشور‌ها همزیستی دارد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها