نگاهی به جشنواره «ایران عزیز» که در روزهای گذشته در تهران برگزار شد

دورهمی اقوام ایرانی در ساحل دریاچه

کد خبر: ۱۳۸۴۵۰۳
نویسنده سیامک صفری - بازیگر تلویزیون و تئاتر
اختراع دوباره چرخ، بیهوده‌ترین کار ممکن است. پس ما اگر می‌خواهیم کاری کنیم که تولیدات تلویزیونی‌مان به سمت بهبود برود بهترین راه در ابتدا توجه به تجربه‌های قبل است. گاهی از این مسأله غفلت می‌کنیم. این در حالی است که توجه به تجارب گذشته می‌تواند اطلاعات کاربردی در اختیار ما بگذارد و ما را در مسیر درستی قرار بدهد.
 
بنابراین بهترین راه برای شروع هر فعالیتی این است که از تجربه‌های قدیمی‌تر‌ها استفاده کنیم، زیرا آن‌ها آزمون و خطا‌ها را انجام داده‌اند و نیازی نیست که دوباره ما آزمون و خطا داشته باشیم؛ بنابراین در همه حیطه‌های شغلی چه هنری و چه صنعتی وقتی می‌بینند در فلان بازه زمانی محصولی استاندارد تولید شده همان را الگو قرار می‌دهند و جلو می‌روند نه این‌که بخواهند مجدد از صفر یا زیرصفر شروع کنند. این افراد می‌خواهند مسیر موفقیت را ادامه بدهند، نه این‌که دوباره آزمون و خطا‌های خودشان را داشته باشند.

وقتی می‌دانیم تجربه‌ای بهینه مثلا در تولید یک محصول در یک دوره زمانی مشخص داشته‌ایم چرا نباید همان را ادامه دهیم و باز بخواهیم از نو و آن هم با سعی و خطا شروع کنیم؟ من همیشه به این موضوع اعتقاد داشتم و در کارهایم از تجربیات گذشته‌ام استفاده می‌کنم، زیرا به نظرم این کار درست است و همواره باید به این مسأله توجه زیادی داشته باشیم. بر همین اساس فکر می‌کنم توجه به مدل کمی و کیفی تولید سریال‌های تلویزیونی در دو دهه قبل که آثار پرمخاطب و محبوبی بودند الگوی مناسبی برای اتخاذ راهبرد‌هایی برای تولید سریال‌هایی با کیفیت بهتر در این مقطع زمانی است؛ بنابراین سازندگان آثار نمایشی هم می‌توانند از این مدل استفاده کنند و از تجربیات سازندگان آثار نمایشی که سال‌ها قبل کار‌های مختلفی را ساخته و پخش شده، استفاده ببرند. زیرا تجربه قبلی نشان داده مخاطب چه چیزی از یک اثر نمایشی می‌خواهد و برایش چه مواردی مهم است؛ بنابراین این موارد می‌تواند به کارگردانان و تهیه‌کنندگان کمک کند. واقعا هر تهیه‌کننده یا کارگردانی که سفارش کاری می‌گیرد نگاه کند به نمونه‌های موفق قبلی در تلویزیون خودمان تا بفهمد چه باید کرد تا جلوتر رفت. البته نگاه به قبل به معنای واپسگرایی نیست، بلکه تجربه خوب قبلی را بگیرید و به‌روز کنید؛ بنابراین نباید به این موضوع موضع بگیریم و اتفاقا باید از تجربه‌ها نهایت بهره را برد.
الان اگر بخواهید از صفر شروع به راه‌اندازی هر کاری کنید حتما می‌روید و می‌بینید که گذشتگان چه کرده‌اند، مثلا آیا بدون توجه به موزه‌های موجود در کشور می‌شود یک موزه تازه راه انداخت یا بدون توجه به جریان رسانه‌ای موجود می‌شود رسانه تازه راه انداخت؟ به همین دلیل این موضوع شامل یک حرفه خاص نمی‌شود، بلکه شامل همه مشاغل می‌شود که بهره بردن از اتفاقات مختلف می‌تواند نیروی مکمل باشد که راه را ادامه داد.
یکی از دلایل موفقیت سریال‌های قدیمی حضور بازیگران شناخته شده و استخوان خرد کرده بود. غیبت خواسته و ناخواسته برخی هنرمندان موفق در تلویزیون باعث می‌شود سریال‌ها گاهی از منظر بازیگری، آسیب ببینند. ما در کنار استفاده از تجربیات هنرمندان قدیمی می‌توانیم به هنرمندان جوان که با استعداد هستند میدان بدهیم تا آن‌ها هم رشد و ارتقا در کارشان داشته باشند. در این صورت می‌توانیم شاهد سریال‌های جذاب و موفق باشیم که مردم از تماشای آن لذت ببرند. البته در کنار استفاده از تجربیات موفق گذشته و بازیگران توانا باید از شیوه‌های مناسب داستان‌پردازی برای تولید آثار باکیفیت و جذاب استفاده کرد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها