در گفت‌وگوی «جام‌جم» با محمد احتشامی، تهیه‌کننده بررسی شد

رنگین کمان اقوام ایرانی در «تازه‌شو»

«تازه شو» عنوان مجله تصویری شبکه دو به تهیه‌کنندگی محمد احتشامی و کارگردانی عرفان احتشامی است که در فضایی پرنشاط و شاد به موضوع مثبت‌اندیشی در زندگی می‌پردازد و از بخش‌های کوتاه مختلفی تشکیل شده که همراه پخش موسیقی، میان‌برنامه‌های جذاب و ... با حضور چند مجری به مخاطبان این شبکه ارائه می‌شود. همچنین در این برنامه دو مسابقه «دیده شو» برای علاقه‌مندان بازیگری و «خواننده‌شو» برای دوستداران خوانندگی نیز طراحی شده که در روند برنامه برای مخاطبان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۳۸۴۴۵۵
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

فصل اول و دوم این برنامه در ۶۰ قسمت تولید و پخش شد که ویژه‌هایش در مناسبت‌های مختلف روی آنتن رفت. محمد سلیمی، مهدی امینی‌خواه و مرتضی عظیمی از مجریان هر دو فصل این برنامه بودند. حال با خبر شدیم که تیم سازنده در تدارک فصل جدیدی از این مجموعه با حضور بازیگران دیگری است. به گفته تهیه‌کننده، این برنامه با تغییراتی همراه بوده که در جهت جذابیت بیشتر آن است. از این رو با محمد احتشامی تهیه‌کننده که پیش از این تجربه ساخت برنامه‌های «تا هشت و نیم» و «روی خط جوانی» را هم در سال‌های گذشته داشته، گفت‌وگویی درباره سری جدید برنامه داشتیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

ایجاد فضای شاد و امید و انگیزه به مخاطب جزو شاخصه‌های مثبت یک برنامه تلویزیونی است. البته در این زمینه برنامه‌های بسیاری ساخته و روانه آنتن می‌شوند. با این حال چطور شد شما به فکر ساخت برنامه‌ای با این مضمون و محتوا به نام «تازه شو» افتادید؟

تازه شو، یک مجله تصویری است که از سال ۱۳۹۸ در گروه خانواده شبکه دو تولید و از آن سال تا به امروز پخش می‌شود که بیشتر مناسبتی بوده‌است، اما در فصلی که گذشت برنامه مناسبتی نبود و بعد از نوروز هم پخش‌مان را ادامه دادیم که به تازگی آن فصل هم به پایان رسید و در تدارک فصل جدید این برنامه با اعمال تغییراتی هستیم. به هر حال مخاطب به فضای شاد و با نشاط نیازمند است و هر قدر برنامه در این زمینه ساخته شود به نفع اوست. این برنامه هم حاصل تلاش و همکاری دوستان من است که با هدف انتقال نشاط و مثبت اندیشی تازه شو را تولید می‌کنند.

تازه شو به نوعی یک برنامه گردشگری هم محسوب می‌شود. چون مجری شما به شهر‌های مختلف سر می‌زند و آن استان یا شهر را به مردم معرفی می‌کند. در این زمینه هم قرار هست در بخش‌های فصل جدید تغییراتی ایجاد شود؟

برنامه ما در گروه خانواده است و به همین دلیل به بحث خانواده بیشتر پرداخته می‌شود. البته در همین زمینه به گویش، فضای تفریحی و گردشگری استان‌ها نیز می‌پردازیم. ما در قسمت «نان حلال» به کارآفرینان شهرستان‌ها می‌پردازیم و همچنین به افرادی که کار شاخصی انجام داده‌اند که باعث کارآفرینی شده هم توجه داریم. البته این آیتم را در فصل قبلی هم داشتیم. اما قرار است نگاهی ویژه‌تر به آن داشته باشیم. از طرفی سعی می‌کنیم در سری جدید که به شهرستان‌های بیشتری سفر می‌کنیم، از خانواده‌ها بخواهیم که با لباس‌های محلی مقابل دوربین بیایند. ضمن این‌که یک خانواده شاخص را انتخاب کرده و با خودمان همراه می‌کنیم. یعنی بخش‌هایی از برنامه توسط فرزندان‌شان اجرا شود و بخش‌هایی هم توسط پدر و مادر خانواده که می‌توان اجرای بخش آشپزی را به مادر خانواده سپرد. به این ترتیب همه اعضای خانواده می‌توانند کنار هم چنین تجربه و چالشی داشته باشند.

در سفر‌هایی که برای سری جدید برنامه در پیش دارید، قرار است به کدام شهر‌ها سفر کنید؟ استان‌های خاصی را مدنظر دارید؟

برای ما فرقی نمی‌کند کدام شهر باشد. ما تصمیم داریم رنگین کمانی از اقوام ایرانی را در برنامه داشته باشیم. البته اگر شرایط برای تولید مهیا باشد. یعنی مسئولان آن شهر و استان بتوانند با ما همکاری کنند، حتما به آن شهر‌ها سفر می‌کنیم. فرقی نمی‌کند کجای ایران باشد. چون هر گوشه از ایران زیبایی‌ها و فرهنگ و آداب و رسوم منحصر به خود را دارد که می‌تواند برای مخاطبان تلویزیون به خصوص آن‌هایی که در تهران هستند جذابیت داشته باشد.

آیا برای سری جدید برنامه به این فکر کرده‌اید که به‌روستا‌ها هم سری بزنید و وارد خانواده‌های روستایی شوید تا مخاطبی که به قول شما در تهران است، با آداب و رسوم و فرهنگ آن‌ها نیز آشنا شود؟

بله، ما در برخی قسمت‌های قبلی هم به روستا‌ها رفتیم و سکانس‌هایی را در آنجا ضبط و بخش‌هایی را به مخاطب معرفی کرده‌ایم.

منظورم بیشتر این است که ساعاتی را مهمان یک خانواده روستایی شوید تا ما با سبک زندگی آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

بله، در سری جدید به این موضوع می‌پردازیم و وارد یک خانه روستایی شده و با فرهنگ آن‌ها همراه می‌شویم. به هر حال برای مخاطبی که در شهر‌های پیشرفته زندگی می‌کند، برشی از چنین زندگی‌ای می‌تواند جذاب و تماشایی باشد.

با توجه به گستردگی اقوام و فرهنگ‌هایی که در نقاط مختلف این کشور وجود دارد، باید ساخت چنین برنامه‌ای ظرفیت این را داشته باشد که همچنان تولید آن در فصل‌های بعدی ادامه پیدا کند.

بله قطعا. البته در این زمینه برنامه‌های بسیاری ساخته شده‌است. اما به این شکل که یک مجله تصویری با این محتوا ساخته شود و روی آنتن برود، کمتر بوده است. ما هم تلاش می‌کنیم از زاویه دیگری به این موضوعات نگاه کنیم تا برای مخاطب حرفی تازه داشته باشیم و تکرار مکررات نکنیم. از طرفی تلاش‌مان این بوده که برنامه ریتم تند داشته باشد و مخاطب را خسته نکند و از حوصله او خارج نباشد.

شما در مقطعی مجله تصویری برای تلویزیون می‌ساختید که این نوع برنامه‌سازی متداول نبود. به‌عنوان مثال برنامه تا هشت و نیم را در سال ۱۳۷۳ برای شبکه دو ساختید که یک برنامه پربیننده و ساختارشکن بود. با توجه به شناختی که از مخاطب تلویزیون دارید، چقدر از تجربیات چنین برنامه‌ای در ساخت آیتم‌های تازه شو استفاده کردید؟

نکته مهم ما در این برنامه بحث خانواده و گردشگری است و ما چنین محتوایی را مدنظر داریم. از این رو با رویکرد جذب توریست و فضا‌هایی برای سرمایه‌گذاری در شهر‌ها و روستا‌ها این برنامه را تولید می‌کنیم. چون در اغلب روستا‌ها فضای مناسبی برای سرمایه گذاری و گردشگری وجود دارد که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته‌است. البته بخش کارشناسان میراث فرهنگی را هم لحاظ کرده‌ایم. ضمن این‌که در مناسبت‌های مختلف برخی شهر‌ها که آداب و رسوم خاصی دارند را هم در ساخت این برنامه مدنظر داریم. بستگی دارد که در چه مناسبتی در چه شهری باشیم تا فضای بیشتری برای این کار داشته باشیم. البته در فصل‌های قبلی که در نوروز پخش شد، با مراسم این ایام در شهر‌های مختلف هم آشنا شدیم و در برنامه داشتیم.

سراغ چهره‌ها و افراد سرشناس هنری و فرهنگی آن شهر‌ها هم می‌روید یا با محتوای برنامه شما تناسبی ندارد؟

تا به امروز که در برنامه نداشتیم، اما به شکل‌های دیگر در برخی بخش‌ها به این موضوع پرداختیم و به این افراد اشاره شده‌است. اما به عنوان یک آیتم مجزا نداشتیم، چون نیازمند معرفی و همکاری مسئولان آن شهرهاست.

بسیاری از برنامه ساز‌های تلویزیونی برای اجرای برنامه‌ها و مسابقات‌شان از حضور چهره‌های شناخته شده هنری و ورزشی استفاده می‌کنند. دلیل این‌که شما هم از حضور مهدی امینی‌خواه به عنوان مجری در برنامه دعوت کردید، همین بود؟

طبیعتا حضور یک چهره شناخته شده به جذابیت و دیده شدن کار کمک می‌کند. اما مهدی امینی‌خواه از دوستان و رفقای قدیمی ماست و یکی از دلایل حضورش همین مسأله است. چون کار کردن با شرایط بازیگران کمی سخت است، اما با شناخت و دوستی‌ای که ما با مهدی امینی‌خواه داریم، با مشکلی روبه‌رو نشدیم. از طرفی حضور یک چهره شناخته شده با توجه به توانایی که بازیگران در ارتباط با مخاطب دارند، در جذابیت برنامه بی‌تاثیر نیست. البته ما دوستان دیگری هم داریم که در اجرای برنامه با ما همکاری می‌کنند. در سری جدید با رضا توکلی و کوروش معصومی هم همکاری داشتیم.

دورهمی خانواده‌های شاد

محمد احتشامی در پاسخ به این سوال که عنوان برنامه را بر چه اساسی انتخاب کردید؟ می‌گوید: با توجه به محتوای مثبت‌نگری و مثبت‌اندیشی که این برنامه دارد، دنبال این بودیم که اتفاقات خوب و مثبت را برای مخاطب رقم بزنیم؛ بنابراین باید نامی انتخاب می‌کردیم که انرژی مثبت را با خود به همراه داشته باشد. ضمن این‌که با کارآفرینانی هم صحبت می‌کنیم که موانع را از سر راه برداشته‌اند. از این رو تازه شو عنوان مناسبی برای این برنامه بود. این‌که جنس برنامه و این‌که خانواده‌ها کنار هم شاد هستند، تازه شدن بود و همیشه دوست داشتم چنین عنوانی را برای برنامه انتخاب کنم که حس خوبی به شنونده القا می‌کند. البته سال‌ها پیش در تدارک چنین برنامه‌ای با این عنوان بودم که به نتیجه نرسید.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها