انقلاب اسلامی به انسان‌ها معنا و هویت داد
آدم سبیالا، رهبر شیعیان اوگاندا در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» مطرح کرد

انقلاب اسلامی به انسان‌ها معنا و هویت داد

کد خبر: ۱۳۸۴۳۷۷
نویسنده محمد صابری - گروه بین‌الملل
برگزاری رزمایش اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نقطه آشکارساز عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران در حفظ ثبات و امنیت مرز‌ها محسوب می‌شود.

تهران بار‌ها اعلام کرده که صرفا به ثبات در منطقه اندیشیده و هیچ گونه تغییر ژئو پلیتیکی را در مرز‌های شمالی خود نمی‌پذیرد. در این میان، برخی بازیگران منطقه‌ای مانند رژیم اشغالگر قدس تحرکاتی را در آذربایجان صورت دادند که با هشدار‌های صریح و قاطعانه جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. بدیهی است که در بحران اخیر قره‌باغ نیز جمهوری اسلامی ایران رویکرد هوشمندانه و در عین حال قاطعانه‌ای را در پیش گرفته است. کشورمان خطوط قرمز راهبردی و جغرافیایی و مرزی خود را در این معادله به صورت شفاف و آشکار ترسیم کرده و تعدی دشمنان یا حتی تحرکات آن‌ها در راستای برهم‌زدن آرامش و امنیت در مرز‌های شمالی کشور را به هیچ عنوان برنمی‌تابد. اتفاقا همین قاطعیت کشورمان منجر به کشیده‌شدن دندان طمع دشمنان شده است. این گارد بسته و قاطعانه در دفاع از امنیت مرزی کشور همچنان باقی خواهد ماند.

از زمان آغاز جنگ دوم قره‌باغ تاکنون نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران سه رزمایش در منطقه ارس و مرز مشترک ایران با کشور‌های آذربایجان و ارمنستان اجرا کرده‌اند، اما رزمایش اخیر نیروی زمینی سپاه دارای ویژگی‌هایی متمایزکننده نسبت به رزمایش‌های گذشته بود. این رزمایش در محدوده جغرافیایی وسیع‌تری نسبت به رزمایش‌های قبلی اجرا شد و تقریبا تمام نوار مرزی استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی در محدوده اجرای رزمایش قرار داشتند. از سوی دیگر، حجم نیرو و تجهیزاتی که نیروی زمینی سپاه در این رزمایش به‌کار گرفت بسیار وسیع‌تر از رزمایش‌های قبلی بود. از زمان آغاز جنگ دوم قره‌باغ، بیم آن می‌رفت که بر اثر این جنگ، تغییرات اساسی در مرز‌های ایران با ارمنستان و آذربایجان رخ دهد یا حداقل تغییرات ژئوپلیتیکی به‌وجودآمده از این جنگ روی منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تأثیرات فراوانی داشته باشد. از همین رو مسئولان سیاسی و نظامی کشورمان قبل از برگزاری هر رزمایش از کانال‌های دیپلماتیک و رسانه‌ای مواضع روشن و شفاف خود را در قبال چنین تغییراتی گوشزد و مجددا تاکید کردند که ایران اجازه هیچ‌گونه تغییر در مرز‌های کشور‌های همسایه را نمی‌دهد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها