وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

ایران، سرزمین کودتای مخملی نیست

وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از پشتوانه قوی مردمی و دموکراسی کارآمد برخوردار است و سرزمین کودتای مخملی نیست.
کد خبر: ۱۳۸۳۳۸۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه خطاب به جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: جمهوری اسلامی ایران از پشتوانه قوی مردمی و دموکراسی کارآمد برخوردار است، این جا سرزمین کودتای مخملی یا رنگین نیست؛ ایران لنگرگاه ثبات و امنیت پایدار منطقه است.

حسین امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با جوزپ بورل درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات لغو تحریم و روابط دوجانبه با اروپا و نیز مسایل اخیر در کشورمان تبادل نظر کردند.

وی با قدردانی از تلاش‌های سازنده آقای بورل برای کمک به بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات شان در توافق هسته‌ ای گفت: برغم برخی اظهارات متعارض رسانه‌ای طرف آمریکایی، اکنون گام‌های رسیدن به توافق در مسیر درستی قرار دارد و در این چارچوب، ما از همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی در مسیر فنی استقبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان همچنین درباره تحولات اخیر در کشورمان اظهار داشت: مرگ مرحوم مهسا امینی مایه تاسف همه ماست در این باره گزارش دقیق و علمی پزشکی قانونی از جانب تعداد قابل توجهی از پزشکان فوق تخصص و افراد خبره ارائه شده و اقدامات قضایی نیز در جریان است.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: پرسش اساسی این است که غرب درباره صد‌ها پرونده قتل عمد زنان و کودکان در کانادا و آمریکا به ویژه به دست پلیس چه کرده است؟! نمی‌شود در اروپا خشن‌ترین مقابله با اغتشاش، عملی خوب و پسندیده باشد، اما همان کار در چارچوب قانونی در ایران سرکوب تلقی شود.

وی افزود: مطالبات مسالمت آمیز، موضوعی جدای از آشوب، قتل، آتش سوزی و عملیات تروریستی است.

امیرعبداللهیان گفت: البته ما به چارچوب بزرگ تری برای همکاری اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران نگاه می‌کنیم بنابراین توصیه ما به اروپایی‌ها این است که با رویکردی واقع بینانه به موضوع بنگرند.

وزیر امور خارجه همچنین، نقش جمهوری اسلامی و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مقابله با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه را یادآور شد و افزود: در نتیجه این نقش آفرینی کشورمان، قاره اروپا از امنیت منتفع شده است.

امیر عبداللهیان همچنین گفت: ما با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین، ارسال نکردن سلاح به دو طرف درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفتگوی تلفنی با ابراز خرسندی از پیشرفت‌ها در مسیر احیای برجام و اهمیت همکاری میان آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران گفت: توافق ایران و آمریکا در تبادل زندانیان موضوع مهمی است و آن را گامی روبه جلو برای دستیابی به توافق می‌دانیم.

بورل، پیشرفت‌های به دست آمده در نیویورک و وین برای احیای برجام را مطلوب دانست.

وی همچنین با اشاره به وقایع اخیر در ایران گفت: ما قصد دخالت در امور داخلی ایران را نداریم.

مسئول سیاست خارجی اروپا در عین حال با اشاره به برخی مواضع تند در اروپا، همکاری هر چه بیشتر اتحادیه اروپا با ایران را ضروری دانست.

بورل در پایان توضیحات ایران درباره ارسال نکردن سلاح و پهپاد برای استفاده در جنگ اوکراین را درخور توجه توصیف کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها