سازمان‌های منطقه‌ای آینده جهان را رقم می‌زنند
رئیس‌ جمهور در دیدار دبیرکل سیکا مطرح کرد:

سازمان‌های منطقه‌ای آینده جهان را رقم می‌زنند

یک کارشناس ارشد حوزه روابط بین‌الملل در گفتگو با «جام‌جم»:

حضور در اجلاس سیکا در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها بود

محسن پاک‌آیین، سفیر پیشین ایران در جمهوری‌آذربایجان با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به قزاقستان و شرکت در ششمین اجلاس «کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا» (CICA) به خبرنگار جام‌جم گفت: حضور رئیس دولت سیزدهم در اجلاس سیکا نماد توجه سیاست خارجی جمهوری اسلامی به تداوم فعالیت در حوزه ائتلاف‌های منطقه‌ای با هدف مقاوم‌سازی اقتصادی ایران و تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور است.
کد خبر: ۱۳۸۳۲۸۹
این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل با اشاره به حضور چندی پیش رئیس‌جمهور در اجلاس شانگ‌های تاکید کرد: حضور در اجلاس سیکا نشان‌دهنده این است که مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها هموار شده و ما می‌توانیم با مشارکت همسایگان و دوستان بسیاری که در منطقه و جهان داریم، به اهداف اقتصادی خود دست پیدا کنیم.

همکاری‌های راهبردی با اعضای مهم سیکا

سفیر پیشین ایران در ازبکستان با اشاره به عضویت شرکای راهبردی ایران در اجلاس سیکا گفت: ما همکاری‌های بسیار خوبی با روسیه داریم و موضوع توافق ۲۰ساله با این کشور هم پیش روی ماست و همچنین تهران و مسکو در حوزه همکاری‌های نفتی قرارداد‌هایی را با هم منعقد کردند که اخیرا چهار میلیارد دلار آن در بخش نفت و گاز به نتیجه رسیده است.

همچنین قطر دوست ما در بین کشور‌های حاشیه‌ای خلیج‌فارس است و ارتباط ما را با همسایگان عرب برقرار می‌کند. از سوی دیگر، بسیاری از اعضای سیکا هم از همسایگان جمهوری اسلامی هستند و ما در حوزه دیپلماسی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همکاری‌های خوبی با آن‌ها داریم و به همین دلیل حضور در اجلاس سیکا را می‌توان زمینه‌ای برای هموارتر شدن مسیر دوستی و بسط روابط کشورمان با همسایگان و دیگر کشور‌ها دانست.

ضرورت توجه به امنیت غذایی

پاک‌آیین درباره این‌که حضور ایران در سیکا فرصت‌های جدیدی را در حوزه انعقاد قرارداد‌های تجاری و بازرگانی در حوزه‌های مختلف خلق می‌کند، خاطرنشان کرد: کشور‌های عضو این اجلاس می‌توانند به صورت چندجانبه توافقاتی را در حوزه حمل و نقل، تجارت و انرژی انجام دهند. از سوی دیگر به این نکته هم باید توجه داشت که این اجلاس در قزاقستان برگزار می‌شود و این کشور را باید انبار غله منطقه دانست و از این رو در حوزه کشاورزی و همچنین کشت فراسرزمینی، امکان تعامل با این کشور فراهم است. این موضوع از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که با توجه به وقوع بحران اوکراین و شهرتی که این کشور به عنوان انبار غله جهان داشت، بسیاری از کشور‌ها در پی تشدید درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین با مشکلات زیادی برای تأمین غله مواجه شدند. از این جهت همکاری با قزاقستان می‌تواند باعث ایجاد امنیت غذایی شود.

ظرفیت‌های چندگانه ایران

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل به موضوع دیدار‌های رئیس‌جمهور با همتایان خود در حاشیه برگزاری اجلاس سیکا اشاره کرد و گفت: با توجه به مجموعه سفر‌های خارجی آقای رئیسی و توافقاتی که با مقامات سایر کشور‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی صورت گرفت ملاقات‌های دوجانبه رئیس دولت سیزدهم با نمایندگان سیاسی دولت‌های دیگر موقعیت مناسبی را برای مرور و بازبینی توافقات قبلی و ایجاد فرصت‌های جدید فراهم می‌کند. طبعا ایران از ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های ژئوپلتیک، انرژی، حمل و نقل، معدنی، کشاورزی و... برخوردار است و این توانمندی‌ها مورد نیاز اعضای اجلاس سیکا است و همچنین دیگر کشور‌های عضو هم از ظرفیت‌هایی که مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران است برخوردارند.

تلاشی در راستای اعتمادسازی درون قاره‌ای

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به تلاش اجلاس سیکا برای اعتمادسازی بین کشور‌ها در حوزه آسیا خاطرنشان کرد: بر این اساس این ائتلاف منطقه‌ای در پی آن است تا با ایجاد امنیت و استفاده از ظرفیت‌ها برای حل مناقشات منطقه‌ای و کشور‌های درون آسیایی بدون دخالت دولت‌های خارج از این قاره اقدام کند؛ بنابراین طبعا در این اجلاس، اعضا حتما به مواردی مثل تروریسم، آینده افغانستان و موضوعات مرتبط با تحولات قفقاز و فرجام جدال میان آذربایجان و ارمنستان که باعث تهدید امنیت منطقه استخواهند پرداخت.

بازی انزوا نمایی ایران جواب نمی‌دهد

پاک‌آیین با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید از سوی اروپایی‌ها و همچنین به راه انداختن بازی انزوا نمایی ایران تاکید کرد: رویکرد‌های تازه غربی‌ها به‌ویژه آمریکایی‌ها در حوزه‌های مختلف قابل بررسی است. از یک‌سو آن‌ها مسئول به نتیجه نرسیدن برجام و بی‌اعتنایی به تعهدات خود در این توافق هستند و از سوی دیگر موضوع دخالت در امور داخلی ایران را به خصوص در اغتشاشات و آشوب‌های اخیر دنبال می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها این فرصت را برای گروه‌های تروریستی برای حمله به نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در اروپا که از مصونیت‌های دیپلماتیک برخوردارند، ایجاد کردند. این رفتار‌ها نشان می‌دهد کشور‌های غربی به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیستند و نمی‌توانند شریکان مطمئنی برای جمهوری اسلامی ایران باشند. از این رو حضور در ائتلاف‌های منطقه‌ای با حضور همسایگان و بسط روابط با آن‌ها توطئه‌های این کشور‌ها علیه ایران را خنثی می‌کند.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها