گام دیگر ژاپن در کنارگذاشتن محدودیت‌های نظامی

ساخت موشک‌های فراصوت در سایه افزایش بودجه نظامی

هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی از روز سه‌شنبه در نیویورک شروع شده که از نظر ثبات بین‌المللی نمی‌توان مقطعی پرآشوب‌تر از وضع فعلی متصور بود. رویداد‌هایی مانند امکان رقابت مجدد بین قدرت‌های بزرگ جهان در موضوعاتی مانند بحران اوکراین یا مساله تایوان، شرایط پیچیده‌ای ایجاد و برخی تهدیدات فراملی از جمله وضعیت اقتصاد جهانی، تغییرات آب و هوا و بیماری‌های همه‌گیر، چاره‌جویی فوری را ضروری کرده است.
کد خبر: ۱۳۸۱۲۰۵
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل
این چالش‌های درهم تنیده را می‌توان بازتابی از وخامت وضعیت فعلی دانست و از سازمان ملل انتظار می‌رود به وظیفه واقعی خود که یافتن راه‌حل منصفانه برای مشکلات است، عمل کند؛ مشکلاتی که جهان با آن مواجه است بسیار زیاد بوده و اولویت‌ها در حال تغییر هستند. برخی کشور‌ها امیدوارند با برخی تلاش‌ها بتوان سازمان ملل را مقداری به ماموریت اصلی خود متوجه کرد حتی اگر موفقیت‌ها در این زمینه عمده نباشد.
این در حالی است که اقدامات آمریکا و متحدان غربی‌اش، خوشبینی‌ها در این زمینه را کمرنگ می‌کند، چرا که به نظر می‌رسد آمریکا که در سال‌های گذشته بیشترین استفاده را از نهاد‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل داشته، به این حد نیز قانع نیست و به دنبال افزایش نفوذ خود و کاهش نفوذ رقبا در این سازمان است؛ جایی که لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد از ضرورت بازنگری در ساختار شورای امنیت با هدف محدود کردن حق وتوی روسیه صحبت می‌کند. حق وتو، موضوعی غیرعادلانه و غیرقابل دفاع است و در سال‌های گذشته بار‌ها کشور‌های مختلف بر ضرورت بازنگری در این زمینه تاکید کرده‌اند، اما هدف آمریکایی‌ها از وضع‌گیری در این زمینه، بهبود وضعیت فعلی نیست بلکه به دنبال این هستند تا کوچک‌ترین نظرات مخالف را نیز خاموش کنند و به تنهایی بتوانند نظرات خود را بر سایر کشور‌ها تحمیل کنند. اما این موضوعی است که با توجه به واقعیت عرصه بین‌الملل و تغییر نظم جاری، چندان برای آمریکایی‌ها راحت نخواهد بود.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها