درباره ۲حریف تدارکاتی تیم‌ملی فوتبال ایران

پاگشا در وین، آنالیز در تهران

‌می‌خواهیم ببینیم کی‌روش و شاگردانش همین اول کار چه‌کاره‌اند و به عبارت دیگر آن همه هیاهو ارزشش را داشت یا خیر. جمعه اول مهر ماه که تیم ملی فوتبال ایران در فرصت فیفادی به مصاف اروگوئه می‎رود خیلی چیز‌ها دست کی‎‌روش می‎آید. البته اینجا در تهران ما متوجه می‎شویم تیمی که مرد پرتغالی دوباره هدایت آن را در دست گرفته چه‌کاره و قرار است چطور خود را نشان بدهد.
کد خبر: ۱۳۸۱۱۸۷
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
در تاریخ فوتبال ایران کمتر سابقه داشته که یک‌دیدار تدارکاتی تا این اندازه اهمیت داشته باشد. دیدار‌های دوستانه پیش‌رو از این لحاظ اهمیت دارد که قرار است مجددا تیم کی‌روش را ببینیم. بدون روتوش و بدون هیچ بهانه. غیر از اروگوئه ما یک حریف تدارکاتی دیگر هم در اردوی وین خواهیم داشت، تیم قدرتمندی به نام سنگال.

اروگوئه؛ یک قرن ثبات

۹۲ سال پیش تیم ملی فوتبال اروگوئه در نخستین دوره جام‌جهانی که میزبانش هم خودش بود قهرمان شد. نزدیک به یک قرن از قهرمانی اروگوئه در جام‎جهانی می‎گذرد. اکنون خیلی وقت است که آن‌ها دیگر در حد و اندازه‌های قهرمان جام‌جهانی نیستند، اما در این نزدیک به یک قرن، هرگز تیمی ضعیف و درجه چندم هم نبودند و همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند. هدایت این تیم هم‌اکنون به‌عهده آلونسو است و نکته جالب‌تر این‌که از ۷۶ سال پیش تاکنون اروگوئه‌ای‌ها به غیر از یک‌بار هرگز مربی خارجی نداشته‌اند. یک قرن ثبات یکی از افتخارات این تیم به‌شمار می‌رود. اروگوئه تیمی متکی بر سرعت و تکنیک است، ویژگی رایجی که در اکثر تیم‌های آمریکای لاتین رویت می‌شود. این تیم شباهتی به انگلیس یا ولز ندارد، اما شاید کمی شبیه آمریکا باشد. تیم قدرتمند آمریکای جنوبی پر از ستاره است که البته یکی از مهم‌ترین ستاره‌هایش یعنی ادینسون کاوانی مقابل ما به میدان نمی‌رود. این تیم کلی ستاره دیگر هم دارد، از لژیونرهایش در تیم‌های لیورپول و اتلتیکومادرید گرفته تا ستاره‌های دیگری در رم، رئال مادرید و ناپولی. چیزی که مشخص است این‌که این تیم بیشتر از ما ستاره دارد که البته همیشه همین‌طور بوده.

سنگال؛ قدرتی از قاره سیاه

دومین رونمایی از تیم تحت هدایت کی‌روش چهار روز بعد است؛ یعنی پنجم مهر ماه. تیم ملی فوتبال ایران این‌بار مقابل یک تیم خوب و قدرتمند دیگر قرار خواهد گرفت، تیمی به نام سنگال که قهرمان جام ملت‌های آفریقاست. شاید بسیاری از فوتبالدوستان سنگال را با درخشش قابل‌توجهش در جام‎جهانی ۲۰۰۲ می‎شناسند. به هر حال قهرمان قاره آفریقا تیمی قدرتی و مبتنی بر بازیکنان فیزیکی است که تکنیک قابل‌توجهی هم دارند. یک مربی اهل سنگال به نام سیسه از سال ۲۰۱۵ هدایت این تیم آفریقایی را به‌عهده دارد. اما سؤال مهم این است که سنگال به کدام یک از رقبای ما در جام‌جهانی شباهت دارد تا دیدار تدارکاتی با آن را مفید تلقی کنیم؟ سنگال بیشتر از این‌که به انگلیس و آمریکا یا حتی ولز شباهت داشته باشد به اروگوئه دیگر حریف تدارکاتی ما شباهت دارد، ولی به هر حال به هماهنگ‌شدن بیشتر تیم کی‌روش کمک خواهد کرد. سنگال چالش و محکی اساسی برای کی‌روش و یوزهاست. برخی از ستاره‌های تیم ملی سنگال به‌خوبی شناخته شده هستند که در صدر آن‌ها سادیو مانه، مهاجم بایرن‌مونیخ قرار دارد. او بهترین گلزن سنگالی‌ها هم هست و در ۹۱ بازی ملی خود ۳۳ گل به ثمر رسانده است.

شمارش معکوس

خیلی عجیب است. این مرد هشت سال تیم ملی فوتبال ما را هدایت کرد و به دو جام‎جهانی هم برد، اما الان در بازگشت برای رونمایی مجدد از تیم او آنچنان اشتیاق وجود دارد که انگار برای اولین‌بار است سرمربی تیم‌ملی ایران شده. این موضوع آن‌قدر اهمیت دارد که برخی رسانه‎های خارجی از آغاز به کار تیم کی‎روش با عبارت «شمارش معکوس» یاد می‎کنند. کمتر از سه ماه به آغاز جام‎جهانی باقی مانده و برای همین اهمیت زیادی دارد که تیم کی‎روش امیدوارمان کند. پاگشا از تیم کی‌روش در وین خواهد بود، اما نقد و بررسی و تحلیل این تیم در تهران. او باید در دو بازی تدارکاتی هر چه در چنته دارد رو کند و خوب نتیجه بگیرد. اگر چنین نشود حداقل شرایط برای خودش بسیار سخت خواهد شد به‌خصوص این‌که اسکوچیچ در فوتبال ایران هنوز حامیان سرسختی دارد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها