یکی از موضوعاتی‌ که در جامعه با آن مواجه هستیم و جدید هم نیست، بحث تصادفات و نزاع‌های ساختگی است. از سال‌های 73تا75 که به عنوان مددکار اجتماعی در بیمارستان فعالیت داشتم، با این پدیده مواجه بودم. عمدتا نیز به شکلی این اتفاق رخ می‌داد که منجر به مرگ مصدومان نشده یا دچار جرح زیادی نشوند.
کد خبر: ۱۳۸۱۰۵۴
نویسنده دکتر سیدحسن موسوی‌چلک - رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

براساس گزارش‌های اعلامی توسط مسئولان مختلف و مرتبط، علاوه بر افزایش آمار این نوع تصادفات، زنان نیز نسبت به گذشته بیشتر به انجام این نوع اقدامات مبادرت می‌کنند که فراوانی این پدیده و گرایش هرچه بیشتر زنان به انجام این عمل نگران‌کننده است. اگر بخواهیم تحلیل دقیقی نسبت به این موضوع داشته باشیم باید گفت بخش عمده‌ای از این مسأله به مشکلات اقتصادی و عامل فقر برمی‌گردد که هیچ‌کس نمی‌تواند منکر آن شود و این افراد با منابع مالی به دست آمده از این مسیر، بخشی از مشکلات زندگی خود را رفع می‌کنند.
نکته‌ مهم دیگر این است‌ که با افزایش مشکلات اقتصادی، باید منتظر پیامدهای آن باشیم که خودزنی‌ها به قصد دریافت پول، بخشی از این پیامدهاست و مورد پذیرش هیچ‌کس نیست. در این میان گروه دیگری هم وجود دارد که هدف‌شان از تصادفات ساختگی، خودکشی است. یعنی در ظاهر به نظر نمی‌آید هدف فرد خودکشی باشد اما وقتی شخصی خود را به عمد مقابل خودروهایی با سرعت بالا پرت می‌کند، نتیجه‌اش مرگ است، ولی از آنجا که این دسته از افراد، روش‌های معمول را برای خودکشی انتخاب نمی‌کند، در بسیاری مواقع به نام خودکشی ثبت نمی‌شود اما این مسأله به نوعی بخشی از همان خودکشی است.
افزایش این پدیده تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی و حتی یادگیری است. وقتی فردی با اتخاذ چنین روشی، موفق به دریافت پول از بیمه می‌شود، برخی افراد هم با یادگیری و تقلید، چنین عملی را تکرار می‌کنند. معمولا روش‌های ارتکاب جرایم، جنبه یادگیری هم دارد و همین مسأله باعث می‌شود فکر انجام چنین کاری به ذهن برخی افراد هم خطور کند. زنان هم به عنوان بخشی از این جامعه درگیر فقر هستند و وارد این چرخه می‌شوند.
با وخامت حال اقتصاد کشور و نامناسب شدن شرایط جامعه، باید منتظر عواقب ناگوار آن بود که ارتکاب چنین اقداماتی توسط برخی زنان و مردان بخشی از همان عواقب است. طبیعتا بخشی که با هدف خودکشی، اقدام به تصادفات ساختگی می‌کنند، دنبال اجرا کردن برنامه‌های خود هستند. البته این مسأله با کسی که تنها با مشکلات اقتصادی درگیر است، متفاوت است. اگرچه آمارهای مربوط به تصادفات ساختگی در مقایسه با جرایم دیگر از شدت بالایی برخوردار نیست اما گسترش چنین پدیده‌هایی خوشایند جامعه ما نخواهد بود.
در هر صورت و در شرایطی که عامل فقر اثرگذار است، ایجاد یک نظام چند لایه تامین اجتماعی، تنها راه برون‌رفت از وضعیت موجود است. نظام چند لایه‌ای متاثر از قانون برنامه دوم توسعه، سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ابلاغی از سوی رهبری و سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه که در تمام‌شان به این موضوع اشاره و تاکید شده است.
بنابراین تنها راهکار برای حل این بحران، همین مسأله است و اگر این مسیر طی نشود، باید منتظر عوارض و عواقب مختلف فقر در جامعه باشیم. ضمن این‌که سیاست‌گذاری‌های کلان کشور، مهارت‌های زندگی و فردی، تاب‌آوری، مداخله در بحران، خودمراقبتی، شناسایی و بهره‌گیری از منابع اجتماعی، نحوه تعامل خانواده با یکدیگر و مهارت حل مسأله نقش مهمی در جلوگیری از خودکشی‌های ناشی از تصادفات ساختگی ایفا می‌کند.

منبع:‌ ضمیمه تپش روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها