در قانون مجازات اسلامی ماده‌ای با عنوان این‌که اگر شخصی اقدام به خودزنی کند، مجازات خواهد شد، وجود ندارد. تنها ماده‌ موجود در این زمینه، ماده 51 قانون مجازات نیروهای مسلح است که در آن به این نکته اشاره شده که اگر کسی به طور عمد به خود آسیب بزند تا به واسطه آن از امتیازی بهره‌مند شود، برای او مجازات تعیین شده است که البته این موضوع مختص نیروهای مسلح است. ولی در قانون مجازات اسلامی که شمول آن برای تمام مردم ایران است، به موضوع مجازات فردی که سعی می‌کند با ایجاد تصادف یا نزاع ساختگی از شرکت‌های بیمه دیه دریافت کند، اشاره نشده است.
کد خبر: ۱۳۸۱۰۴۶
نویسنده سیده‌نوشا میرجعفری - وکیل دادگستری

در مواردی که پزشکی قانونی ساختگی بودن تصادف یا جراحت را در مصدوم تشخیص داده و او را به مرجع قضایی ارجاع می‌کند، باید از مواد دیگری کمک گرفت. در قانون مجازات اسلامی و در هیچ ماده‌ای نمی‌توان از تعمیم استفاده کرد. با این حال ماده‌هایی وجود دارد که تا حدودی کلی‌تر است و می‌توان مواردی مانند نزاع و تصادفات ساختگی را به آن تعمیم داد. مانند قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری که می‌توان به نوعی این عمل را که یک مانور متقلبانه بوده و به واسطه آن، مالی به ناحق از آن شرکت بیمه گرفته می‌شود، به نحوی به ماده یک یا 2 تعمیم داد که در واقع تحصیل مال از طریق نامشروع است. ماده یک در مورد کلاهبرداری است، اما بر اساس ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری، هرکسی به هر طریقی مالی را از طریق نامشروع کسب کند، جرم است که برای مرتکب نیز مجازات دو تا سه سال حبس درنظر گرفته شده است. اگر بتوانیم این موضوع را به کلاهبرداری اطلاق کنیم، قانون برای شروع کلاهبرداری هم مجازات تعیین کرده است. به این شکل که اگر فردی با موضوع تصادف ساختگی به پزشکی قانونی مراجعه کند، اگر در همان مرحله، پزشکی قانونی تشخیص دهد که این فرد اقدام به خودزنی کرده است، این اقدام به نوعی می‌تواند به عملی برای شروع کلاهبرداری تلقی شود. در این مواقع، حداقل مجازاتی که قانون برای مرتکب در نظرگرفته، یک تا سه سال زندان است که حکم یک سال زندان برای چنین افرادی در نظر گرفته می‌شود. ما در زمینه برخورد با چنین مسائلی صد درصد با خلأ  قانونی مواجه هستیم. وقتی اتفاقی با این وسعت به طور مداوم تکرار می‌شود و قانون هم در مورد آن سکوت کرده است، باید گفت ما با نبود قانون موثر در زمینه برخورد با افراد متخلف روبه‌رو هستیم، چون شاهد مبتلابه آن در جامعه هستیم، مگر این‌که بخواهیم از همان ماده کلاهبرداری یا تحصیل مال نامشروع استفاده کنیم.

فقط خودروهای گران‌قیمت
میلاد چند سال می‌شود که کسب و کارش صحنه‌زنی و اخاذی از رانندگان است. برای این‌که بتواند جوسازی کند،پسرعمویش را با خود همراه می‌کرد تا بتوانند قدرت تفکر را از راننده بگیرند و او را اسیر خود کنند. در آخرین سرقت خود،حواس‌شان به دوربین مغازه‌ای نبود که از خیابان فیلم می‌گرفت و همین فیلم راز آنها را فاش کرد و دستگیر شدند. با انتقال آنها به پلیس آگاهی مشخص شد او از مجرمان سابقه‌دار است که تا به حال چند بار به‌عنوان قربانی تصادف از رانندگان شکایت کرده است.
چطور صحنه زنی می‌کردید؟
در لاین کندرو یا تند روی خیابان راه می‌رفتیم و با دیدن خودروهای مدل بالا خودم را به بدنه آن زده و روی زمین می‌افتادم و پسرعمویم داد و فریاد می‌کرد. 
چطور راننده متوجه نمی‌شد؟
طوری صحنه‌سازی می‌کردیم که فکر می‌کرد صدمات روی بدن مربوط به تصادف با اوست. جای راننده‌ای نیستید که کلی عابر دوره‌اش کرده‌اند و مردی کنار خودرویش افتاده و آه و ناله می‌کند.
همین طور پول می‌دادند؟
به بهانه انتقال به بیمارستان سوار ماشینش می‌شدیم و پسر عمویم بحث را باز می‌کرد که پول دوا و دکترش را بده و خودت را راحت کن. اغلب رانندگان که حوصله درگیری نداشتند، پول را می‌دادند و ما پیاده می‌شدیم. برخی هم می‌گفتند باید از بیمه بگیری که در بیمارستان فرار می‌کردیم.
در هر تصادف چقدر گیرتان می‌آمد؟
بین سه تا پنج میلیون تومان. البته این پول برای رانندگان خودروهای مدل بالا چیزی نبود.
چند وقت با این شیوه اخاذی می‌کردید؟
شش ماهی می‌شد.
از چند نفر اخاذی کردید؟
حدود 10نفر. البته سراغ بیشتر از اینها رفتیم که برخی راننده‌ها با پلیس تماس می‌گرفتند و ما هم بی‌خیال می‌شدیم.
چطور دستگیر شدیم؟
آن‌طور که فهمیدیم، آنجایی که آخرین بار تصادف کردیم، مغازه‌ای دوربین داشت که فیلم ما را گرفته بود. از سوی دیگر با شکایت راننده مشخص می‌شود تا به حال چند تصادف با مشخصات ما گزارش شده است. همین‌ها باعث دستگیری ما شد. 
بدنت را چطور زخمی می‌کردی؟
قبل از هر صحنه زنی،  پسر عمویم صحنه واقعی تصادف را درست می‌کرد و من واقعی زمین می‌خوردم و زخمی می‌شدم. البته برای این‌که تو کار ضرر ندهیم،  یک لباس پاره داشتم که برای هر کلاهبرداری از آن استفاده می‌کردم.

منبع:‌ ضمیمه تپش روزنامه جام‌جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها