آلکاراس ۱۹ساله با قهرمانی در اوپن آمریکا، مرد شماره یک تنیس جهان شد

آغاز دوران جدید در تنیس

بعضی پیشرفت‌ها آن قدر سریع و شتابان انجام می‌شود که تا مدت‌ها می‌تواند عاملی برای انگیزه و اشتیاق دیگران باشد. داستان موفقیت کارلوس آلکاراس هم می‌تواند در همین دسته‌بندی قرار گیرد. تنیسور اسپانیایی درابتدای سال جاری میلادی در رده‌بندی تنیس مردان در رتبه ۳۲ قرار داشت.
کد خبر: ۱۳۸۰۱۲۲
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش
آن روز‌ها مصاحبه‌ای انجام داد که شاید خودش هم فکر نمی‌کرد به این شکل محقق شود. او در آن مصاحبه گفت که تمام برنامه‌اش این است که در پایان سال جزو ۱۰نفر اول تنیس دنیا باشد. اما حالا و بعد از پایان آخرین گرند‌اسلم سال در آمریکا، نام او در صدر رده‌بندی تنیس مردان قرار گرفته است.

او بعد از شکست دادن رقبای خود به فینال این مسابقات رسید تا با کسپر رود نروژی مسابقه دهد. این مسابقه برای هر دو تنیسور بسیار حیاتی بود، زیرا پیروزی هر کدام‌شان باعث می‌شد تا در صدر رده‌بندی تنیس مردان قرار بگیرند. تنیس‌باز ۱۹ساله اسپانیایی در دیدار پایانی این رقابت‌ها ست اول را با نتیجه ۶بر۴ از آن خود کرد، اما در ست دوم ۲بر۶ شکست خورد تا حساب کار در ست‌شماری یک بر یک شود.

در ست سوم نبرد نزدیکی بین دو بازیکن شکل گرفت و بعد از رد و بدل شدن ۲ بریک، بازی به تای‌بریک کشیده شد که آلکاراس با نتیجه قاطع ۷ بر یک به برتری رسید تا در ست‌شماری ۲ بر یک پیش بیفتد. در ست چهارم آلکاراس بازیکن برتر میدان بود و در گیم ششم حریفش را بریک کرد و نهایتا ۶ بر۳ به پیروزی رسید تا بعد از ۳ ساعت و ۲۰ دقیقه برنده چهارمین گرند‌اسلم فصل لقب بگیرد.

کارلیتوس در مراسم اهدای جام گفت: «این چیزی است که از کودکی رویای آن را داشتم، شماره یک بودن در جهان، قهرمانی در گرند‌اسلم؛ برای رسیدن به آن واقعا سخت تلاش کردم. الان احساساتی شده‌ام و صحبت کردن برایم سخت است.» او در مورد اشک‌های شوقش بعد از قهرمانی هم گفت: «در آن لحظه داشتم به مادرم فکر می‌کردم و همینطور پدربزرگم که اینجا نیستند. بسیاری از اعضای خانواده اینجا هستند، اما افراد زیادی هم حضور ندارند و نتوانستند برای تماشای فینال به اینجا بیایند. داشتم به همه آن‌ها فکر می‌کردم.»
در طرف دیگر، کسپر رود نیز در دومین تلاشش برای کسب اولین گرند‌اسلم خود ناکام ماند. تنیس‌باز نروژی که در رولان گاروس هم به نایب‌قهرمانی بسنده کرد، مانند آلکاراس در صورت قهرمانی به صدر رده‌بندی جهانی می‌رسید، اما درخشش حریفش این فرصت طلایی را از او گرفت.

عناوین آلکاراس در سال ۲۰۲۲

قهرمانی در مسابقات ۵۰۰ امتیازی ریو
قهرمانی در مسترز ۱۰۰۰ امتیازی میامی
قهرمانی در مسابقات ۵۰۰ امتیازی بارسلونا
قهرمانی در مسابقات مسترز ۱۰۰۰ امتیازی مادرید
قهرمانی در گرند‌اسلم اوپن آمریکا

سال رکورد

آلکاراس در کنار موفقیت‌هایی که سال ۲۰۲۲ به دست آورد، رکورد‌هایی هم به دست آورد که شاید تا سال‌ها در دنیای تنیس دست نخورده باقی بماند. مهمترین رکورد‌های او در سال جاری به این ترتیب است:
جوان‌ترین قهرمان مسترز میامی
جوان‌ترین قهرمان مسترز مادرید
جوان‌ترین بازیکنی که موفق به شکست نادال و جوکوویچ شده
جوان‌ترین قهرمان تاریخ مسابقات ۵۰۰ امتیازی
جوان‌ترین فاتح اوپن آمریکا از سال ۱۹۹۰ و قهرمانی سمپراس
جوان‌ترین فاتح یک گرند اسلم از سال ۲۰۰۵ و قهرمانی نادال در رولان گاروس
جوان‌ترین مرد شماره یک تاریخ

واکنش‌ها

قهرمانی نابغه اسپانیایی، واکنش مهمترین چهره ورزشی این کشور و همچنین رسانه‌ها را به همراه داشت. رافائل نادال، پرافتخارترین تنیسور تاریخ بلافاصله پس از قهرمانی هموطنش با انتشار پیامی، قهرمانی نابغه جوان را که به اعتقاد بسیاری جانشین او در تنیس اسپانیا خواهد شد، تبریک گفت و نوشت: «تبریک برای فتح اولین گرند‌اسلم و رسیدن به رتبه نخست دنیا که نقطه اوج فصل خارق‌العاده‌ای است که طی می‌کنی. مطمئنم فصل‌های بیشتری مانند این در انتظارت است». آلکاراس بار‌ها اعلام کرده که نادال اسطوره او بوده و به‌دلیل بازی‌های نادال به تنیس روی آورده است. حتی آلکاراس تنیس را از آکادمی نادال شروع کرد. از طرف دیگر، قهرمانی این تنیسور اسپانیایی بازتاب فوق‌العاده‌ای در نشریات اسپانیا داشت و آ. اس و مارکا به عنوان دو روزنامه ورزشی اصلی اسپانیا، صفحه یک خود را به پادشاه جدید تنیس جهان اختصاص دادند. مارکا در شماره دیروز خود نوشت: «شماره یک جهان. چه کار کردی پسر!» آ اِس هم با اختصاص دادن جلد خود به عکسی از قهرمانی آلکاراس در اوپن آمریکا، نوشت: «پادشاه جدید».

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها