یادداشت جام جم به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی

راه قدس از کربلا می‌گذرد

اسلامی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگوی تفصیلی با جام‌جم:

دولت سیزدهم جنگ روانی اقتصادی را آرام کرد

آیت‌الله علی اسلامی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه تاکستان قزوین است که مسؤولیت‌های علمی دیگری از جمله قائم مقامی انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ریاست هیئت علمی مجمع جهانی اهل بیت و عضویت در هیئت علمی بعثه رهبری را بر عهده دارد.
آیت‌الله علی اسلامی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه تاکستان قزوین است که مسؤولیت‌های علمی دیگری از جمله قائم مقامی انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ریاست هیئت علمی مجمع جهانی اهل بیت و عضویت در هیئت علمی بعثه رهبری را بر عهده دارد.
کد خبر: ۱۳۷۹۶۲۴

آیت الله اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با جام جم به بیان جزئیات تصمیمات خبرگان در دهمین اجلاس آن که 15 شهریور برگزار شده است،‌پرداخت و نکاتی را درباره پدیده اربعین و همچنین عملکرد دولت سیزدهم بیان کرد که مشروح آن در ادامه آمده است:

با توجه به اینکه دهمین اجلاس مجلس خبرگان امسال شهریور ماه برگزار شد، در خصوص این اجلاس و مهم‌ترین تصمیماتی که اعضا در این جلسه گرفتند بفرمائید.

مجلس خبرگان رهبری در طول سال دو اجلاس رسمی و گسترده دارد که یکی در شهریور ماه و دیگری در اسفند ماه برگزار می شود. دو مجلس بین الاجلاسین نیز داریم که آن محدودتر است. در این اجلاس چند برنامه داشتیم و در دستور کار آمده بود. یکی بررسی شرایط انتخابات خبرگان است. اینکه مجالس مربوط به خبرگان چه شرایط و خصوصیاتی دارد، مثلا از نظر سنی نتیجه گرفته شد که از 40 سال نباید پائین تر باشد، بنابراین معیارها از نظر سنی، معلومات، امتحان اجتهاد و تشخیص موضوعات مختلف و تشخیص موضوع جزو شرایطی است که برای نمایندگی خبرگان در نظر گرفته شد که باید این مراحل را گذراند.

با توجه به حضور امیرعبداللهیان و علی باقری و اینکه گزارشی از روند منطقه و مذاکراتی که در حال حاضر برای رفع تحریم ها انجام می شود، ارائه دادند، مهم ترین محورهای آن چه بود و نظر اعضای خبرگان در این زمینه چیست؟

تقریباً همه اعضای خبرگان نگران این هستند که این مذاکره طولانی و به ضرر ملت ایران تمام شود،‌ البته وزیر خارجه به تناسب منطقه و بین الملل، گزارشی در این زمینه و همچنین امنیت منطقه، مسائل مربوط به تروریست ها در یمن و افغانستان و عراق و ... ارائه دادند.

چشم انداز پایان مذاکرات از نظر آقای امیرعبداللهیان چه زمانی بود؟

آقای امیرعبداللهیان کاملاً مسلط به موضوع و کار خود بود و بسیار امیدوار به این بود که ما در مذاکره از منافع ملت ایران کوتاه نمی‌آئیم و گفتند این سفارشی است که مقام معظم رهبری بیان کردند و تاکیدی است که رئیس جمهور نیز داشته است؛‌ لذا تعبیر ایشان این بود که همه مصمم هستیم که مذاکره را به خیر ملت ایران به اتمام برسانیم.

با توجه به اینکه در آستانه اربعین حسینی هستیم، آیت الله جنتی در روز افتتاحیه خبرگان تاکید کردند که گروه های شیعی اجازه ندهند اربعین تحت تاثیر اختلافات قرار گیرد، ارزیابی شما در خصوص این مراسم چیست؟

اربعین و عزاداری امام حسین (ع) یک مسئله مافوق این تصورات است و اربعین می‌تواند مقدمه ظهور حضرت مهدی (عج) را آماده کند. در حالات امام زمان (ع) می خوانید که وقتی ایشان ظهور می فرماید، در داخل مسجد الاحرام اعلام می کنند که من فرزند حسین(ع) هستم و در آن زمان امام حسین (ع) یک عنصر شناخته شده است و به تعبیری شخصیت ایشان د برای ملت ها دیگر مبهم نیست و مردم جد امام زمان را در زمان ظهور می شناسند.

چند سال پیش بنده به رم ایتالیا رفتم و با کاردینالی که قائم مقام پاپ بود دیداری داشتم. از او سوال کردم وقتی آقای پاپ فوت کرد تشییع او چند روز طول کشید؟

من می دانستم و ایشان اغراق کرد که 8 روز جنازه ماند و ما از سفارتخانه ها، نمایندگی‌ها را دعوت کردیم که در فلان تاریخ در تشییع جنازه آقای پاپ شرکت کنند. سپس از آقای کاردینال سوال کردم که چقدر جمعیت در تشییع او که به تازگی فوت کرده شرکت‌کردند؟ که او گفت 800 هزار نفر. من به او گفتم این سوال برای من مطرح است که امام حسین 1300سال است که شهید شده اند اما در روز اربعین در کربلا 18 میلیون جمعیت برای عزاداری و زیارت این حضرت می‌آیند.

آقای کاردینال بعد از اینکه من توضیحاتی از حسین بن علی (ع) به او دادم چشم هایش پر از اشک شد و وقتی خواستم به سفارت بروم کلی راه برای بدرقه من آمد. بنابراین موضوع سیدالشهدا و مسئله اربعین مافوق این مسائل و اربعین یک رسانه است چراکه حسین ابن علی (ع) یک عقلانیت محض است.اگر حسین ابن علی نبود، اگر اربعین و خط عاشورا نبود یقیناً دین مقدس اسلام پایمال می شد.

بنده در کلیسای بین الملل در رم برای بازدید از کتابخانه ای رفتیم و دیدم در آنجا 789 کتاب خطی امام حسین (ع) در کتابخانه آنجا موجود است. از متصدی مربوطه سوال کردم که این همه کتاب درباره امام حسین دارید، ما کتابخانه آستان قدس در مشهد، کتابخانه آقای نجفی در قم داریم اما این میزان کتاب خطی درباره امام حسین (ع) نداریم.

کاردینال توضیح داد که یک زمانی پدران و بزرگان ما تصمیم می‌گیرند بررسی کنند را شیعه رشد و توسعه می یابد، به این نتیجه رسیدند سبک و سیاقی که در عزاداری حسین ابن علی (ع) است شیعه از آن استفاده می کند. ما هم چون بین امام حسین (ع) و حضرت عیسی شباهت وجود دارد این کار را انجام دادیم و تصمیم گرفتیم سبک و سیاق شیعه درباره امام حسین را نسبت به حضرت عیسی پیاده کنیم.

از این رو همان زمان رهبران ما تصمیم می گیرند از نمایندگی در اصفهان که آن زمان صفویه بود، هر کتابی که پیرامون امام حسین نوشته شده را جمع آوری کنند و به رم بفرستند تا در واتیکان از سبک و سیاق عزاداری این امام شیعی استفاده کنند. لذا این میزان کتاب که همه خطی و درباره امام حسین است، در این رابطه خریداری و جمع آوری و برای کتابخانه ملی رمم فرستاده شد.

ارزیابی شما درباره عملکرد یکسال اخیر دولت سیزدهم چیست؟

دولت چند کار اساسی را انجام داده است و تردیدی در این نمی توان کرد. اول اینکه آن جنگ روانی را ساکن و قدری آرامش ایجاد کرد یعنی اکنون قیمت ها با 6 ماهه پیش متفاوت است. مثلا در 8-7 ماه پیش اگر می خواستیم یک کالایی تهیه کنیم، جنگ و جدال روانی در خود داشتیم که این جنس به قیمت اصلی خود است یا خیر.

آقای رئیسی با دولتمردان و اعضای کابینه خود انصافاً آرامشی به بازار و دادوستد مردم داد و این را نمی توان انکار کرد.

هرچند سفره مردم بزرگ نشده اما یک واقعیتی است که آقای رئیسی با دولتمردان آرامش را در بازار و جامعه حاکم کردند.

در گام دوم ایشان ضربه ای به تورم وارد کردند، نباید بی انصاف بود. تورم 60 درصد به 40 درصد رسیده، کار سوم دولت که باز موفق بودند این بود که بیکاری را طبق اعداد و ارقامی که داریم کاهش داد و بیش از 900 شغل ایجاد کرده است.

بنابراین این کارها را آقای رئیسی کرده و موفق بوده است، البته همچنان دو مسئله اساسی مطالبه خبرگان است که یکی مسئله اقتصاد و معیشت مردم است که هنوز موفقیت چشمگیری در این مدت حاضل نشده است و مسئله دیگر اقدامات فرهنگی و معنویت جامعه است که توفیق فراوانی بدست نیامده است. لذا امیدواریم که خداوند توفیق دهد تا بتوانند این مشکلات بخصوص مسائل اقتصادی و فرهنگی را تا حد زیادی مهار کنند و به مردم خیرات بیشتری برسانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها