پیروزی بی‌سابقه ملی‌گرایان افراطی در انتخابات سراسری ایتالیا

احضارروح موسولینی در رم

اعتراض شهروندان اروپایی به قیمت سوخت گسترده‌تر می‌شود

خشم سرد در خیابان‌های اروپا

در حالی که دولت‌های عضو منطقه یورو در حال تدوین بسته‌هایی برای جلوگیری از بحران ناشی از افزایش تصاعدی قیمت سوخت در کشورهای‌شان هستند، بی اعتمادی شهروندان نسبت به سیاستمداران و استناد به تجربیاتی مانند بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ سبب شده اصلاحات پوشالی دولت‌ها نیز راه به جایی نبرد.
در حالی که دولت‌های عضو منطقه یورو در حال تدوین بسته‌هایی برای جلوگیری از بحران ناشی از افزایش تصاعدی قیمت سوخت در کشورهای‌شان هستند، بی اعتمادی شهروندان نسبت به سیاستمداران و استناد به تجربیاتی مانند بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ سبب شده اصلاحات پوشالی دولت‌ها نیز راه به جایی نبرد.
کد خبر: ۱۳۷۹۳۱۲
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

افزایش تورم در کشورهای گوناگون اروپایی، منجر به اعتراضاتی شده که در آینده‌ای نزدیک می‌تواند تبدیل به اعتصاب عمومی و سراسری شود، آن هم در حالی که پاییز سرد و زمستان سخت‌تری برای اروپا در پیش است.

استعفای رئیس راه‌آهن انگلیس در پی اعتصاب کارکنان

هرج و مرج ریلی ناشی از اعتصاب عمومی در انگلیس به یک بحران عمومی در این کشور تبدیل شده است. اخیرا مدیرکل یکی از شرکت‌های اصلی راه‌آهن انگلیس به نام آوانتی Avanti در بحبوحه جنجال بر سر زورآزمایی کارکنان با کارفرمایان و اتحادیه‌ها و هرج‌و‌مرج در خطوط ریلی استعفا کرد. آوانتی نیز مانند همه بخش‌های ریلی از همه‌گیری کووید ــ۱۹ و محدودیت‌های بهداشتی بر جابه‌جایی‌ها و پس از آن نیز احیای شکننده سفر‌ها و نبود نیروی کار کافی در انگلیس رنج برده است. در این میان، تورم ناشی از وقوع جنگ اوکراین در حوزه سوخت و انرژی، ‌دامنه این بحران را تشدید کرده است. سوزنبانان خواهان افزایش دستمزد‌های خود متناسب با تورم هستند.

پراگ در بحران

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد پس از وقوع جنگ اوکراین، پراگ به نخستین کانون اعتراض‌ها در اروپا تبدیل شود. ده‌ها هزار نفر در پراگ، پایتخت چک علیه دولت تظاهرات کردند و از ائتلاف حاکم خواستند برای کنترل افزایش قیمت انرژی و مخالفت با اتحادیه اروپا و ناتو اقدامات بیشتری کند. آنان گفتند چک باید از نظر نظامی بی‌طرف باشد و با تامین‌کنندگان انرژی روسیه قرارداد ببندد. تظاهرات در مرکز شهر یک روز پس از آن برگزار شد که دولت از رأی عدم اعتماد در میان ادعاهای مخالفان مبنی بر انفعال در برابر تورم و قیمت انرژی جان سالم به در برد. همچنین تظاهرکنندگان خواستار خروج کشورشان از اتحادیه اروپا و پیمان ناتو شدند اما نخست‌وزیر پتر فیالا که رهبری ائتلاف پنج حزبی راست میانه را به‌عهده دارد، گفت معترضان به منافع کشور اهمیت نمی‌دهند.

رکورد‌زنی تورم در فرانسه

داده‌های موسسه ملی آمار و اطلاعات فرانسه نشان می‌دهد قیمت مصرف‌کننده در این کشور به بالاترین نرخ خود در بیش از سه دهه گذشته رسیده است. تورم در فرانسه به‌ بالاترین رقم از سال ۱۹۹۱ میلادی رسیده و دولت امانوئل مکرون نیز به‌شدت نسبت به فراخوان‌های صورت گرفته از سوی اتحادیه‌های کارگری و جلیقه‌زردها در اعتراض به سیاست‌های سلبی فرانسه در جنگ اوکراین نگران است. تورم جاری در فرانسه عمدتا ناشی از افزایش قیمت انرژی به میزان ۳۳.۱درصد نسبت به سال گذشته بوده است. این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که هزینه خدمات در این کشور ۳.۳درصد نسبت به سال گذشته میلادی افزایش یافته است در حالی که دولت و بانک مرکزی فرانسه هر دو پیش‌بینی خود را درباره رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی کاهش داده‌اند.

اعتصاب خلبانان اروپایی

در پی تشدید بحران اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین، یک اتحادیه کارگری شامل کارمندان شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزای آلمان اعلام کرد خلبانان این شرکت می‌خواهند این هفته دوباره دست به اعتصاب بزنند. خلبانان خواستار افزایش ۵.۵درصدی حقوق در کنار بالا رفتن پرداختی آنها بر مبنای نرخ تورم هستند. در اعتصاب قبلی خلبانان لوفت‌هانزا ۸۰۰ پرواز لغو و ۱۳۰هزار مسافر سرگردان شده بودند. در اسپانیا نیز توقف ۱۰روزه خدمات‌رسانی هواپیمایی ایبریا موجب لغو یا تأخیر برخی پروازها شده است. این اعتصاب مصادف است با دور سوم و آخرین دور توقف تعطیلات آخر هفته توسط خلبانان هواپیمایی ایزی‌جت در حالی‌که اعتصاب چهار روزه خدمه کابین هواپیمایی رایان‌ایر نیز از دوشنبه هفته آینده آغاز می‌شود.

دوباره ایتالیا

ایتالیا بیشترین بدهی خارجی در میان کشورهای عضو منطقه یورو است؛ کشوری که اکنون بحران انرژی را با شدت بیشتری حس می‌کند. ایتالیایی‌ها که در روزهای گذشته در شهر ناپل با آتش زدن قبوض انرژی خود به افزایش هزینه‌ها اعتراض کرده بودند، بار دیگر با تجمع در میادین مختلف شهر پروجا در اقدامی مشابه دست به اعتراض زدند. به گفته تظاهرکنندگان، آنها به انفعال دولت در مواجهه با افزایش سرسام‌آور هزینه انرژی معترض هستند. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تظاهرکنندگان با نمایش تغییرات در قیمت‌ قبض‌های گاز و برق، به نشانه اعتراض آنها را به آتش می‌کشند.کارشناسان مسائل اقتصادی و داخلی در ایتالیا معتقدند این اعتراض‌ها طی روزهای آتی به رم، میلان و دیگر شهرها تسری پیدا می‌کند.

نظرسنجی‌هایی که گویا هستند

بسیاری از تحلیلگران معتقدند آثار و تبعات ناشی از قطع گاز‌پروم به کشورهای اروپایی در آینده‌ای نزدیک به‌گونه‌ای فراگیر خواهد شد که سران اتحادیه اروپا را با گرهی کور مواجه خواهدکرد. در این میان، نظرسنجی اخیر اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا نشان می‌دهد اولویت‌های افکار‌عمومی کشورهای اروپایی با گذشت زمان از آغاز جنگ اوکراین، تغییر کرده و اگر در آغاز خواهان کمک همه‌جانبه به ارتش اوکراین تا «شکست کامل روسیه» بودند، اکنون اکثریت ترجیح می‌دهد به هر قیمت ممکن جنگ تمام شود. این نظرسنجی در ۱۰کشور اروپا انجام شده و نتایج نشان می‌دهد بحث و گفت‌وگوی عمومی مردم از حوادث میدانی جنگ به سوالات پیرامون نحوه پایان جنگ چرخش پیدا کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها