وزارت بهداشت اعلام کرد؛

کاهش آمار بیماران جدید کرونایی

در موج‌های اخیر همه‌گیری کرونا، شاهد سرایت‌پذیری به‌شدت بیشتر این بیماری هستیم. با وجود این‌که به نظر می‌رسد این سویه‌ها از قدرت بیشتری در بیماری‌زایی برخوردار نیستند اما طی جهش‌های مداومی که داشته‌اند به‌خوبی مهارت‌شان را در پراکنش و سرایت‌پذیری بیشتر تقویت کرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۷۸۹۱۲
نویسنده یاسمین مشرف - گروه دانش و سلامت

براساس مطالعه ای که به تازگی انجام شده و نتایج اولیه آن برای نشریه علمی مدآرشیو (medRxiv) ارسال شده است، افرادی که به سویه‌های دارای قابلیت انتقال بالای آلفا، دلتا و امیکرون سارس- کوو-۲ آلوده شده‌اند، مقادیر بیشتری از ویروس را نسبت به افرادی که به سویه‌های دیگر ویروس مبتلا شده‌اند، منتشر می‌کنند.

علاوه‌براین، براساس نتایج این مطالعه افرادی که پس از واکسیناسیون و حتی پس از دز تقویت‌کننده به کووید-۱۹ مبتلا می شوند، همچنان ویروس را در هوا منتشر می کنند.

جان ولکنز، مهندس بهداشت عمومی دانشگاه ایالت کلرادو در فورت کالینز در رابطه با مطالعه جدید می‌گوید: «این تحقیق نشان داد این سه سویه ویروس که در انتشار عفونت بسیار قوی‌تر از سایر سویه‌های کروناویروس عمل می کنند، هنگامی که افراد در حال صحبت‌ یا فریادزدن هستند نسبت به سویه‌های اولیه ویروس به شکل اثرگذارتری از بدن خارج می‌شوند.»

کریستن کلمن، یکی از محققان این مطالعه، که در دانشگاه مریلند در کالج‌پارک درمورد بیماری های عفونی نوظهور تحقیق می کند معتقد است یافته های جدید به آن معناست که مردم باید از دولت ها بخواهند تا با بهبود سیستم های تهویه و تصفیه هوا برای بهبود کیفیت هوای داخل منازل سرمایه گذاری کنند.

اندازه گیری میزان ویروس موجود در ذرات آئروسل

در این مطالعه، کلمن و همکارانش از اواسط سال۲۰۲۰ تا اوایل سال ۲۰۲۲، ۹۳نفر را که به سارس- کوو-۲ آلوده شده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

این افراد توسط سویه هایی ازجمله سویه آلفا که در اواخر سال ۲۰۲۰ ظاهر شد و سویه‌های بعدی یعنی دلتا و امیکرون به عفونت مبتلا شده بودند. همه شرکت‌کنندگانی که به دو سویه دلتا و امیکرون آلوده بودند، قبل از آلودگی به ویروس کاملا واکسینه شده بودند.

برای انجام این مطالعه صورت افراد آلوده به ویروس در مقابل دستگاه مخروطی‌‌شکلی قرار داده شد و این افراد به مدت ۳۰دقیقه آواز خواندند و فریاد زدند، البته همراه با سرفه‌ها و عطسه‌هایی که اجتناب ناپذیر بودند. در طول این مدت دستگاهی که به این افراد متصل بود ذرات بازدم آنها را جمع آوری می کرد. این دستگاه قطرات ریز آئروسل را که قطر پنج میکرومتر یا کمتر داشتند و می‌توانستند در هوا باقی بمانند و از ماسک‌های جراحی و پارچه ای عبور کنند، جدا کرد.

این تیم تحقیقاتی دریافت که شرکت‌کنندگان آلوده به سویه‌های آلفا، دلتا و امیکرون نسبت به افراد آلوده به سویه‌های دیگر ویروس (شامل سویه های اجدادی ویروس، مانند نمونه‌ای که برای اولین‌بار در ووهان چین شناسایی شد و سویه‌هایی که با افزایش انتقال پذیری مرتبط نیستند ازجمله سویه گاما، که در اواخر سال۲۰۲۰ مشاهده شد)، آران ای ویروسی بیشتری را هنگام بازدم منتشر می کنند. میزان ویروس موجود در ذرات ریز آئروسل شرکت‌کنندگان در این آزمایش که به سویه‌های دلتا و امیکرون آلوده بودند، به‌طور متوسط پنج‌برابر مقدار ویروسی بود که در قطرات بزرگ‌تر و درشت آئروسل شناسایی شد.

این تیم تحقیقاتی همچنین در محیط آزمایشگاه سلول‌ها را با نمونه‌های ذرات آئروسل همجوار کرد و پی برد چهار نمونه که همگی مربوط به شرکت‌کنندگان آلوده به دلتا یا امیکرون بودند، سلول‌ها را آلوده می‌کنند. جیانیو لای، اپیدمیولوژیست دانشگاه مریلند که یکی از محققان این مطالعه است، می گوید: «ویروس‌های پخش‌شده همیشه عفونی نیستند. توانایی نمونه‌ها در آلوده‌کردن سلول های آزمایشگاهی به این معنی است که آران ای ویروسی موجود در ذرات آئروسل ناشی از بازدم می‌تواند بیماری را گسترش دهد.»

مالین آلسود، پژوهشگر فناوری آئروسل در دانشگاه لوند در سوئد می‌گوید: «من به این خاطر که در این تحقیق تمام آئروسل‌های تنفسی با هم مخلوط شده است تا حدی از نتایج مطمئن نیستم؛ نمونه‌های مورد استفاده در این تحقیق ذرات تنفسی ناشی از تنفس، صحبت‌کردن، جیغ‌کشیدن، سرفه‌کردن و حتی عطسه‌کردن مخلوط شده است.» کلمن در پاسخ به این نگرانی آلسود می‌گوید تیم تحقیقاتی نمونه های تنفسی مختلف را به‌منظور شبیه سازی شرایط واقعی مانند حضور در یک رستوران با هم ترکیب کرده است.

تفاوت در انتشار ویروس

این مطالعه همچنین تنوع بین افراد از نظر مقادیر ویروسی که در بازدم آنها وجود دارد - از میزان غیرقابل تشخیص ویروس گرفته تا سطوحی که به آنها «انتشار فوق العاده» گفته می‌شود - را برجسته می‌کند. برای مثال انتشار آران ای ویروسی با آئروسل ریز یک شرکت‌کننده آلوده به امیکرون، هزاربرابر بیشتر از میزان دفع‌شده ای بود که در افراد مبتلا به سویه های آلفا یا دلتا مشاهده شد. محققان می‌گویند ریشه این تفاوت‌ها همچنان به‌صورت راز باقی‌مانده است، بااین‌حال این امکان وجود دارد که این تفاوت‌ها به عوامل زیستی مانند سن افراد مرتبط باشد. رفتار افراد نیز ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد: فرد شرکت‌کننده در این مطالعه که دارای سطح «انتشار فوق العاده» بود بیشتر از دیگران سرفه می‌کرد. اگر گونه‌های جدید، بیشتر مستعد انتشار فوق‌العاده باشند، این ویژگی ممکن است آنها را به سویه غالب در موارد ابتلا به کووید-۱۹ تبدیل کند. این تیم تحقیقاتی خاطرنشان می کند که افراد آلوده به سارس-کوو-۲ نسبت به افراد آلوده به آنفلوآنزا، که بیماری تنفسی قابل‌مقایسه‌ای است، مقادیر بسیار کمتری از آر‌ان‌ای ویروسی را با بازدم خود منتشر می کنند. این نشان می دهد که سارس-کوو-۲ می تواند سویه هایی را که حتی ویروس بیشتری منتقل می کنند، به گردش درآورد. آلسود می گوید: «این چیزی است که باید نگرانش باشیم.»

منبع: nature.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها