کد خبر: ۱۳۷۷۹۶۷
نویسنده مرتضی مکی - تحلیلگر مسائل اروپا
بیش از شش‌ماه از جنگ اوکراین می‌گذرد و اروپایی‌ها در این مدت با تمام توان در عرصه‌های مختلف به حمایت از کی‌یف پرداخته‌اند. این کشور‌ها ابتدا بر این تصور بودند که می‌توانند با اقدامات خود باعث عقب‌نشینی روسیه از تصمیمات خود شوند. بر همین اساس، حداکثر سیاست‌های تحریمی را در برابر روسیه به کار بستند و روزبه‌روز بر تحریم‌ها افزودند. اما با توجه به اهداف روسیه در اوکراین و عزم جدی این کشور، تحول چشمگیری در عرصه نبرد اوکراین به نفع اروپایی‌ها اتفاق نیفتاده و هیچ چشم‌انداز روشنی برای آینده وجود ندارد.

این در حالی است که این بحران، تبعات عمیقی برای اروپا به همراه خواهد داشت و تا همین‌جا نیز تاثیرات خود را بر این کشور‌ها بر جای گذاشته است. ۱۸کشور اروپایی در تامین نیاز خود در زمینه انرژی به روسیه وابسته هستند و فکر می‌کردند تحریم‌هایی که در نوع خود بی‌سابقه است، اثرگذار باشد و روسیه را متوقف کند، اما نه تنها این‌طور نشد، بلکه تحریم‌ها نتیجه معکوس داد و در این مدت که از جنگ سپری شده، این اروپایی‌ها بودند که عملا بیشترین صدمه اقتصادی را از تحریم‌ها متحمل شدند. البته این به آن معنی نیست که روسیه تحت فشار نیست و از تحریم‌ها صدمه ندیده، بلکه واقعیت این است صدمات برای اروپا بسیار بیشتر و خطرناک‌تر بوده است. یکی از این صدمات، مختل شدن روند انتقال گاز به اروپا بوده که تبعات زیادی برای کشور‌های قاره‌سبز به همراه داشته است. طبیعتا اختلال در روند گاز، افزایش چند برابری قیمت حامل‌های انرژی را به همراه داشته و همین مسأله باعث افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم شده است. پیش‌بینی می‌شود با این افزایش تورم و اختلال در روند انتقال انرژی، شاهد زمستان بسیار سردی در اروپا باشیم.
همین مسأله زنگ خطر ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی در کشور‌های اروپایی را به‌وجود آورده است و برخی کشور‌های این قاره از همین حالا خود را برای چنین اعتراضاتی آماده کرده‌اند. اظهارات چندی قبل امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه موید همین مسأله بود که گفت دوران رفاه تمام شده و مردم فرانسه باید خود را برای روز‌های سخت‌تر آماده کنند و کمربند‌های خود را برای مقابله با روز‌های سخت محکم ببندند. این نشان می‌دهد اروپایی‌ها هیچ چشم‌انداز روشن و مثبتی برای آینده ندارند و خودشان را برای شرایط سخت در آینده آماده می‌کنند. البته برخی کشور‌های اروپایی خود را برای رویارویی با چنین شرایط سختی آماده نمی‌بینند و بر همین اساس با سایر کشور‌های اتحادیه اروپا در اقدامات علیه روسیه همراهی نمی‌کنند. این موضوع باعث شده تبعات بحران اوکراین باعث ایجاد شکاف عمیقی در اتحادیه اروپا شود و در اعمال تحریم علیه روسیه و ادامه سیاست حمایتی از اوکراین، اجماع وجود نداشته باشد. چندی قبل، وزیر خارجه استونی و مقامات کشور چک به‌صراحت اعلام کردند تحریم‌ها علیه روسیه آسیب زیادی به اقتصاد این کشور‌ها و سایر کشور‌های اروپایی زده و این مسأله نشان‌دهنده تردید مقامات آن‌ها در ادامه سیاست‌های فعلی بود. همین مسائل نشان می‌دهد اروپایی‌ها علاوه بر این‌که باید در فصل سرما روز‌های سردی را تحمل کنند در فضای سیاسی بین کشور‌های اروپایی نیز شاهد روابطی سرد میان کشور‌ها خواهیم بود.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها