عدنان منصور، وزیر امور خارجه اسبق لبنان در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» مطرح کرد

طوفان الاقصی؛معجزه هندسه مقاومت

عدنان منصور وزیر خارجه اسبق لبنان در گفتگو با «جام‌جم»:

جبهه مقاومت تعارف ندارد

اگرچه برخی افراد و حتی تحلیلگران خوشبین در عرصه روابط بین‌الملل تصور می‌کردند که حضور بایدن در راس معادلات سیاسی و اجرایی واشنگتن و خروج ترامپ از کاخ‌سفید به معنای بازگشت عقلانیت و منطق به ایالات متحده خواهد بود، اما تشدید بحران‌ها در نظام بین‌الملل، رویکرد مخرب آمریکا در اوکراین و تایوان و فراتر از آن، استمرار حمایت واشنگتن و متحدان آن از گروه‌های تروریستی و تکفیری در منطقه غرب آسیا و شبه قاره هند و افغانستان به وضوح نشان داد که واشنگتن از درنده‌خویی خود هرگز عقب‌نشینی نکرده است.
کد خبر: ۱۳۷۷۷۱۴
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین الملل
در تحلیل رفتار آمریکا پس از سرکارآمدن بایدن، جام‌جم گفت‌وگویی اختصاصی با عدنان منصور وزیر خارجه اسبق لبنان صورت داده است.

به نظر می‌رسد با حضور بیش از یکساله بایدن در معادلات قدرت، زمان ارزیابی عملکرد وی در عرصه روابط بین‌الملل فرا رسیده است. در ابتدا، کلیت نظر خود را در خصوص تغییر قدرت در کاخ سفید، خصوصا میان ترامپ و بایدن بفرمایید.
زمانی که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ میلادی شکست خورد، افراد زیادی تلاش می‌کردند خروج وی از کاخ سفید را به گونه‌ای تفسیر کنند که گویا یک بار برای همیشه بی‌منطقی و بحران‌سازی از عرصه حاکمیتی آمریکا رفته و جای آن را منطق و تدبیر گرفته است! این تصور از ابتدا اشتباه و بسیار ایده‌آل‌گرایانه بود! کسانی که نسبت به حضور دموکرات‌ها در کاخ سفید با خوشبینی و نوعی ذوق‌زدگی نگاه می‌کردند، در فهم ماهیت آمریکا و مناسبات سیاسی آن دچار مشکل و سوء محاسبه شده بودند. باید بگویم که دو حزب دموکرات و جمهوریخواه به صورت ماهوی فرقی با یکدیگر ندارند و یک راهبرد کلان را در منطقه و جهان دنبال می‌کنند. بی‌ثبات‌سازی منطقه و جهان، از سیاست‌ها و راهبرد‌های اصلی آنهاست و استمرار این سیاست، ارتباطی با حضور ترامپ، بایدن یا هر فرد دیگری در مناسبات قدرت ندارد.
به فقدان منطق در سیاست خارجی آمریکا اشاره کردید. به عنوان کسی که عهده‌دار مسند وزارت خارجه لبنان بوده‌اید، رفتار کاخ سفید و اعضای ناتو در قبال بحران اوکراین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
واقعیت امر این است که هیچ کس در آمریکا از اصرار اعضای ناتو درخصوص گسترش ناتو به شرق و متعاقبا وقوع جنگ اوکراین به عنوان نماد عقلانیت و درایت در واشنگتن یاد نمی‌کند. جنگ اوکراین امروز تبدیل به نماد یک بحران پایدار در جهان شده است. اکنون رفتار آمریکا را در این نبرد نظاره‌گر باشید. اگر کنگره آمریکا از دولت روسیه به عنوان یک دولت تروریستی یاد کند، بازی خطرناکی میان واشنگتن و مسکو آغاز می‌شود که نمی‌توان پایانی برای آن پیش‌بینی کرد. از سوی دیگر، برای همه مشخص است که تروریسم آمریکایی چه بلایی بر سر سوریه، عراق، لیبی و یمن طی سال‌های اخیر آورده است.
سید حسن نصرا... دبیر کل حزب‌ا... لبنان تاکید کرده که صبر مقاومت در برابر تحرکات اخیر دریایی رژیم اشغالگر قدس در آب‌های مدیترانه محدود نیست و باید تل‌آویو مراقب عواقب و تبعات رفتار و عملکرد خود در این خصوص باشد. نظر شما در این خصوص چیست؟
طی سال‌های اخیر، بار‌ها بر همگان محرز شده که وعده‌های مقاومت در مواجهه با تحرکات رژیم صهیونیستی کاملا صحیح می‌باشد. به عبارت بهتر، جریان مقاومت هرگز وعده‌ای نمی‌دهد که نتواند به آن عمل کند. فراتر از آن، بار‌ها حزب‌ا... و جریان‌های مقاومت نشان داده‌اند که نه‌تن‌ها تسلیم اقدامات رژیم اشغالگر قدس در قبال لبنان و منطقه نمی‌شوند، بلکه بدترین ضربات ممکن را به تل‌آویو وارد می‌سازند. بهتر است تجربیات چند جنگ اخیر، از جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ تا به امروز را مشاهده کنیم. معادلات قدرت در منطقه به گونه‌ای نیست که اسرائیل بتواند هر مانوری را که می‌خواهد صورت دهد و در مقابل، حزب‌ا... و جبهه مقاومت در برابر او سکوت کنند. این دوران مدت‌هاست سپری شده و حتی مقامات صهیونیستی نیز امروز نسبت به قدرت مقاومت بیش از هر زمان دیگری خود را مغلوب‌تر و منفعل‌تر می‌بینند؛ بنابراین هشدار اخیر مقاومت لبنان به رژیم صهیونیستی بسیار جدی است. جبهه مقاومت با صهیونیست‌ها تعارف ندارد و هر بار که سران رژیم اشغالگر قدس بخواهند اقدامی را در مواجهه با امنیت ملی لبنان صورت دهند، به بدترین نحو ممکن تاوان و هزینه آن را پس خواهند داد. در این میان، بازنده اصلی معادله قطعا تل‌آویو خواهد بود. این قاعده در قبال تمامی منازعات جاری در منطقه اعم از منازعات دریایی، زمینی و هوایی صادق است.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها