مداخله‌گرایی آمریکا و انگلیس در میدان نبرد اوکراین به مراتب از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی فراتر رفته و شامل حمایت‌های اطلاعاتی و حتی آموزش نظامیان اوکراینی می‌شود. در چنین شرایطی مقامات روسی برای نخستین بار از آغاز نبرد اوکراین، واشنگتن و لندن را به‌عنوان دو کانون پمپاژ بحران در منطقه نبرد خطاب قرار داده و از عواقب، تبعات سخت و نامعلوم استمرار بازی خطرناک این دو خبر می‌دهند.
کد خبر: ۱۳۷۷۱۵۸
نویسنده محمد مهرعلی - گروه بین‌الملل
اصلی‌ترین هشدار روس‌ها خطاب به آمریکا مربوط به تحولات اخیر در کریمه است. تحولاتی که بر اساس برآورد اطلاعاتی روس‌ها، محصول هم افزایی اوکراینی‌ها با کشور‌های مداخله‌گر غربی در نبرد است و نمی‌تواند محصول عملکرد ارتش اوکراین (به‌تنهایی) باشد. سرگئی‌ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت مسکو نمی‌خواهد ایالات متحده به یک طرف درگیری در اوکراین تبدیل شود، اما واشنگتن هنوز هشدار‌ها را نشنیده است. به گزارش اسپوتنیک، وی گفت: «ایالات متحده و ناتو با صحبت در مورد حمله احتمالی اوکراین به خاک روسیه، اوضاع را تشدید می‌کنند. ما به واشنگتن نسبت به تشدید تنش علیه روسیه از خاک اوکراین هشدار می‌دهیم. وضعیت بسیار خطرناک شده است.»

روسیه دیگر تز آمریکا را نمی‌پذیرد

ریابکوف تاکید کرده است، مسکو تز کی‌یف را در مورد دفاع از خود نمی‌پذیرد. اوکراین آشکارا در مورد حمله به عمق خاک روسیه صحبت می‌کند. روزنامه پولیتیکو به نقل از یک مقام‌ارشد دولت آمریکا گزارش داد ایالات متحده استفاده کی‌یف از تسلیحات آمریکایی را برای حمله به کریمه تایید می‌کند، زیرا معتقد است این اقدام دفاع از خود است. معاون وزیر خارجه روسیه گفت: البته ما اهدافی را انتخاب نمی‌کنیم و همه چیز‌هایی که ارائه کرده‌ایم برای اهداف دفاع از خود است. هر هدفی که آن‌ها برای تعقیب در خاک اوکراین انتخاب می‌کنند، طبق تعریف دفاع از خود است.

ماجرای نیروگاه زاپروژیا چیست؟

روسیه درخواست‌ها را برای غیرنظامی کردن کامل منطقه اطراف نیروگاه اتمی زاپروژیا در جنوب اوکراین رد کرد. یک مقام روسی گفت این اقدام، نیروگاه هسته‌ای را آسیب‌پذیرتر می‌کند. درخواست‌ها برای غیرنظامی کردن بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا پس از آن بود که دو طرف درگیر در جنگ اوکراین، یکدیگر را به گلوله‌باران منطقه اطراف نیروگاه متهم کردند. با این حال، مقامات روس اسنادی را درخصوص دست داشتن اوکراینی‌ها در این گلوله باران ارائه کرده‌اند. در حال حاضر کارکنان اوکراینی نیروگاه زاپروژیا در حال اداره این نیروگاه هستند که از ماه مارس امسال به تصرف روسیه در آمده است. به گزارش بی بی سی، این نیروگاه یکی از اولین مکان‌هایی بود که توسط نیرو‌های روسی پس‌از حمله به اوکراین تصرف شد.

بازی خطرناک غرب در زاپروژیا

بازی غرب در نیروگاه زاپروژیا، مشمول جنگ روانی و از سوی دیگر، سوق دادن طرفین درگیر به یک حرکت غیر قابل پیش‌بینی است. با این حال مقامات روسی نسبت به این رویکرد غرب، دولت اوکراین و استمرار آن هشدار داده‌اند. کارشناسان در ماه مارس به بی‌بی‌سی گفتند رآکتور این نیروگاه در یک ساختمان بتونی فولادی قرار دارد که می‌تواند در برابر حوادث شدید خارجی، طبیعی و مصنوعی، مانند سقوط هواپیما یا انفجار، مقاومت کند. ورود آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و اوکراینی‌ها به نبرد در کریمه به وضوح از تاکتیک جدید غرب در جنگ اوکراین پرده برمی‌دارد. بر این اساس، بازیگران غربی تلاش می‌کنند تا شکست‌های ارتش اوکراین را در شرق این کشور با هدف قرار دادن کریمه و ایجاد جبهه‌ای تازه در این منطقه جبران کنند. به رسمیت شناختن الحاق کریمه به خاک روسیه، یکی از اصلی‌ترین مطالبات مسکو و پیش‌شرط‌های صلح در اوکراین محسوب می‌شود. در چنین شرایطی غرب تلاش کرده تا حساسیت روس‌ها را نسبت به کریمه برای خود به امتیاز تبدیل کند. اما این بازی زمانی جواب می‌دهد که معادلات نبرد مطابق پیش‌بینی‌های غرب جلو برود. اکنون روس‌ها انگیزه مضاعفی برای تغییر این پیش‌بینی‌ها (به‌ضرر اهداف غرب) پیداکرده‌اند. یکی از اقداماتی که ممکن است روسیه صورت دهد، هدف قرار دادن مواضع آمریکا در خاک اروپا یا دیگر نقاط جهان باشد. سبک این عملیات‌ها نیز احتمالا مانند عملیاتی که در کریمه از سوی غرب و اوکراین صورت می‌گیرد، غیراعلامی و غیر‌رسمی، اما با تلفات بالا خواهد بود. در چنین شرایطی غرب ناچار به تغییر تاکتیک بازی خود در کریمه و عقب‌نشینی از موقعیت فعلی خواهد بود.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها