امروزه عرصه گویندگی به یکی از جذاب‌ ترین و پرطرف‌دارترین حوزه‌ها بدل شده‌است و خیل عظیمی از جوانان خواستار فراگیری مهارت در این زمینه هستند.
امروزه عرصه گویندگی به یکی از جذاب‌ ترین و پرطرف‌دارترین حوزه‌ها بدل شده‌است و خیل عظیمی از جوانان خواستار فراگیری مهارت در این زمینه هستند.
کد خبر: ۱۳۷۵۵۳۳

در عصری زندگی می‌کنیم که قشر فعال جامعه ( نوجوانان، جوانان و بزرگسالان) بخش اعظمی از نیازهای خود را در فضای مجازی و از طریق دنیای دیجیتال برطرف می‌کنند.

امروزه، میلیون‌ها خبر و اطلاعات از طریق محتواهای مجازی به سرتاسر جهان مخابره می‌شود و روزبه‌روز شعار «جهان دهکده‌ای کوچک است» بیشتر به واقعیت نزدیک می‌شود.

 در این بین گویندگانی که صدای آنان بر روی محتواهای دیجیتالی شنیده می‌شود، یکی از اصلی‌ترین و مؤثرترین نقش‌ها را در این فضا به خود اختصاص داده‌اند

 امروزه عرصه گویندگی به یکی از جذاب‌ ترین و پرطرف‌دارترین حوزه‌ها بدل شده‌است و خیل عظیمی از جوانان خواستار فراگیری مهارت در این زمینه هستند.

همگان شاهد افزایش محتواسازی مجازی و سفارش گویندگی هستیم، هر کسب‌وکاری برای تبلیغ محصولاتش و اطلاع ‌رسانی به مشتریان به‌دنبال ثبت سفارش گویندگی تیزر است، معلمان، اساتید دانشگاه و آموزشگاه‌ها به‌علت شیوع بیماری کرونا و منتقل شدن آموزش به اپلیکیشن‌ها به‌ دنبال ساخت محتوای آموزشی هستند و همچنین به‌علت پررونق شدن صنعت سینما و انیمیشن به حجم سفارش دوبله و گویندگی هم افزوده شده‌است.

 گویندگی حوزه بسیار متنوعی است و زیرشاخه‌های گوناگونی دارد که هر یک از این زیرشاخه ها تخصص خاص خود را می‌طلبد و کسانی که قصد فعالیت در هر کدام را داشته باشند، باید آموزش ویژگی همان حوزه را ببینند و همچنین متقاضیانی که سفارش گویندگی می‌دهند باید تا حدودی این حوزه ها را بشناسند تا در پی این شناخت بیشتر، سفارش گویندگی خود را به افراد کاردان و متخصص بسپارند.

زیرا اگر تولیدکنندگان خدمات صوتی، حرفه‌ای نباشند، محتوای تولیدی اثری سوء و نامطلوب خواهد داشت. برای مثال گویندگی تیزر که یکی از پرطرف‌دارترین محتواها از سمت کسب‌وکارها است، اگر به‌درستی گویندگی نشود باعث پراکنده شدن مشتریان و حتی بدنامی آن مجموعه می‌شود.

 شاید در نگاه عموم این‌طور به‌نظر برسد که گویندگی امری بسیار ساده و ابتدایی است و هر فردی که صدایی زیبا دارد می‌تواند از پس انجامش بر بیاید اما در واقع، حقیقت ماجرا بسیار از این تصور فاصله دارد و برای گوینده شدن علاوه برداشتن صدا به سال‌ها تجربه، مسلط بودن به انواع تکنیک‌های گویندگی، آموختن در نزد پیش‌کسوتان و همچنین سواد حرفه‌ای نیازمند است. هنر گویندگی مانند تمامی هنرها و مهارت‌های دیگر علاوه برداشتن استعداد ذاتی به تمرین و تلاش بسیار زیاد نیاز دارد.

 درواقع گوینده واسطه بین متن و مخاطب است و باید بتواند ارتباط بین این دو را به کامل‌ترین شیوه برقرار کند . به این معنی که با لحنی گویندگی کند که حوصله مخاطب سر نرود و با تمرکز به مفهوم، تا پایان متن همراه بماند. این مهم نیازمند مهارت و تسلط بالای گوینده است و باید متن و مخاطب خود را به‌خوبی بشناسد و بداند پل‌های ارتباطی چگونه باید ساخته شود

 برای مثال بداند متن مختص کودکان را با چه لحنی بخواند و یا موقع خواندن متون ادبی به تمامی اصطلاحات واقف بوده و سریع‌ترین شیوه خوانش را به اجرا درآورد .سواد بالا یکی از المان‌های ضروری برای مهارت گویندگی است زیرا مردم ناخودآگاه شیوه صحبت و خوانش گویندگان را الگوی ارتباطی خود قرار داده و به‌مرور کلام و صحبت مردم شبیه  آنان می‌شود.

 همان‌طور که در بالا گفته شد گویندگی زیرشاخه‌های فراوانی دارد که در زیر چند نمونه از آن‌ها را نام می‌بریم:

 1-دوبله

2- کتاب صوتی، پادکست، نمایشنامه

3-نریشن و تیزر تبلیغاتی

4-تلفن گویا

5- گویندگی بینالمللی و گویندگی به زبان محلی

 

 1-دوبله

دوبله به‌عنوان یکی از تخصصی‌ترین خدمات صوتی استودیو ساینا که تمامی امکانات لازم جهت ضبط با کیفیت آن مهیا شده است.

 دوبله خود به زیرشاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود، از جمله دوبله‌ی انیمیشن و فیلم که در بین گویندگان استودیو ساینا دوبلورهای رئال گو برای فیلم و دوبلورهایی با تیپ صداهای رنگارنگ حضور دارند که به‌علت سواد حرفه‌ای بالا و تجربه حرفه‌ای در این زمینه بسیار متبحر هستند و همچنین در زمینه صدا بازیگری مهارت خیره کننده ایی دارند.

 

2- کتاب صوتی، پادکست، نمایشنامه

 باید بخش‌های مختلف کتاب صوتی و نمایشنامه را به شیوه‌ای گویندگی کرد که فضای متن کاملاً در ذهن شنونده تجسم یابد و برای رسیدن به این میزان از کیفیت عوامل مختلفی نیاز است، از آن جمله می توان صدا بازیگران حرفه‌ای و همچنین مدیر دوبلاژ متبحر و باتجربهرا نام برد.

در استودیو ساینا مدیر دوبلاژ با اشراف کاملی که بر موضوع متن دارد، تمامی روند ضبط صدا و لحن ها را مدیریت و هدایت می‌کند.بهترین صدابازیگران را متناسب با نقش انتخاب می کند و کیفیت نهایی پادکست ،نمایشنامه و یا کتاب صوتی را چک می کند، اگر نیازمند اصلاحی بود آن را انجام می دهد و تیم صدابردار کار تلفیق صدای پس زمینه و... را انجام می دهد.

 کتاب صوتی و الکترونیکی در سرتاسر جهان به‌علت داشتن قابلیت‌ها و مزیت‌های بیشتر نسبت‌به نسخه چاپی، پر اقبال تر و بسیار پرفروش شده‌اند. نسخه‌های چاپی به‌علت نیازمند بودن به کاغذ و مقوا به محیط‌زیست جنگل‌ها آسیب وارد می‌کنند و هرروز میلیون‌ها تن کاغذ در جهان هدر می‌رود و میلیون‌ها درخت برای ساخت کتاب جدید قطع می‌شود.

 اما نسخه‌ی صوتی و الکترونیکی، آسیبی به کره زمین وارد نمی‌کند و از طرفی همه جا می‌توان آن را همراه داشت و به آن گوش داد. پشت ترافیک، در اتاق انتظار مطب‌ها، هنگام قدم زدن و حتی قبل‌از خواب تنها با داشتن یک هندزفری می‌توان کتاب‌های بی‌شماری را شنید و از مزایای آن بهره مند شد.

 استودیو ساینا، در خلق آثار ماندگار و باکیفیت به شما کمک خواهد کرد.

 

سفارش گویندگی

3-نریشن و تیزر تبلیغاتی

استودیو ساینا مجموعه بزرگی از نریتورهای کشور را که در گویندگی تکنیکی و تسلط بر مهارت‌های بیان حرف اول را در کشور می‌زنند، گردهم آورده‌است.

 سفارش نریشن با اهداف مختلفی از سمت متقاضیان ثبت می‌شود و متناسب با آن باید گوینده‌ای ویژه انتخاب شود. برای مثال برای تیزر تبلیغاتی وسایل ورزشی بهتر است نریتور با صدایی پرانرژی و اسپرت انتخاب شود و یا برای نریشن مراسم مذهبی، صدایی با جنس عارفانه و مهربان نیاز است.

تشخیص گوینده مناسب نریشن، بر‌عهده مدیر دوبلاژ است و استودیو ساینا علاوه برداشتن مدیر دوبلاژ کار بلد، مجموعه‌ای از طیف صداهای مختلفی از گویندگان را دارد که برای هر نریشن خاص صدایی متناسب با آن در نظر می گیرد.

نریشن اگر حرفه‌ای انجام نشود ممکن است نتیجه کاملاً عکس و حتی سوء بر مخاطب داشته باشد، تا جایی‌که آن مجموعه به واسطه تیزر غیرحرفه‌ای به تمسخر گرفته شود و به طبع مشتریانش پراکنده می‌شوند و به ورشکستگی نزدیک می‌شود. بنابراین نریشن باید بسیار حرفه‌ای تولید شود و از طرفی خلاقانه باشد تا در ذهن مخاطب باقی بماند. یک نریشن خوب می‌تواند نام آن کسب‌وکار را تبدیل به برندی کند که تا سالیان سال در ذهن مخاطب ماندگار شود.

 استودیو ساینا در این راه همراه شما خواهد بود ...

4-تلفن گویا

 تلفن گویا علاوه‌برآن که وجهه حرفه‌ای مجموعه‌ها را بالاتر می‌برد باعث نظم بخشیدن و سهولت ارتباط مشتریان با مجموعه نیز می‌شود به همین علت هر کسب‌وکار یا سازمان یا مجموعه بزرگی به تلفن گویا احتیاج دارد.

مشتریان هر بار که به آن سازمان یا مجموعه زنگ می‌زنند، به صدای تلفن گویا گوش می‌دهند و راهنمایی‌های آن را اجرا می‌کنند. درواقع گوینده تلفن گویا، اولین نفری است که از سمت مجموعه، مشتری با آن در ارتباط بر قرار می‌گیرد و بسیار مهم است که این صدا و گویندگی متناسب با وجهه حرفه‌ای آن سازمان باشد.

برای مثال برای تلفن گویای شرکت‌های لوازم آرایشی بهتر است صدایی زنانه و مهربان باشد و برای تلفن گویای ادارات دولتی، صدای گوینده رسمی‌تر به گوش برسد.

 از طرفی فن بیان گوینده تلفن گویا بسیار مهم است زیرا اگر کمی فن بیانش ضعیف باشد، کلامش برای شنونده نامفهوم می‌شود و مخاطب نمی‌تواند راهنمایی را دریافت کند،کلافه و گیج و ناراضی می‌شود و این اتفاق در منافات با اهداف کسب‌وکار و مجموعه هاست.

 از قایلیت های گویندگان استودیو ساینا این است که برخی از آنان علاوه‌بر اینکه بر تکنیک‌های فن بیان تسلط دارند، خود مدرس فن بیان هستند و کلامشان وضوح بسیار بالایی دارد و از طرفی به‌علت گستردگی طیف صدای گویندگان در استودیو ساینا برای هر مجموعه یا کسب و کاری ،صدایی ویژه وجود دارد و می‌توانند گویندگی تلفن گویای آنان را به حرفه‌ای‌ترین و دل‌نشین‌ترین شیوه‌ی ممکن انجام دهد.

 

 5-گویندگی بینالمللی و گویندگی به زبان محلی

 زبان مادری در ذهن و روان انسان‌ها نهادینه می‌شود و حتی اگر در بزرگسالی به زبان و لهجه دیگری صحبت کنند بازهم با شنیدن زبان مادری حس الفت خاصی در وجودشان شکل می‌گیرد.

 یکی از شیوه‌هایی که می‌توان بین محتوا و مخاطب پل ارتباطی قوی ایجاد کرد، تولید محتوای صوتی به زبان محلی مخاطبان است. برای مثال اگر کسب و کاری، نریشن و تیزر تبلیغاتیش را  به زبان محلی مختلف منتشر کند، قطعا مردم بیشتری به آن اعتماد می‌کنند و جای بیشتری در دل و ذهن مشتریان باز می‌کند.

  کشورمان ایران، سرشار از لهجه‌ها و زبان‌های شیرین چون کردی، ترکی، بلوچی، شمالی، خراسانی، شیرازی و ... است و قطعا از محتواهای صوتی با لهجه و زبان خودشان بیشتر استقبال می‌کنند. برای مثال مردم عزیز تبریز دوست دارند کتاب صوتی و پادکست هایی به زبان شیرین ترکی بشنوند و یا مردم اصفهان از دیدن کلیپ‌های با لهجه اصفهانی لذت خواهند برد.

در مجموعه ساینا گویندگانی حضور دارند که لهجه‌های متفاوت و زبان‌های مختلفی چون ترکی، انگلیسی، کردی، عربی و...دارند و می‌توانند به زیبایی گویندگی کنند، به‌گونه‌ای که مخاطب حدس نمی‌زند یک فارسی‌زبان آن را اجرا کرده‌است. یکی از علت‌های این تسلط به این خاطر که این لهجه و زبان ها درواقع زبان مادری خود گویندگان است.

نریشن

 شما می‌توانید در سایت استودیو ساینا نمونه صدای گویندگان با لهجه و زبان مختلف را بشنوید.

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع خدمات صوتی و همچنین خدماتی که مجموعه استودیو ساینا ارائه میدهد آشنا کنیم

استودیو ساینا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها