نگاهی به زیر و زبر خرید کفش مناسب

چطور کفش بخریم؟

دیگر همه این ماجرای معروف را که پا مثل قلب دوم است‌، شنیده‌‎اید و خدا نکند یک‌بار گرفتار کفش نامناسب شوید تا این جمله را عمیقا درک و آن را تجربه کنید. اینجاست که متوجه می‌شوید پا واقعا مثل قلب است که ناراحتی‌اش می‌تواند کلی از فعالیت‌های‌ شما را مختل و اعصاب‌تان را نابود کند. به همین دلیل باید همیشه حواس‌تان به انتخاب کفش‌ باشد. این‌که چطور می‌شود یک انتخاب درست داشت هم موضوع اصلی گزارش امروز ماست.
کد خبر: ۱۳۷۴۰۷۵
نویسنده فاطمه شهدوست، روزنامه‌نگار

اول از همه فراموش نکنید مثل دیگر اعضای زوج بدن، دو تا پا هم هیچ وقت قرینه و مثل هم نیستند، جریانی که می‌توانید آن را در دست‌ها، چشم‌ها و حتی دو سمت چهره‌تان هم آن را ببینید.
به همین علت است که هر وقت کفشی را پا می‌کنید در لحظه اول بین راحتی و ناراحتی آن مردد می‌شوید اما نگران نباشید این تقارن نداشتن عموما در حدی نیست که چندان به چشم بیاید و اذیت‌تان کند فقط باید دقت کنید کفشی که می‌خرید، از فضای کافی برخوردار باشد تا همه انگشت‌ها در آن راحت و فضایی برای تنفس هم داشته باشد.
این یعنی نباید سراغ کفشی بروید که انگشت‌ها را تحت فشار قرار دهد، در این شرایط آن عدم تقارن هم بیشتر به چشم می‌آید و حسش می‌کنید. این جزو اولین موضوعاتی است که باید زمان تهیه کفش مناسب پا آن را مد نظر قرار داد. مهم این است که هنگام پوشیدن کفش با آن احساس راحتی کنید و کفش به اندازه کافی بزرگ باشد تا همه انگشتان پا در آن به راحتی جابه‌جا‌شود.
چند ویژگی مهم
زمانی که کفشی را پا می‌کنید باید حواستان به سه بخش آن یعنی پنجه، میانه و پاشنه پا باشد. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها که اگر ذره‌ای کفش، سر ناسازگاری داشته باشد آن را حس می‌کنید، پنجه پاست. این بخش یعنی پنجه پا باید دارای فضای کافی باشد تا انگشتان روی هم سوار نشود.
قسمت پنجه باید نه خیلی گشاد و نه خیلی تنگ باشد. از سوی دیگر این قسمت جزو مواردی است که اصلا نباید به اصطلاح پا را بزند چون در این صورت یک روز خوش را هم با آن کفش سپری نخواهید کرد. یکی دیگر از بخش‌ها قسمت میانی کفش است که معمولا نقش مهمی در نگه داشتن پا دارد.
در مورد این قسمت اغلب شما دوست دارید به خوبی اطراف پا گرفته شود، به طوری که نیازی به بستن و محکم کردن بند کفش نداشته باشید. این اتفاقی است که توجه به آن کمک‌تان می‌کند تا انتخاب درست‌تری کنید. حس نداشتن فشار و از سوی دیگر آزاد نبودن زیاد از حد می‌تواند نشان‌دهنده انتخاب درست‌تان باشد.
پاشنه پر داستان
و اما بخش پاشنه کفش، این قسمت هم لازم است تا از انعطاف و به قول معروف نرمی کافی برخوردار باشد تا با پا کردن آن حس راحتی داشته باشید. البته این نکته‌ای است که در سراسر هر کفشی اهمیت دارد، چراکه کفش‌های سفت و خشک باعث می‌شود پا درد بگیرید. القصه این‌که لحظه‌ای که هر کفشی را می‌پوشید باید در آن احساس راحتی ‌کنید.
پهنا و فرم پا برای افراد مختلف متفاوت است، از این رو قالب کفش باید به‌گونه‌ای باشد که نه خیلی تنگ و نه خیلی گشاد باشد و به طور کامل اطراف پا را بگیرد.
در مورد پاشنه و لژ کفش هم شرکت‌های کفش‌سازی پاشنه کفش را عریض و جادار طراحی می‌کنند تا مناسب هر نوع کفشی باشد. با این حال مهم است اندازه پاشنه استاندارد و نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه باشد، چون این ماجرا هم تأثیر مستقیمی روی راحتی پا دارد.
چه کفشی برای کجا؟
در کنار این جزئیات شما باید در نظر بگیرید هر کفشی را برای چه فضایی می‌خواهید. مثلا برای استفاده روزمره، کفشی را انتخاب کنید که مچ پای شما را نپوشاند تا برای استفاده روزانه مناسب‌تر باشد. البته شکی نیست این نوع کفش‌های ساق‌دار با هدف و نیت خاصی و برای ورزش‌های متفاوتی ساخته و تولید می‌شوند ولی برای استفاده از کفش‌هایی که هر روز از آنها استفاده می‌کنید، بهتر است سراغ کفش‌های بدون ساق بروید که راحت‌تر هستند. این نکته را هم به یاد داشته باشید که پوشیدن کفش‌های ساق‌دار مثل کفش بسکتبال به‌طور مداوم باعث ضعیف شدن مچ پا می‌شود. اگر هم کارمند هستید و از صبح تا بعد از ظهر قرار است کفش پایتان باشد، کفش‌های چرمی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این کفش‌ها امکان تنفس را برای پا فراهم می‌کند.
بسیاری از کفش‌ها از موادی ساخته شده‎اند که به‌راحتی اجازه ورود و خروج هوا را به داخل کفش نمی‌دهند و این باعث عرق کردن پا و ایجاد مشکلات دیگر می‌شود. پس به دقت جنس کفش را بررسی کنید. البته گاهی برخی از کفش‌ها با این که جنس کفش این امکان را ندارد ولی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که این شرایط را به‌راحتی ایجاد می‌کنند.

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها