کد خبر: ۱۳۷۳۶۷۸

 

برنامه ریزی تولید به فرآیند تصمیم گیری در جهت منابع مصرفی در شرکت های تولیدی گفته می‌شود. همچنین این فرآیند برای برنامه ریزی آینده تولیدی ضروری و مورد نیاز است. برنامه ریزی درست برای تخصیص منابع مصرفی در جهت تولید کالا و تعداد مورد نیاز آن با کمترین هزینه، همچنین تعداد عوامل مورد نیاز برای تولید محصول با تعداد مشخص شده و تعیین کمیت را شامل می‌شود.

شرکت های تولیدی برای حفظ جایگاه خود در میان دیگر رقبا و بهبود کیفیت باید مدیریت و برنامه ریزی تولید به موقع و دقیقی داشته باشند. مدیریت تولید در سازمان های بزرگ بسیار پیچیده بوده و به هیچ عنوان با استفاده از روش های سنتی قابل انجام نیستند. برای همین نرم افزارهای مدیریت تولید با قابلیت های متنوعی ایجاد شدند.

در دسته بندی بازار جام جم آنلاین به معرفی نرم افزارهای برنامه ریزی تولید پرداخته‌ایم. در این مقاله قصد داریم بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید در ایران را بعد از تحقیقات بسیار و تماس‌های متعدد با مشتریان هر نرم افزار به شما معرفی کنیم. همچنین با بیان ویژگی ها و مزایای آن شما را از سردرگمی‌های خرید نرم افزار برنامه ریزی تولید نجات دهیم.

هدف از برنامه ریزی تولید چیست؟

سیستم ERP مبتنی بر وب با استفاده از ماژول‌های نرم افزاری که دارد، تمام استراتژی‌های یک سازمان را در تمام بخش‌های آن مدیریت می‌کند. همچنین در جهت افزایش یکپارچگی بین تمام حوزه‌های عملیاتی و محاسبه بهای تمام شده تولید محصول و یا خدمات در سازمان‌های تولیدی نیز استفاده می‌شود.

با توجه به اهمیت فراوانی که مدیریت تولید و محاسبه هزینه های مرتبط به تولید در محاسبه بهای تمام شده در شرکت های تولیدی و سازمان ها دارد، باید هر شرکت تولیدی یک راهکار جامع مدیریت منابع سازمانی را در شرکت استقرار دهد و آن را مدیریت نماید. بسیاری از سازمانها برای اتوماسیون سازی سازمان خود به دنبال بهترین نرم افزار اتوماسیون اداری هستند، در سازمانهای تولیدی نیز نرم افزار برنامه ریزی تولید یکی از الزامات مدیریت تولید محصول و افزایش کارایی خط تولید آن است.

با توجه به منابع محدودی که در واحد تولیدی قرار دارد و همچنین حجم بالای عملیات در آن چالش زیادی را برای برنامه ریزی در زمان کوتاه ایجاد نموده است. مواردی که تحت کنترل مستقیم برنامه ریزی در واحد تولیدی قرار دارند شامل موارد زیر می‌باشند:

  • تاثیر زیاد بهای مواد اولیه در تعیین بهای تمام شده محصول
  • تضمین تقاضا و بهره تولید

منابع سازمان تولیدی عبارتند از:

  • مواد اولیه
  • ماشین آلات تولیدی
  • قالب های تولیدی
  • وجه نقد
  • نیروی انسانی
  • نگهداری و تعمیرات

برنامه ریزی تولید و کنترل تولید مجموعه ای از فرآیندهای از پیش تعریف شده هستند که با مدیریت و کنترل منابع انسانی و مواد اولیه و همچنین ماشین آلات باعث افزایش بازدهی سازمان می‌شود. برنامه ریزی تولید به تولید کنندگان کمک می‌کند تا بتوانند تولید را به بهترین شکل بهینه کرده و هوشمندانه عمل کنند.

برنامه ریزی برای تولید اهداف متفاوتی دارد از جمله مهم‌ترین آن ها برنامه ریزی و مدیریت مواد و ظرفیت با توجه به نیاز مشتریان می‌باشد. در واقع می‌توان گفت فرآیند برنامه ریزی تولید به شرکت های تجاری و سازمان ها کمک می‌کند تا نیاز مشتریان را در کوتاه ترین زمان ممکن برآورده سازد.

بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید در ایران

اهداف برنامه ریزی تولید

از جمله اهداف برنامه ریزی تولید عبارتند از:

  • افزایش سرعت عمل در تولید و افزایش رضایت مشتریان
  • تصمیم گیری بهتر و سازنده‌تر مدیران
  • به کارگیری هوشمندانه منابع
  • تنظیم زمان و هزینه های تولید
  • استفاده بهینه منابع تولید در سازمان
  • کاهش هزینه برای تولید و نگهداری محصولات
  • کاهش هزینه های تولیدی
  • ایجاد بانک اطلاعاتی جامع و کامل

یک نرم افزار برنامه ریزی تولید، گردش مواد را هنگام تولید مدیریت می‌کند و همچنین بر روی ساخت، کنترل و تضمین کیفیت محصول نظارت دارد. در این نرم افزار بررسی عملکرد پرسنل و گزارشات برنامه ریزی با سرعت بالایی انجام می‌شود.

کاربرد نرم افزار برنامه ریزی تولید در ایران

همانطور که می‌دانید از فرآیند تولید برای بهینه سازی عملیات تولید از دریافت کالا از انبار مواد اولیه تا تولید محصول نهایی استفاده می‌شود. در این فرایند تمام عوامل نظیر منابع انسانی، مواد اولیه و تجهیزات و... کنترل می‌شوند تا در آینده اتفاق از پیش تعیین نشده‌ای برای دستگاه‌ها و نیروی انسانی رخ ندهد. مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها با استفاده از نرم افزار برنامه ریزی تولید این توانایی را خواهند داشت تا بتوانند فرایندهای در دست اقدام تجارت خود را هوشمندانه و یکپارچه مدیریت کنند.

با توجه به گسترده بودن حجم اطلاعات سازمان‌ها و شرکت‌ها و همچنین دشواری مدیریت و نظارت بر این حجم داده‌ها، مدیران موفق روی به استفاده از نرم افزار برنامه ریزی تولید برای مدیریت بهتر این حجم داده کرده‌اند. نکته قابل توجه اینجا هست که کسب سود و آورده بیشتر به تایید مدیران مالی کسب و کارهای مختلف نیز رسیده است و همین موضوع اهمیت استفاده از نرم افزار برنامه ریزی تولید را دو چندان کرده است.

اهمیت نرم افزار برنامه ریزی تولید آن جایی مشخص می‌شود که در مقایسه با سیستم های سنتی پیشین که در آن‌ها حجم عظیم داده‌هایی که در اختیار مدیران قرار می‌گرفت به زمان زیادی جهت بررسی و کنترل نیاز داشت و هم اکنون می‌توان به کمک نرم افزار برنامه ریزی تولید این زمان را به کوتاه ترین حالت ممکن و در سریع ترین زمان ممکن تغییر داد. البته از نقش ویژه ای که نرم افزار برنامه تولید در مقایسه، تحلیل و ارزیابی این داده‌ها ایفا می‌کند نیز نباید غافل ماند.

نکته‌ای که احتمالا از قلم افتاده این است که تنها دارا بودن نرم افزار برنامه ریزی تولید نمی‌تواند راه‌گشای این موارد باشد؛ بلکه استفاده صحیح و کاربردی از این نرم افزار به دست کارشناس کاربلد می‌تواند سازمان را در رسیدن به اهداف خود راهنمایی کند. هرچند یکپارچه سازی این موارد نیازمند دارا بودن نرم افزار برنامه تولید یکپارچه و قوی می‌باشد تا با پشتیبانی قوی بتواند در مراحل سخت کمک حال شرکت و یا سازمان باشد.

مزایای استفاده از نرم افزار برنامه ریزی تولید

سیستم مدیریت تولید به دلیل یکپارچگی که با دیگر سیستم ها همچون انبار، نگهداری و تعمیرات، کنترل مواد و بهای تمام شده از یکسو و همچنین بهره مندی از فرآیندهای کلیدی در تولید تا آخرین لایه BOM، باعث می شود خطاهای انسانی به حداقل و در نتیجه بهره وری سازمان با نرم افزار برنامه ریزی تولید افزایش پیدا کند.

نرم افزارهای برنامه ریزی تولید با جمع آوری اطلاعات از قسمت های مختلف تولید به صورت منظم و سیستماتیک، به صورت روزانه و خودکار برنامه ریزی و کنترل تولید را به صورت گزارشات دقیق به مدیر ارائه و حجم عمده ی محاسبات را از دوش مدیریت می کاهد.

با به کارگیری نرم افزار برنامه ریزی تولید می توانید با تخصیص بهینه ظرفیت ماشین آلات تولید و منابع انسانی، افزایش بهره وری تولید را با حداکثر دقت برنامه ریزی کنید. به این ترتیب تحمیل هزینه های اضافی و مشکلات واحد تولید با نرم افزار مدیریت تولید آرین سیستم به حداقل میرسد. 

چگونگی برنامه ریزی دقیق به منظور افزایش بهره وری

با استفاده از نرم افزار برنامه ریزی تولید آرین سیستم که با نیازهای جامعه امروز کشور بومی سازی شده است، می‌توانید میزان عملکرد سازمان و شرکت خود را رهگیری و برای آن برنامه ریزی کنید. با این کار می‌توان هزینه‌های اضافی و مشکلات واحد تولید را به کمک نرم افزار برنامه ریزی تولید آرین سیستم به حداقل رساند.

ویژگی های بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید در ایران

منابع محدود و حجم بالای عملیات در واحد تولید، سازمان‌های صنعتی را با چالش برنامه ریزی با توجه به محدودیت زمانی مواجه کرده است. بهای مواد اولیه و تاثیر آن در تعیین بهای تمام شده محصول، تضمین تقاضا و بهره تولید از جمله مواردی است که باید تحت کنترل سیستم برنامه ریزی تولید باشد. نرم افزار برنامه ریزی تولید آرین سیستم جریان گردش مواد در فرآیند تولید را مدیریت کرده و بر روش‌های ساخت، کنترل و تضمین کیفیت محصول نظارت دارد. ارائه گزارشات برنامه ریزی و بررسی عملکرد پرسنل نیز در نرم افزار برنامه ریزی تولید آرین سیستم با حداکثر سرعت انجام می شود. از جمله بهترین ویژگی‌های این نرم افزار :

  • قیمت مناسب
  • پشتیبانی فوق العاده
  • سفارشی سازی در صورت نیاز مشتری

بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید در ایران

به همین منظور گروه داده پردازی آرین سیستم با هدف تولید نرم افزارهای یکپارچه با نگاه به نیازهای فعالان صنعت، دست به طراحی، تولید و عرضه نرم افزار برنامه ریزی تولید (MRP) نموده است. از جمله امکانات نرم افزار برنامه ریزی تولید به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • برنامه ریزی تولید به کمک جدیدترین روش‌های روز جهان سازگار با نحوه کار در ایران
  • محاسبات پیچیده و خودکار برنامه ریزی تولید و تنظیم برنامه‌ زمانی تولید هر قطعه بر روی هر دستگاه
  • اولویت بندی سفارش‌هایی که تولید می‌شوند و تعیین زمان تحویل هر یک از آن‌ها پس از تنظیم برنامه تولید
  • برنامه ریزی ظرفیت‌های تولیدی ماشین آلات و کنترل ظرفیت‌های موجود و خالی
  • برنامه ریزی ماشین‌آلات با ملاحظه‌ قالب‌ها، مواد و برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات
  • برنامه تأمین مواد با توجه به زمان تأمین (Lead Time) و بر مبنای برنامه‌ کاری تولید



با توجه به صحبت هایی که تا به حال انجام شده و بررسی داده هایی که از چندین شرکت و سازمان گرفته شده است، ما به این نتیجه رسیده‌ایم که شرکت ها باید به استفاده از نرم افزار برنامه ریزی تولید یکپارچه روی بیاورند؛ چراکه نیاز سازمان در جهت پیشرفت باید به صورتی باشد که نرم افزار خریداری شده با تمام قسمت های حیاتی سازمان متحد باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها