رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه؛

فراهم شدن امکان ترخیص وسایل نقلیه به صورت اینترنتی در کرمانشاه

با وجود مصوبه تعیین افزایش سقف اجاره‌بهای مسکن در سال جاری، به دلیل نبود سامانه اطلاعاتی قوی و ضمانت اجرایی، این قانون بی پشتوانه روی زمین مانده و موجران و املاکی‌ها به آن توجهی ندارند.
کد خبر: ۱۳۷۲۱۳۸

جام جم آنلاین کرمانشاه؛ نازنین زهرا رضایی،نرخ گذاری های نجومی رهن و اجاره مسکن که با وجود ابلاغ دستورالعمل های مرتبط با ساماندهی اجاره بهای مسکن نفس مستاجران را به تنگ آورده است.

مالکان حال مستاجران را رعایت کنند.

«علی احمدی» از مستاجرانی است که در محله فرهنگیان فاز یک زندگی می کند، می‌گوید: صاحب خانه ما هشت واحد استیجاری دارد و حاضر نیست مبالغ جدید رهن و اجازه خود را قدری کاهش دهد.

وی می افزاید: درحال حاضر، مالک این ملک استیجاری میزان رهن و اجاره را بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داده است و همین امر سبب آشفتگی مستاجران شده است.

احمدی اضافه می کند: در این شرایط اقتصادی که برخی از پدرها شرمنده زن و فرزندانشان می شوند، انتظار می رود صاحب خانه ها به فکر مستاجران باشند تا به جای پرداخت کرایه های نجومی، قدری امکان رسیدگی مالی به خانواده فراهم شود.

شرایط اقتصادی مردم سخت است و اوضاع نابسامان املاک نیز وضعیت را بحرانی تر کرده است. هیچ نظارتی نیست و افزایش قیمت‌ها سرسام‌آور است. حقوق مردم پایین است و تنها کفایت پرداخت اجاره‌بها ست.

«سعید حسینی» پیرمردی ۷۰ ساله که مالک چند واحد مسکونی است، نیز می گوید: من هیچ درآمدی جز اجازه بهای این منازل ندارم و با وجود دریافت رهن و اجاره از پس تامین مالی خانواده ام برنمی آیم‌.

وی میافزاید: علاوه بر خرج و مخارج خانواده، پیگیری و درمان بیماری ها بسیار هزینه بر است البته که امثال بنده هم نمی خواهند به مستاجران ظلم کنند بلکه به ناچار و به دلیل شرایط اقتصادی موجود، چنین نرخ هایی را روی قیمت خانه خود قرار می دهند.

«امید رضایی» متصدی یکی از بنگاه‌های معاملات ملکی در شهرک معلم است ، می‌گوید: قیمت اجاره یک خانه قدیمی ۵۰ متری ۷۰میلیون رهن‌و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کرایه است.
رضایی با بیان اینکه اینجا قیمت به نسبت خیلی محلات کمی پایین‌تر است، اضافه می کند: قیمت یک واحد آپارتمان۷۰ متری بدون آسانسور در طبقه سوم در مجتمع‌های مسکونی در این شهرک ۵۰ پیش و ۲و نیم کرایه است.
وی شرایط اقتصادی را تعیین کننده قیمت‌های نجومی بازار اجاره نشینی عنوان می‌کند.

یکی دیگر از بنگاه‌های معاملات ملکی در رفعتیه، قیمت اجاره بها یک واحد آپارتمان ۵۰ متری با امکانات پارکینگ و آسانسور را ۵۰ تومان پیش و ۲ میلیون اجاره عنوان می‌کند و می افزاید: قیمت‌ها متفاوت است و از این میزان کمتر در این محله نیست.
«صابر امینی » که در بنگاهی در محله سجادیه مشغول کار است، می‌گوید: قیمت در اینجا نیز با دیگر محلات شهر زیاد فرق نمی کند.یک واحد ۶۰، ۷۰ متری در مسکن مهرهای این محله بدون پارکینگ ۴۵میلیون پول پیش و یک و نیم میلیون پول اجاره است.

 

ضرورت ساخت برنامه های فرهنگی توسط صدا و سیما

 

«بهروز ناصری»رئیس دفتر مشاوره املاک در شهرک معلم کرمانشاه، اظهار می کند: شهر کرمانشاه از نظر منازل استیجاری منطقه بندی شده به طور مثال محلات حاشیه شهر و… که بر اساس این منطقه بندی مبلغ رهن و اجاره سالیانه به صورت درصدی افزایش می یابد.

وی می افزاید: بر اساس برنامه ریزی انجام شده ظرف یکی دو سال گذشته، مناطق غرب کرمانشاه سالیانه ۲۰ درصد به بر مبلغ رهن و اجاره آنها افزوده شده است ما این برنامه را به مسئولان بالادستی اطلاع دادیم، در پایتخت هم این برنامه ریزی تایید شد و آن را به اسم خودشان تمام کردند و دوباره برای ما ابلاغ کردند‌.

ناصری می گوید: مستاجران با مشکلات بسیار فراوانی مواجه هستند و از این رو توان پرداخت چند برابر رهن و اجاره مسکن فعلی را ندارند.

وی عنوان می‌کند: با روسای دفاتر املاک صحبت شده که با انجام رایزنی با مالکین بخواهند که شرایط مستاجران را لحاظ کنند زیرا اگر مجبور به پذیرش مبلغ رهن و اجاره فعلی شوند در ادامه برای بازپرداخت با مشکل مواجه می شوند به گونه ای که پس از چند ماه دیگر توان پرداخت این مبالغ را ندارند و مجبور به تخلیه می شوند.

رئیس دفتر مشاوره املاک در شهرک معلم کرمانشاه با تأکید بر ضرورت ساخت برنامه های فرهنگی توسط صدا و سیما در این زمینه، تصریح می کند: کنترل و ساماندهی اجاره بهای منزل به‌دست مشاورین املاک نیست زیرا بیشتر مالکین حال مستاجران را مراعات نمی کنند.

ناصری خاطرنشان می‌کند: هرچند که به صورت مکتوب در محل دفتر مشاوره املاک درج کرده ایم از نوشتن مبالغ رهن و اجاره خارج از توان مستاجر معذوریم اما موجران در این راستا همکاری نمی کنند.

مالکین به افزایش ۲۰ درصدی مبلغ رهن و کرایه مسکن پایبند نیستند

«پویان طهماسبی» رئیس دفتر مشاوره املاک در خیابان برق، می گوید: براساس قانون حداکثر باید ۲۰ درصد بر مبالغ رهن و اجاره مسکن افزوده شود.

دفاتر مشاوران املاک تا جایی که توان دارند درصدد اجرای این دستورالعمل هستند با این حال برخی از مالکین به این امر پایبند نیستند.

وی می افزاید: در مواردی تلاش مشاورین املاک برای متقاعد کردن موجران برای رعایت قانونی نرخ رهن و اجاره مسکن فایده ای ندارد و در نهایت تصمیم می گیرند ملک خود را از لیست واحدهای بنگاه مذکور خارج کنند.

طهماسبی تصریح می‌کند: برخی اعداد نجومی را به عنوان نرخ رهن و اجاره مسکن نمی نویسیم.

برخی از مستاجران جدای از ضرورت تمکین موجران به ابلاغیه دولت، به این نتیجه رسیده اند که رضایت مالکین در نرخ گذاری مبلغ رهن و اجاره حائز اهمیت است تا برای ادای تکالیف شرعی منزل آنها در حکم غصبی نباشد‌.

طهماسبی اضافه می کند: اگرچه برخی موجر و مستاجران به صورت توافقی مبلغی بالاتر از ۲۰ درصد افزایش رهن و اجاره مسکن را امضا می کنند اما نرخ توافقی که به صورت قانونی توسط دولت اعلام شده با احتساب تورم و شاخص بانک‌‌ مرکزی ۲۰ درصد است و مردم باید آن را لحاظ کنند.

وی می‌گوید: با اینکه متضرر می شویم اما از تنظیم قراردادهایی با لحاظ بیش از ۲۰ درصد افزایش در مبلغ رهن و اجاره اجتناب می کنیم با این حال در مواردی شاهد افزایش تا ۶۰ درصدی مبلغ رهن و اجاره مسکن هستیم.

پرداخت و پذیرش نرخ های پیشنهادی مالکین سخت است

«پرویز فتاحی» رئیس دفتر مشاوره املاک در خیابان فرهنگیان فاز دو کرمانشاه نیز می گوید: اگرچه دولت حداکثر میزان افزایش قیمت رهن و اجاره مسکن را ۲۰ درصد اعلام کرده اما مالکین به آن تمکین نمی کنند.

وی می افزاید: برخی از مالکین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش مبلغ رهن و اجاره مسکن را در نظر دارند.

برهمین مبنا مستاجران با مشکلات جدی مواجه اند.

هرچند که حکم تخلیه نیز مگر در مواردی خاص از جمله ازدواج فرزند مالک و نیاز وی به تامین مسکن، صادر نمی شود.

فتاحی می گوید: مالکین باید هوای مستاجران را داشته باشند، زیرا آنها با مشکلات فراوانی مواجه اند.

وی عنوان می کند: پرداخت و پذیرش نرخ های پیشنهادی مالکین سخت است پس مالکین در این شرایط سخت باید به فکر مستاجران باشند تا مستاجران هم دچار تنش و گرفتاری نشوند.

افزایش ۱۰۰ درصدی کرایه مسکن در برخی از محلات کرمانشاه

رییس اتحادیه املاک کرمانشاه در این باره می‌گوید: پس از اینکه دولت، سقف افزایش اجاره بهای منزل در شهرستانها را حداکثر ۲۰ درصد اعلام کرد، این موضوع را ضمن ارسال از طریق پیامک، به صورت خودجوش در قالب چاپ تراکت در اختیار همکاران قرار دادیم.

«بابک مرادی» ادامه می دهد: مالکین تعیین کننده نهایی قیمت کرایه خانه ‌ها هستند. در این میان عده ای در شرایط فعلی، در برابر قانون تمکین نمی کنند و با مستاجران به توافق نمی رسند.
در نتیجه مستاجران هم مجبور می شوند به فکر جابه جایی باشند.

وی با بیان اینکه نرخ کرایه این روزها بسیار سرسام آور و نجومی است، می‌افزاید:

در برخی محلات بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند اما با توجه به تقاضای بیشتر برای مناطق مرفه نشین، رشد کرایه های منزل در این محلات بیشتر بوده است.

مرادی با اشاره به اینکه شمار مالکین منصف هم کم نیستد، خاطرنشان می‌کند: از مالکین تقاضا داریم، با توجه به مشکلات اقتصادی و دغدغه های مردم، کمک حال مستاجران باشند.

وی ادامه می‌دهد: ابلاغ طرح کنترل کرایه های منزل، می تواند اهرم موثری در شرایط فعلی مسکن باشد.

مرادی اضافه می کند: مردم هنگام انعقاد قرارداد، قراردادهای دست نویس را نپذیرند زیرا اکثر مالکین در برابر قانون تمکین نمی کنند به همین دلیل، قراردادها را به صورت دست نویس تدوین می کنند. همچنین یکی از شروط دریافت تسهیلات اجاره مسکن انعقاد قرارداد به صورت الکترونیکی است.

در شرایط فعلی مراعات حال مستاجران یک ضرورت است و در این میان همه دست اندرکاران امر باید با جدیت دست بدست هم دهند تا با افرادی که به قانون های حمایت از مستاجران تمین نمی کنند ، برخورد جدی صورت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها