در گفت‌و‌گو با مدیر رادیو ورزش مطرح شد؛

شبکه ورزش بانوان در راه رادیو

مهدی آذر مکان، یک سال و نیم است که در راس رادیو ورزش قرار گرفته و اتفاقا روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد. او دکترای رسانه دارد و پیش از این مدیریت گروه اجتماعی و ورزش شبکه دوی سیما و مدیرکل نظارت و ارزیابی خبر بود. از ساختمان رادیو خبر می‌رسد اولین رادیو ورزش ویژه بانوان در حال راه اندازی است که 25 تیر کار خود را در بستر اینترنت و نرم افزار ایران‌صدا آغاز خواهد کرد. ایران‌صدا نرم‌افزاری است که همه شبکه‌های رادیویی را به‌صورت اینترنتی حتی در دورترین مناطق به گوش مخاطب خود می‌رساند. همچنین رادیو ورزشی‌ها 8 تیر، بیست و چهارمین سالگرد تاسیس خود را پشت سر گذاشتند. به بهانه این دو اتفاق ویژه سراغ مدیر شبکه رادیویی ورزش رفتیم تا از زبان او حال و هوای این روزهای راهروهای رادیو را بشنویم.
کد خبر: ۱۳۷۱۸۳۹
نویسنده زینب زارع چهارمندان، روزنامه‌نگار

آذرمکان در ابتدا با اشاره به این‌که توجه به ورزش بانوان را از بدو ورودش به رادیو ورزش در دستور کار قرار داده، گفت: از زمانی که وارد رادیو ورزش شدم، احساس کردم بحث ورزش بانوان کمرنگ شده، چراکه برنامه مستقلی در حوزه ورزش بانوان نداشتیم و به این حوزه در دل دیگر برنامه‌ها پرداخته می‌شد. پس از مدتی با همکاری دوستان و مدیران رادیو ورزش، دو برنامه مستقل برای ورزش بانوان و ورزش خانواده طراحی و اجرا شد. یکی برنامه «ایراندخت» که به ورزش قهرمانی بانوان می‌پرداخت و دیگری برنامه «گلخانه» که در زمینه ورزش همگانی و خانوادگی فعالیت می‌کرد اما با توجه به گستره فعالیت‌های ورزشی بانوان، ظرفیت بالای این بخش و تاثیری که بانوان در ورزش خانواده از کودکان گرفته تا سالمندان دارند، تصمیم گرفتیم بستری آماده کنیم تا اتفاق ویژه‌تری رخ دهد.
راه اندازی رادیو ورزش بانوان در ایران‌صدا
آذرمکان اضافه کرد: از سوی دیگر سال گذشته در جلسه‌ای با حضور دکتر جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما و مدیران شبکه‌های رادیویی، ظرفیت‌های نرم‌افزار ایران‌صدا برای دکتر جبلی توضیح داده شد و با استقبال گرم ایشان روبه‌رو شد. در ادامه دکتر جبلی تاکیدات فراوانی بر استفاده از فضای این نرم‌افزار و قابلیت‌های آن داشت و تصمیم بر این شد که باتوجه به محدودیت‌های موج اف‌ام ، رادیو ورزش بانوان در بستر اینترنت و روی نرم‌افزار ایران‌صدا طراحی و راه‌اندازی شود.
مدیر رادیو ورزش با تاکید بر این موضوع که رادیو بانوان بازتاب‌دهنده رویدادهای قهرمانی و همگانی بانوان خواهد بود، خاطرنشان کرد: بخش‌هایی از این رادیو به صورت مشترک در رادیو ورزش هم پخش خواهد شد اما مخاطبان می‌توانند این رادیو را به صورت کامل در بستر نرم‌افزار ایران‌صدا بشوند. آذرمکان اظهار امیدواری کرد رادیو ورزش بانوان بستری کامل و تخصصی برای ارتباط با بانوان ورزشکار باشد. درباره این‌که قرار است چه کسانی در این رادیو فعالیت داشته باشند، با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، در ابتدای مسیر از ظرفیت‌های شبکه رادیویی ورزش استفاده می‌کنیم. در حال حاضر هشت تهیه‌کننده خانم در شبکه فعالیت دارند و حدود ۲۶ بازیگر، گزارشگر و گوینده خانم هم در برنامه‌های شبکه مشارکت می‌کنند اما در ادامه مسیر نیاز داریم علاوه‌بر این افراد، به‌دنبال افراد توانمند در سطح جامعه خبری، کارشناسی، گزارشگری و خبرنگاران حوزه ورزش بانوان باشیم.
آموزش گزارشگران برای پوشش رویدادها
مدیر این شبکه رادیویی با بیان این‌که در این سال‌ها گزارشگران خانم در چند رشته از جمله رشته‌های رزمی، بسکتبال و والیبال فعالیت داشته‌اند، افزود: راه‌اندازی یک رادیوی تخصصی برای ورزش بانوان به افراد متخصص و گزارشگران بیشتری نیاز دارد. در حال حاضر مجموع گزارشگران خانم شبکه، توانایی گزارش 12رشته ورزشی را دارند. در تلاشیم با برگزاری کلاس‌های آموزشی گزارش رویدادهای ورزشی با تدریس اساتید و پیشکسوتان رسانه، تعداد این گزارشگران را ارتقا دهیم.
آذرمکان با اشاره به ضرورت راه‌اندازی شبکه رادیویی ورزش بانوان تصریح کرد: امکان پخش و پوشش برخی از مسابقات ورزشی بانوان باتوجه به محدودیت‌های تصویری تلویزیون، امکان‌پذیر نیست به همین دلیل رادیو می‌تواند به‌خوبی این رسالت را انجام دهد. درواقع این امتیاز رادیو نسبت به تلویزیون است که باید به‌خوبی از آن بهره برد.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره «صدای ورزش» که اختتامیه آن چهارشنبه گذشته برگزار شد، بیان كرد: هدف ما در این جشنواره استعدادیابی بود. خوشبختانه با استقبال گرمی هم از سوی مردم روبه‌رو شد که حقیقتا انتظار آن را نداشتیم. حدود 550 اثر در بخش‌های پادکست، نمایش، ترکیبی، نمایشی ــ ترکیبی و مستند از مردم و برنامه‌سازانی که در مراکز استان‌ها در حال فعالیت هستند، به دست‌مان رسید. خوشبختانه نیروهای بسیار خوبی از جمله بانوان ناشناخته‌ای را از طریق همین جشنواره شناسایی کردیم که باید برای استفاده از ظرفیت‌های‌شان برنامه‌ریزی کنیم و از آنها در رادیو ورزش بانوان بهره ببریم.

رادیو ورزش 24 ساله شد
آذرمکان با اشاره به روز هشتم تیر، سالگرد تاسیس رادیو ورزش درباره حال و هوای این شبکه رادیویی خاطرنشان کرد: در یک سال و نیم گذشته تا امروز همدلی و همگرایی خوبی میان عوامل رادیو ورزش و مدیران ایجاد شده و همه همکاران من در رادیو ورزش برنامه‌ها را جزئی از خودشان می‌دانند. در طول این مدت سعی کردیم کیفیت برنامه‌ها را ارتقا دهیم و از کارشناسان زبده و خبره و برنامه‌سازان خلاق استفاده کنیم. مسابقات مختلف و متنوعی برای شبکه طراحی و اجرا شد. رویدادهای مهمی مانند المپیک و پارالمپیک توکیو با زحمت فراوان همکارانم به‌خوبی و به‌درستی پوشش داده شد. ضمن این‌که برای رویداد بزرگ جام‌جهانی نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است. این اتفاقات خوب که در رادیو ورزش در حال رخ دادن است، باعث افزایش همدلی و همگرایی همکاران شده است.

منبع: ضمیمه قاب‌کوچک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها