تالابها محیط های جغرافیایی که میان خشکی و آب قرار دارند که دارای پوشش گیاهی مخصوص به خود و محل زندگی برخی پرندگان و انواع جانداران هستند.
کد خبر: ۱۳۷۱۶۴۵

از جمله مزایای تالابها میتوان به جلوگیری آنها از وقوع سیل اشاره کرد و یا وجود موجودات خاص جانوری و گیاهی است.

در سالهای اخیر که با بالاگرفتن خشکسالی و خطر کم آبی در کشور ما تالابهای بزرگ و مهمی در خطر خشک شدن قرار گرفتند ، تلاب هایی نظیر گاوخونی ، ارورمیه گندمان و... جزو تالاب های در حال خشک شدن هستند که باید برای حفظ و نگهداری آنها کوشید.

علت از از بین رفتن تالاب

تالابها در طبقه بندی های مختلفی قرار میگیرند . باتلاق ها : زمینهای دارای آب که از برگ و درخت پوشیده اند. مانداب ( هور) : مکانی که آب در آن میماند و گیاهان علفی و نیزار مانند دارد.

خلاش : آبگیری که رستنی آن پوشیده میشود. خلنگزار: تالاب هایی به شکل خارستان هستند. که علت 90 درصد از بین رفتن تالاب ها این است که زمین های کشاورزی این نقاط برای کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرند که در طول 300 سال گذشته این مورد رشد چشم گیری داشته که سبب نابودی بسیار زیادی از تالابها شده است. به همین جهت در سال 1971 برای جلوگیری بیشتر از نابودی تالابها در کوانسیون رامسر به امضا کشور ها رسید که برای جلوگیری از نابودی تالابها میکوشد که در این لیست بریتانیا با 164 تالاب و کانادا با 130 تالاب بیشترین های این لیست هستند. در این بین 2800 تالاب ثبت شده و غیر ثبت شده در ایران نیز در حال از بین رفتن هستند

خشکی قریب الوقوع تالاب ها

راه های جلوگیری از خشکی تالاب ها

برای احیای مجدد تالاب های روش های زیادی وجود دارد که امروز ما به برخی از آنها میپر

روش اول: مدیریت درست آب و قوانین سفت و سخت در این حوزه است زیرا مصرف بی رویه اب توسط شرکت های بزرگ ، نبود کشاورزی مکانیزه گسترده در کشور و عدم آگاهی درست مردم در مورد مدیریت آب سبب کاهش آب و خشکی تالاب های بزرگ و مهمی نظیر گاوخونی شده است.

روش دوم : ساخت گلخانه و استفاده از کشت گلخانه ایی برای کاهش زمین های زیر کشت است زیرا برای اینکار با کاهش مصرف آب راندمان تولیدی نیز بالاتر میرود. در گلخانه های میتوان انواع میوه جات ، سبزی جات ، گیاهان دارویی و.... کشت و پرورش داد البته لازم به ذکر است که باید تجهیزات مناسب برای سرمایش و گرمایش گلخانه ( مانند هیتر گلخانه ) نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

پیشنهاد ما به شما این است که برای سازه گلخانه خود از کارشناسان با تجربه نیز استفاده کنید و یا از شرکت های بزرگی نظیر گروه صنعتی مهراد برای ساخت سازه گلخانه بهره بگیرید.

روش سوم: کاشت و پرورش گیاهان علفی و درختان در حومه تالاب ها برای احیای تالاب ها و گستردگی پوشش های گیاهی که این کار باعث میشود که گرد و غبار ناشی از خشکی تالاب نیز به مقدار زیادی مهار شود.

تالابها از جمله منابع طبیعی هستند که باید برای حفظ و نگهداری آن کوشید با اینکار علاوه بر حفظ گونه های گیاهی بر حفظ گونه های جانوری تاکید میشود و از خشکسالی جلوگیری خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها