نخل شامادورا، گیاهی برای تصفیه‌هوا
چگونه با کمک گیاهان اکسیژن بیشتری برای تنفس داشته باشیم

نخل شامادورا، گیاهی برای تصفیه‌هوا

همه دوستش داریم اما چاره‌ای هم نداریم جز این‌که در برابر برخی اشعه‌های مضرش از پوستمان مراقبت کنیم، بالاخره هر خوبی بدی‌هایی هم دارد ، برای همین این روزهای سال اغلب فکر خرید یک ضد آفتاب خوب هستیم. یک کرم مرغوب که از پوستمان به‌خوبی محافظت کند. حال این سؤال پیش می‌آید که چطور یک ضد آفتاب مرغوب را تشخیص دهیم؟
کد خبر: ۱۳۷۱۳۲۲

به گزارش جام جم آنلاین، برای انتخاب یک ضدآفتاب مرغوب علاوه بر اثر بخش بودن و داشتن مجوز از سازمان غذا و دارو و علامت استاندارد، باید به تاریخ تولید و انقضای آن هم توجه کرد. تاریخ تولید از این جهت مهم است که اگر محصول مورد نظر به‌تازگی تولید شده باشد تا چند ماه آینده قابل استفاده خواهد بود، پس باید از خرید ضد آفتاب‌هایی که به تاریخ انقضای خود نزدیک هستند، بپرهیزید. کرم‌های ضد آفتاب اغلب تا سه سال پس از تاریخ تولید انقضا می‌شوند.
پس از انقضای ضد آفتاب شاید کرم در ظاهر سالم باشد ولی دیگر اثر بخشی خوبی برای حفاظت از پوست در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب را نخواهد داشت و حتی ممکن است فرد را دچار حساسیت پوستی و خارش کند. ممکن است پس از انقضای کرم ضد آفتاب، میکروب‌ها و باکتری‌هایی در آن رشد کنند که در صورت استفاده کردن روی پوست عفونت ایجاد کنند.
معمولا ضد آفتاب‌ها پس از انقضا، بافت و فرم خود را از دست می‌دهند و بوی بدی دارند. حتی اگر تاریخ انقضای روی بسته‌بندی آن قابل مشاهده نباشد به این طریق می‌توان مطمئن شد کرم انقضا شده است. گاهی اوقات این تغییر فرم و بافت ممکن است به دلیل نگهداری در جای نامناسب زودتر از تاریخ انقضا رخ دهد.
نکته بعدی این‌که هنگام خرید ضد‌آفتاب مرغوب به‌دنبال عبارت‌های زیر روی بسته‌بندی آن باشیم:
طیف گسترده یا broad spectrum(محافظت از پوست در مقابل دو اشعه UVA و UVB)، غیرکومدون‌زا (مانع بسته شدن منافذ پوست بر اثر استفاده می‌شود)، بدون عطر، بدون پارابن، دارای SPF 30 یا بالاتر باشد (SPF به معنی محافظت از نور خورشید است)، بدون چربی، تاریخ تولید و انقضا، علامت استاندارد و دارای مجوز از سازمان غذا و دارو، وجود یا نداشتن رنگدانه، ترکیبات استفاده شده در ضد آفتاب و ضد آب بودن.
بهترین کرم ضد آفتاب مناسب پوست‌های حساس
ضدآفتاب‌های حاوی اکسید فلزی غیر طبیعی، ذرات معلق اکسید روی یا دی‌اکسید تیتانیوم که اشعه‌های خورشید را بازتاب و پراکنده می‌کنند برای پوست‌های حساس بسیار بهتر از ضدآفتاب‌های شیمیایی هستند ولی به دلیل مات بودن و بیش از حد سفید کردن پوست بعد از استفاده، طرفداران زیادی ندارد. افراد دارای پوست‌های حساس ممکن است بر‌اثر استفاده از ضد‌آفتاب‌های دارای رنگدانه و معطر دچار حساسیت و التهاب پوستی شوند.
ضد آفتاب مناسب پوست‌های مستعد آکنه
افرادی که پوست دارای آکنه یا پوست مستعد آکنه دارند باید به دنبال خرید ضد‌آفتاب‌هایی باشند که روی آنها‌ این مورد ذکر شده که مناسب برای پوست‌های حساس یا مستعد آکنه. در این نوع ضد آفتاب‌ها معمولا از گیاهانی که خاصیت ضد لک دارند، مثل گیاه شیرین بیان استفاده می‌شود که لک‌ها را محو کرده و تغییر رنگ ناشی از جای آکنه را کاهش می‌دهد. بهتر است این افراد از ضد آفتاب‌هایی که دارای فیلتر UVB هستند، استفاده کنند زیرا نسبت به فیلتر UVB سبک‌تر بوده و باید ضد آفتاب برای این افراد بدون چربی نیز باشد.
اگر پوست خشکی دارید
افراد دارای پوست خشک، چربی کمی روی سطح پوست خود دارند که پوست آنها مستعد حساسیت و احساس کشیدگی است. پس باید از ضد آفتاب‌های حاوی مرطوب کننده‌هایی مانند سیلیکون، لانولین و روغن استفاده کنند. بهتر است افراد دارای پوست خشک از ضدآفتاب‌هایی با SPF بالای 30 استفاده کنند.
اگر پوستی مختلط دارید
برای افراد با پوست مختلط بهتر است از ضد آفتاب‌های مناسب برای پوست‌های مختلط یا بدون چربی استفاده شود. این افراد بهتر است برای نواحی خشک پوست ابتدا از یک مرطوب کننده و سپس از ضد آفتاب مخصوص پوست‌های مختلط استفاده کنند.
اگر پوستی چرب دارید
افراد دارای پوست چرب باید از ضد آفتاب‌هایی استفاده کنند که SPF آنها‌ مبتنی بر آب باشد. این نوع ضد‌آفتاب‌ها با فرمولاسیون خاص خود یک حالت خشکی و خنک کنندگی روی پوست ایجاد می‌کنند که پوست ملتهب شده را آرام می‌کند.

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها