صعود تاریخی پینگ‌پنگ زنان ایران در رنکینگ جهانی

طلسم ‌۴۹ساله شکست

ندا شهسواری، بانوی برتر پینگ‌ پنگ ایران امسال یكی از بهترین دوره‌های حضور خود در ورزش قهرمانی را پشت سرگذاشت.
کد خبر: ۱۳۶۸۹۵۷

او كه پیش از این سابقه لژیونر شدن در تیم‌های عربی و لیگ اعراب را داشت، فصل گذشته در تجربه‌ای جدی‌تر وارد سوپر لیگ تركیه شد.

لیگی كه به واسطه بازیكنان تراز اولش همواره از سطح كیفی بالایی برخوردار است. ندا در این فصل برای تیم«تیگن آنكارا» بازی كرد كه نایب قهرمان سوپر لیگ تركیه شده است.

دقایقی با شهسواری هم‌كلام شدیم تا از اوضاع و احوال این روزهایش بگوید. گفت‌وگوی«جام‌جم» را با بانوی با‌اخلاق كرمانشاهی می‌خوانید.

از حضور در سوپر‌‌لیگ تركیه برایمان بگویید، تجربه خوبی بود؟

بله، خیلی راضی هستم. تركیه واقعا لیگ خوب و با‌كیفیتی دارد. دو سه نفر از بازیكنان ملی‌پوش ترك در رده‌بندی جهانی، زیر 100 هستند. ضمن این كه سه تیم‌ باشگاهی این كشور هم در تورهای اروپایی بازی می‌كنند. همین عوامل باعث شده سطح مسابقات داخلی‌شان بالا برود. خوشبختانه من هم امسال برای تیم تیگن آنكارا بازی كردم كه به نتایج خوبی رسید. امروز و فردا دور پایانی لیگ هست و ما چه ببریم و چه ببازیم، بعد از فنر باغچه، نایب قهرمان این رقابت‌ها می‌شویم.

برای فصل جدید چه برنامه‌ای دارید و آیا تیم تركیه‌ای باز هم پیشنهاد همكاری به شما داده است؟

بله، به احتمال فراوان باز هم در سوپر لیگ تركیه بازی می‌كنم. مسوولان تیم تیگن دوباره از من خواستند برایشان بازی كنم. فصل جدید مسابقات تركیه از آبان ماه شروع می‌شود. البته به جز تركیه از یكی از تیم‌های عراقی هم پیشنهاد داشتم اما چون نتوانستیم سر مبلغ قرارداد با هم كنار بیاییم، منتفی شد. من پارسال برای یك تیم قطری بازی كردم که آن هم تجربه خوبی برایم بود. قطری‌ها به لحاظ امكانات از تركیه‌ای‌‌ها خیلی مدرن‌تر هستند و شرایط بهتری در اختیار دارند. قبل‌تر از آن هم در تیم‌های عراقی بازی كرده بودم. در كل فكر می‌كنم اگر در تركیه بمانم به لحاظ حرفه‌ای پیشرفت بیشتری در انتظارم خواهد بود. به هر حال هر چه باشد تركیه جزو كشورهای اروپایی است.

مبلغ دستمزدتان در تركیه چطور است؟

مبلغ قرارداد من امسال در تركیه به اندازه همان رقم قراردادم در لیگ ایران بود. چیزی حدود 60 میلیون تومان. البته هزینه رفت و آمد و اسكان جدا از این مبلغ است كه آن را هم خودشان پرداخت می‌كنند. در كل برای اولین سال خوب بود اما برای فصل بعدی باید قرارداد را افزایش بدهند. كلا سیاست ترك‌ها به این صورت است كه سال اول، قرارداد بالایی نمی‌بندند. اگر از بازی شما خوششان بیاید، برای سال‌های بعد قرارداد لژیونرها را افزایش می‌دهند. از بدشانسی من زمانی كه من قرارداد بستم نرخ لیر تركیه 3000 تومان بود اما با وضع اقتصادی خراب تركیه لیر به 1500 تومان رسیده است. متاسفانه شرایط اقتصادی تركیه هم مثل ایران خراب است. من هر چه را در تركیه گرفتم، خرج وسایل و تجهیزاتم كردم. در ایران تجهیزات اورجینال نیست و اگر هم باشد خیلی گران است.

به تهران برگردید، مطمئنا باید وارد اردوی تیم‌ملی شوید؟

بله همین‌طور است. 10 روز استراحت می‌كنیم و بعد اردوها شروع می‌شود. ما مرداد ماه بازی‌های كشورهای اسلامی را در تركیه پیش رو داریم و گرفتن مدال در این بازی‌ها اولویت اصلی‌مان است. می‌توانیم در بازی‌های كشورهای اسلامی كه در غیاب کشور‌های شرق آسیا برگزار می‌شود، شانس مدال داشته باشیم؛ به‌خصوص این‌كه قبلا از پس این كار بر‌آمده بودیم. خود من تا به الان دو عنوان سومی انفرادی و دو عنوان دومی و یك عنوان اولی تیمی در بازی‌های كشورهای اسلامی در ادوار گذشته را دارم. تمام تلاشمان این است كه هم در بخش تیمی و هم انفرادی مدال طلا بگیریم. اردوهای تیم‌ملی خیلی خوب و مرتب‌تر از قبل برگزار می‌شود. ان‌شاا... به هدفمان برسم.

از به تعویق افتادن بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو ناراحتید؟

خیلی زیاد. بازی‌های آسیایی رویداد مهمی است كه هر چهارسال یكبار برگزار می‌شود. برای آسیایی‌ها این بازی‌ها مثل المپیك است. همه چهار سال زحمت كشیدیم تا این روز را ببینیم اما به یكباره چین آن را به خاطر كرونا لغو كرد. واقعا تلخ و ناراحت‌كننده بود. بعید است سال آینده هم این بازی‌ها برگزار شود. درست است كه قدرت پینگ‌پنگ دنیا دست آسیاست و مدال گرفتن در این بازی‌ها برای ما خیلی دشوار است اما به هر حال تجربه بزرگی بود.با این شرایط حالا باید آماده باشیم كه بعد از كشورهای اسلامی در رقابت‌های قهرمانی جهان بازی كنیم. میزبان این مسابقات هم چین بود كه آن را هم لغو كرده. منتظریم تا ببینیم میزبان بعدی كجاست. ما در رقابت‌های جهانی در دسته دوم بازی می‌كنیم. هنوز تاریخ و مكان جدید جهانی اعلام نشده است.

سارا گودرزی - گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها