«پیروز» فعلا به توران نمی‌رود | پیروز از نظر حفاظتی ارزشی ندارد
معاون تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

 «پیروز» فعلا به توران نمی‌رود | پیروز از نظر حفاظتی ارزشی ندارد

دومین توله‌ یوزپلنگ ایران هم جانش را از دست داد

مرگ آسان توله‌ یوزها

«سومین توله یوزپلنگ زنده می‌ماند؟» این پرسشی است که بعد از مرگ دومین توله یوز ذهن دوستداران محیط‌زیست و حیات وحش کشور را به خود مشغول کرده است، سوالی که با توجه به عملکرد نامناسب سازمان حفاظت محیط‌زیست در نگهداری از یوزپلنگ‌ها نمی‌توان برای آن پاسخ امیدوار کننده‌ای در نظر گرفت‌. سزارین صحرایی یوزمادر و مرگ دو توله‌اش این واقعیت تلخ را تایید می‌کند.
کد خبر: ۱۳۶۶۷۷۹

دومین توله یوز پلنگ امروز جانش را از دست داد تا سریال ندانم‌کاری‌های سازمان‌ حفاظت محیط زیست تکمیل شود. منبع این خبر تلخ ‌ حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست است. آن طور که او گفته‌ علت اصلی مرگ دومین توله یوز‌ شیر بی‌کیفیت است، چون تمامی شیر مناسب برای تغذیه آنها به دلیل مسائل تحریم‌ مستقیماً قابل خرید نیست.

  اکبری توضیح داده است که صبح امروز دامپزشک تیمارگر توله یوزها متوجه تغییر در عادت دفع آنها می‌شود. به این ترتیب مدیران محیط زیست تصمیم می‌گیرند توله‌ها‌ برای بررسی بیشتر ‌ به ‌بیمارستانی تخصصی‌ در تهران منتقل شوند. اما ‌ یکی از توله ها در مسیر انتقال به تهران جانش را از دست داد.

او درباره شرایط توله یوز باقیمانده نیز گفته  توله سوم نیز متأثر از شیر آسیب‌دیده، اما اکنون وضعیت بهتری دارد و تحت درمان است و امیدواریم زنده بماند.

سهل‌انگاری‌های مرگبار

11 اردیبهشت بود که خبر تولد توله یوزپلنگ‌ها منتشر‌ و سبب شد امیدها برای احیای نسل این گونه بیشتر شود. اما این امیدواری سه روز بعد با مرگ اولین توله یوزپلنگ اندکی رنگ باخت و به این ترتیب انتقادها از سازمان حفاظت محیط زیست درباره نحوه نگهداری از یوز مادر و توله‌هایش بالا گرفت.

سازمان حفاظت محیط زیست نحوه اطلاع رسانی مناسبی درخصوص تولد و نحوه نگهداری از یوزپلنگ‌ها ندارد. اما تصاویر منتشر شده در شبکه‌های مجازی به خوبی نشان می‌دهد که حداقل ها نیز برای حفظ جان یوزپلنگ‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. برای نمونه تصاویری این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود که نشان می‌‌دهد، ‌برخی بدون پوشیدن دست‌کش و ماسک توله یوزها را در دست گرفته و با آنها عکس یادگاری گرفته اند.

مرگ آسان توله‌ یوزها

بنابراین بسیاری از کارشناسان تاکید می‌کنند که سازمان حفاظت محیط زیست آن طور که باید برای حفظ جان یوزپلنگ‌ها شرایط را آماده نکرده است. دکتر هومن ملوک پور، جراح دامپزشک و عضو کمیته حیات وحش نظام دامپزشکی کشور یکی از این کارشناسان است. او در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین از رعایت نشدن حداقل ها می‌گوید، مواردی مانند فراهم نشدن تمهیدات لازم برای انجام سزارین یوز مادر.

ملوک‌پور توضیح می‌دهد: تصمیم ‌های اشتباه زیادی تاکنون گرفته شده است. برای نمونه هنوز هم مشخص نیست، چرا یوز مادر را سزارین کرده‌اند آن هم به شکل سزارین صحرایی. چنین سزارینی برای سگ‌های بی‌صاحب و در خطر مرگ انجام می‌شود نه گونه‌ای مانند یوزپلنگ آسیایی. در واقع از قبل باید مقدمات لازم‌ برای زایمان مناسب یوز پیش بینی و تامین می‌شد.

آن طور که او می‌گوید سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون هیچ سندی نیز منتشر نکرده که نشان دهد یوز مادر شرایط زایمان طبیعی را نداشته است.‌

مساله دیگری که دکتر ملوک‌پور روی آن دست می‌گذارد انجام عمل سزارین از سوی شخصی است که تخصص لازم را در این خصوص نداشته است. به همین دلیل او می‌گوید باید از سلامت یوز مادر نیز اطمینان حاصل کرد.

توله یوزهای بی‌دفاع

دومین توله یوز نیز آسان جانش را از دست داد، چراکه شرایط برای نگهداری آنها به‌ درستی مهیا نشده است. ایمان معماریان، درمانگر حیات وحش نیز این بی توجهی را تایید می کند. او در گفت‌وگو با جام جم آنلاین ‌ ‌ می‌گوید: افرادی در این پروژه فعالیت کرده‌اند که حتی نمی‌دانسته اند باید چگونه به توله یوزپلنگ‌ها شیر داد و از چه نوع مواد غذایی برای تغذیه آنها استفاده کرد.

معماریان نیز مانند بسیاری از کارشناسان دیگر‌ با انتقاد از انجام سزارین صحرایی تاکید می‌کند: چرا باید محلی برای انجام سزارین یوز مادر انتخاب شود که فاقد امکانات حداقلی‌ است‌.

آن طور که او می‌گوید در این پروژه حتی از کارشناسان با تجربه نیز استفاده نشده است. به همین دلیل حتی در تعیین جنسیت توله‌یوزها نیز با مشکل رو به رو شدند.

آخرین توله یوز زنده می‌ماند؟

‌تا چند روز گذشته دوستداران محیط زیست ‌در فکر انتخاب نام برای توله یوزپلنگ‌ها بودند. اما امروز شرایط به گونه‌ای است که نمی توان از سلامت یوز مادر و توله یوز باقیمانده نیز اطمینان پیدا کرد.

دکتر ملوک‌پور دراین باره به جام جم آنلاین می‌گوید: توله یوزپلنگ‌ها چون با شیر مادر تغذیه نشدند ضعیف شدند به همین دلیل در برابر باکترهای محیطی آسیب پذیر هستند. سومین توله یوز نیز چنین شرایطی دارد و باید برای نگهداری از آن دقت کرد.

علت مرگ دومین توله یوزپلنگ از سوی ‌ محیط زیست ‌ شیر بی‌کیفیت اعلام شده است . ‌ درباره علت مرگ اولین توله یوز نیز گفته شد نحوه خوراندن شیر سبب مرگش شده اما محیط زیست اعلام کرد ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه سبب مرگ توله یوز شده است. این درحالی است که برخی از کارشناسان از این گلایه دارند که بررسی دلیل مرگ باید از سوی کارشناسی خبره و مستقل صورت گیرد تا بتوان مانع تکرار  چنین حوادثی شد.

مهدی آیینی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها