نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد انتخابات ریاست‌ جمهوری فرانسه احتمالا به دور دوم کشیده می‌شود

موقعیت دشوار امانوئل

مستاجر بعدی کاخ الیزه از حمایت اکثریت شهروندان بی بهره است

رئیس جمهور ناپلئونی

اگرچه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ، دغدغه هایی را میان شهروندان این کشور در خصوص حضور مکرون یا لوپن در راس هرم قدرت برانگیخته است اما فارغ از اینکه کدام یک از این دو سیاستمدار راهی کاخ الیزه شود ، دوران راحتی در انتظار اونخواهد بود.
کد خبر: ۱۳۶۱۹۲۰

دور اول انتخابات ریاست‌ جمهوری فرانسه در حالی برگزار شد که میزان مشارکت در این رای‌گیری کمترین میزان از سال ۲۰۰۲ تاکنون بوده است.

بر این اساس، حدود ۲۶درصد از فرانسوی ها در انتخابات شرکت نکرده اند. مشارکت نداشتن بیش از یک چهارم فرانسوی ها در انتخابات ریاست جمهوری تا کنون بی‌سابقه بوده است زیرا با وجود ۱۲ نامزد انتخاباتی، تقریبا همه جریان‌های سیاسی در این کشور دارای نامزد انتخاباتی هستند.

کانال دوم تلویزیون دولتی فرانسه در آخرین تخمین خود از میزان مشارکت در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد که ۷۳.۸ درصد از واجدان شرایط پای صندوق‌های رای حاضر شده‌اند. براساس تخمین این رسانه میزان مشارکت نداشتن واجدان شرایط ۲۶.۲ درصد است.

اکنون مکرون و لوپن به دور دوم و نهایی انتخابات راه یافته اند.این رقابت سیاسی مهم، حدود ۱۰روز دیگر برگزار می شود. یکی از مهم ترین دغدغه های مکرون، کاهش مشارکت عمومی در انتخابات فرانسه است.

بسیاری از تحلیلگران اروپایی معتقدند که کاهش مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به سود لوپن و به ضرر مکرون خواهد بود.اگرچه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ میلادی، ۶۶درصد از آرای شهروندان به سبد رای مکرون واریز شد اما میانگین نظرسنجی های صورت گرفته نشان می دهد که این بار مکرون مسیر راحتی را برای غلبه بر لوپن پیش رو ندارد.

آرای مکرون و لوپن در دور دوم انتخابات و مطابق نظرسنجی هایی که تا کنون صورت گرفته، به یکدیگر نزدیک شده است. فراتر از آن، بعید است طرفداران ژاک ملانشون، رهبر جریان چپ افراطی در نهایت حاضر شوند آرای خود را به سود مکرون به گردش در آورند. این در حالی بود که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ میلادی، طرفداران ملانشون( که اکنون ۲۰ درصد از آرای عمومی را کسب کرده است) ، از ترس راهیابی لوپن به کاخ الیزه، حمایت گسترده ای از مکرون در دور نهایی کردند.

لوپن به فکر تلافی شکست است

ماجرا به این نقطه ختم نمی شود. مارین لوپن به اصلی‌ترین هدف خود یعنی راهیابی به دور دوم انتخابات دست یافته است. او در دور دوم انتخابات، اتحاد با اریک زمور و حتی نامزدهای مخالف اتحادیه اروپا را در دستور کار قرار خواهد داد. در مقابل، مکرون تلاش خواهد کرد تا شهروندان فرانسوی را به صورت حداکثری به سود خود پای صندوق‌های رای گرد آورد! به نظر می رسد با توجه به رویگردانی بخش مهمی از شهروندان فرانسوی از مکرون و سیاست‌های اجتماعی-امنیتی وی، این بار مکرون مسیر آسانی برای تکرار پیروزی سال ۲۰۱۷ میلادی پیش رو نداشته باشد.

اگرچه نظرسنجی‌ها از برتری ۵ تا ۷ درصدی مکرون بر لوپن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حکایت دارد اما سرعت رشد آرای لوپن به گونه‌ای است که مکرون و دیگر سران حزب «جمهوری به پیش» را نگران کرده است.

در این میان، احتمال دارد اعضای ارشد دو حزب سنتی فرانسه یعنی حزب محافظه کار و سوسیالیست ( که به صورت سنتی قدرت را در دست داشته اند) از هواداران خود بخواهند تا برای جلوگیری از تسلط جریان ملی‌گرای افراطی و لوپن بر کاخ الیزه از مکرون حمایت کنند اما سوال اصلی اینجاست که اتحادیه های کارگری، بازنشستگان، پرستاران و دیگر جمعیت‌های تاثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ به این توصیه گوش فرا دهند یا خیر؟ اگرچه مکرون نیمی از مسیر پیروزی دوباره را در انتخابات ریاست جمهوری طی کرده است اما نباید فراموش کرد که لوپن و همراهانش این‌بار نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی طرفداران بیشتری گرد خود آورده اند.

اختلاف ۲۷ درصدی مکرون و لوپن در انتخابات ریاست جمهوری قبل، اکنون به مراتب کمتر شده است. رئیس جمهور فرانسه و همراهانش نگران هستند تا در دور دوم انتخابات و تحت تاثیر هیجانات سیاسی ناشی از این مسأله، لوپن بتواند سبد رای خود را در مواجهه با مکرون و حزب جمهوری به پیش فربه‌تر کند.

تمرکز آرای ملی گرایان افراطی در سبد لوپن

افزایش اقبال به ملی گرایان افراطی در عمل به این جریان سیاسی در انتخابات امکان داده بود تا با دو‌نامزد اصلی در رقابت انتخاباتی حاضر شود. امری که در عمل انتخابات روز یکشنبه را تبدیل به «انتخابات مقدماتی راست افراطی» بین مارین لوپن و اریک زمور کرده بود.

کاندیداتوری اریک زمور، واکنش جریانی از راست افراطی به تلطیف چهره حزب «اجتماع ملی» از سوی مارین لوپن با هدف گسترش دامنه نفوذ این حزب در جامعه فرانسه بود.

مارین لوپن با تاکید بیشتر روی مشکلات اقتصادی و کاهش «قدرت خرید» رای‌دهندگان موفق شد تا آرای بخش زیادی از اقشار کم درآمد را به دست آورد اما همزمان هسته سخت راست افراطی فرانسه، تبلور ایده‌های خود را بیشتر در سخنان اریک زمور می‌دید.مجموع آرای مارین لوپن و اریک زمور در انتخابات روز یکشنبه بیش از ۳۰ درصد بود.

این در حالی است که می‌توان آرای نیکولا دوپون‌تنیان را نیز به این جمع افزود زیرا او پنج سال پیش بین دو دور انتخابات به مارین لوپن پیوست و قرار بود نخست‌وزیر دولت او شود.

به این ترتیب، راست افراطی در عمل بهترین نتیجه را از زمان تشکیل جمهوری پنجم به دست آورد. نظرسنجی‌هایی که پس از اعلام نتایج دور اول منتشر شد هم نشان می‌دهد که مارین لوپن در دور دوم رقابتی تنگاتنگ با امانوئل مکرون خواهد داشت.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که نه تنها اقبال به راست افراطی هیچ‌گاه در فرانسه تا این حد زیاد نبوده بلکه هیچ‌گاه این جریان تا این حد به پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری و به دست گرفتن قدرت نزدیک نشده بود.

آینده ای تاریک در کاخ الیزه

کاهش مشارکت عمومی از یک سو و برابری نسبی آرای مکرون و لوپن در نظرسنجی ها و فراتر از آن، جنس سلبی آرای این دو در دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نشان می دهد که آینده روشنی در انتظار رئیس جمهور بعدی این کشور نیست.

پیروزی مکرون یا لوپن، هر دو مولد بحران‌های پایداری در پاریس خواهد بود زیرا هر دوی آنها، از حمایت اکثریت شهروندان بی بهره خواهند بود. با توجه به مشارکت نداشتن بیش از یک چهارم فرانسوی ها در انتخابات و آرای نسبتا برابر طرفین در دور نهایی ، رئیس‌جمهور آتی و کابینه اش شکننده خواهند بود.

سعید سبحانی - بین الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها